04 mar 2019 | Pressmeddelande

Världspremiär för eldrivna Volkswagen ID. BUGGY

Vid bilsalongen i Genève, 5-17 mars, är det premiärvisning av konceptbilen ID. BUGGY: en utsläppsfri hightech-bil för sommaren, stranden, stan – utseendemässigt och tekniskt sett en ny sida av Volkswagens elbilsplattform ”MEB”.

• Ursprungligen från Kalifornien: ID. BUGGY ger den legendariska beach buggyn en tidsresa till elbilseran
  • Renodlad körglädje: Med konceptbilen ID. BUGGY vill Volkswagen visa fram en ny, fritidsinriktad sida av e-mobiliteten
  • Svävande kaross: Karossen ser ut att sväva fritt över chassit och hjulen med sina 18"-fälgar.
  • Byggd på MEB: Chassi med utsläppsfri drivning och batteri – allt baserat på Volkswagens elbilsplattform MEB (Modular Electric Drive Matrix).
  • Tillfälle för externa tillverkare: Möjlighet för uppstartsföretag att bygga massor av olika versioner av ID. BUGGY.
  • Världspremiär: Konceptbilen ID. BUGGY visas upp på bilsalongen i Genève.

ID. BUGGY är en bil som gör ett hopp i tiden. Ett knäpp med fingrarna, och plötsligt är det som om någon fångat upp själva kärnan med ’60-tales beach buggies i Kalifornien – inklusive den avslappnade inställningen till livet – och teleporterat allt till framtiden.

– ID. BUGGY har en renodlad, modern design som är en retrofri tolkning av en verklig ikon. Man ser direkt att den har en ”Folkabubbla” i sin stamtavla. Och ändå har allt studerats och tänkts igenom på nytt, varenda liten detalj, säger Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff.

Fån boxermotor till ren eldrift

Parallellerna mellan gårdagens beach buggies och nya ID. BUGGY krymper den fem årtionden långa tidsrymden mellan dem. 1960-talets beach buggies skilde sig ofta mycket åt men var alla baserade på chassit från den legendariska ”Folkabubblan” med sin aktermonterade, 4-cylindriga boxermotor. Småskaliga tillverkare producerade en påbyggnad av glasfiber, som sedan monterades över chassit och motorn på en Folkabubbla, och kom på så sätt att skriva bilhistoria.

Med den moderna tidens många tekniska möjligheter knyter ID. BUGGY starka band med det forna kultstatuskonceptet. Själva basen av I.D. BUGGY utgörs av det progressiva MEB-chassit. I golvet sitter ett högspänningsbatteri. När det gäller ID. BUGGY, har detta litiumjonbatteri en energikapacitet på 62 kWh som förser den 204 hk starka elmotorn (placerad bak) med tillräckligt med ström för en räckvidd på cirka 250 km, enligt den nya körcykeln WLTP.

Sportiga ID. BUGGY har en karaktär som matchas perfekt av den eldrivna motorn. Hela vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt direkt från stillastående. Det här innebär att den eldrivna bilen alltid har tillräckligt med kraft på bakaxeln, även när man kör offroad. Med full acceleration på asfalt kan ID. BUGGY nå 100 km/h-strecket på raska 7,2 sekunder. Maxhastigheten är begränsad till 160 km/h. Vill man istället ha eldriven fyrhjulsdrift, går det att montera en extra elmotor på framaxeln.

Kan laddas var som helst i hela världen

På Genèvesalongen visar Volkswagen-koncernen hur laddningen i framtiden kan revolutioneras och skötas var som helst – på stranden, vid festivalen, i stan, ja var man vill. På salongen sker det vid en flexibel snabbladdningsstolpe som kan sättas upp tillfälligt eller installeras permanent. Tack vare likströms-snabbladdning med en maximal effekt på 100 kW, kan Volkswagens MEB-modeller laddas till 80 % av sin fulla kapacitet på en halvtimme – ny energi snabbt alltså, för extra körglädje.

Inget tak, inga dörrar

MEB-plattformen ger gott om utrymme för att kombinera skarpskurna proportioner med det nya designspråk som präglar e-mobiliteten. Ta ID. BUGGY som exempel, där de tydliga, skarpt utmejslade formerna avspeglar den unika frihetskänsla det ger att köra en beach buggy. För att man riktigt ska kunna känna vinden smeka håret, saknar bilen både tak och dörrar. Därför präglas den motståndskraftiga och minimalistiska interiören av vattentåliga material. Konceptbilen är tvåsitsig, men ID.BUGGY kan också konverteras till 2+2-sitsig.

Powered by Volkswagen, byggd av X

Kompositkarossen – en konstruktion av aluminium, stål och plast – är självbärande. Tack vare den modulära konstruktionen, kan den övre karossdelen lossas från MEB-chassit. Det här skickar en tydlig signal till alla småskaliga tillverkare och uppstartsföretag: Precis som förr öppnar Volkswagen upp ID. BUGGY-konceptet för externa tillverkare.

På denna bas från Volkswagen kan man bygga en utsläppsfri beach buggy för den nya tiden – för Santa Barbara i Kalifornien, Yalong Bay i Kina eller St. Peter-Ording i Tyskland. MEB har också potentialen att bli den nya tekniska basen för e-mobiliteten för många av de redan etablerade biltillverkarna. I början av 2019 lät Volkswagen meddela att företaget skulle göra MEB tillgänglig som elbilsplattform även för konkurrenterna.

Föregångare till en ID.-modell?

Samtidigt visar ID. BUGGY på det breda spektrum av utsläppsfri mobilitet som MEB-plattformen gör möjlig också inom märket Volkswagen. ID. BUGGY är ett utmärkt bevis på att det också finns utrymme för många olika typer av utsläppsfria fordon med begränsad utrustning i det framtida ID.-produktutbudet.

Efter ID. (kompaktklassen), ID. BUZZ (minibuss), ID. CROZZ (SUV) och ID. VIZZION (sedan), är nya ID. BUGGY den femte konceptbilen som är baserad på MEB. Volkswagen använder detta koncept för att visa hur mångsidig ID.-familjen är.

Genuin beach buggy, genuin ID.

ID. BUGGY är byggd för att kunna köras på obelagt underlag, sanddyner och stränder. Men naturligtvis är denna Volkswagen också som klippt och skuren för att njuta av sköna sommarkvällar i stan. ”Summer in the City” helt enkelt – både live och via Bluetooth-högtalare.

Föraren och framsätespassageraren tittar ut över de påfallande höga framskärmarna, i mitten av bilen löper skärmarna över i de låga trösklarna, mittpartiet på bakänden sticker upp högt och syns i backspeglarna. Ett band lackerat i matt men starkt lysande ”Fern Green” löper längs framskärmarna och öppningarna vid trösklarna, på den höga huven fram och på det ännu högre bakpartiet.

Området närmast under det gröna bandet, som också det löper runt om bilen, är lackerat i ”Grey Tech Blue”. Tillsammans ger dessa båda kulörer upphov till en effekt som får den gröna delen att verka sväva över den blå.

Den öppna, utsläppsfria konceptbilen är 406,3 cm lång, 189,0 cm bred och 146,3 cm hög. Hjulbasen (avståndet mellan axlarna) mäter 265,0 cm.

Vänlig uppsyn

Volkswagen är en de få biltillverkare vars bilar man känner igen direkt även om de saknar en traditionell kylargrill. Och det beror på att designen kan spåras tillbaka till Folkabubblan och Transporter. Modeller som båda saknade kylargrill. De behövde ingen eftersom motorn var luftkyld och satt placerad bak. Samma sak gäller ID.-familjen. Deras elmotorer behöver ingen luftström. Det här har även påverkat utformningen av fronten på ID. BUGGY – en helt ny modell som direkt känns igen som en Volkswagen.

Med den här konceptbilen har Klaus Bischoff och hans team gett beach buggyn en helt ny utstrålning: Linjen runt huven fram ser ut att sväva fritt över den bastanta stötfångaren. Samma sak gäller de utpräglat tredimensionella LED-strålkastarna med sina ovala varselljus och pupill-liknande hel- och halvljus. Även VW-märket på huven är av LED-typ. Sist, men inte minst, ser en robust hasplåt av aluminium till att skydda framaxeln och andra komponenter från skador vid körning offroad.

Svävande silhuett

Precis som huven fram, ser karossens överdel ut att sväva fritt över resten av bilen. Med sin distinkta karaktärslinje, sträcker den sig över de maffiga 18"-fälgarna med sina offroad-däck (255/55 BFGoodrich fram och 285/60 BFGoodrich bak All Terrain T/A).

Vid trösklarna svänger karaktärslinjen av nedåt för att sedan stiga igen längre bak. Tröskelplåtarna, som följer den parallellt, hjälper till att skydda underredet. Markfrigången under axlarna är 240 mm. Allt är stilrent men ändå uttrycksfullt designat. Den förstärkta ramen runt vindrutan fungerar tillsammans med Targa-bågen som voltningsskydd. Bilen saknar tak i egentlig mening, men det finns ett svart överdrag som kan spännas mellan vindrutan och Targa-bågen som skydd mot solen eller lättare regn.

Bakpartiet utstrålar kraft

Bakpartiet är både högt och brett – precis som det ska vara på en beach buggy. Det ser tufft och stilrent ut och är lätt men ändå robust. Även här flyter karaktärslinjen fram. Den övre delen av bakpartiet, som är lackad i ”Fern Green”, ser ut att sväva fritt över den mörkblå sektionen. Precis som LED-strålkastarna fram, har de utpräglat tredimensionella LED-bakljusen en oval utformning. Längst upp smälter den yttre ramen in i karossfärgen, vilket får till effekt att de undre 60 procenten ser ut att sväva fritt över den svartlackerade karossnivån.

Anslutningsdosan för laddning av batteriet sitter dold bakom det belysta VW-märket bak. Nedanför detta sitter ett robust tvärstag till stötfångaren. På den nedersta nivån hittar vi en bakre hasplåt i aluminium.

Interiören – minimalistisk och oöm

Den minimalistiska interiören i ID. BUGGY kännetecknas av sina vattentåliga material och av att vara lättskött. De släta ytorna är, precis som exteriören, mycket tåliga. Vissa delar av interiören har samma färg som exteriören, ”Fern Green”, medan överdelarna på ryggstöden bryter av i nyansen ”Fern Green Accent”.

Merparten av klädseln går i färgen ”Grey Tech Blue”. Klädseln är tålig och klarar påfrestningarna på stranden eller vid en plötslig sommarskur i stan utan problem. Föraren och passageraren tronar på integralsäten med integrerade nackskydd.

Digitaliserat på förarplats

Med multifunktionsratten kan föraren styra mycket mer än bara bilen. Reglagen på ratten är beröringskänsliga (kapacitiva) men kräver ändå ett visst tryck för att man inte ska aktivera något av misstag. Telefon- och mediafunktionerna styrs via belysta fält.

Ingenjörerna och formgivarna på Volkswagen har lagt stor vikt vid att göra handhavandet så intuitivt och enkelt som möjligt. Om föraren till exempel ändrar växelläge (D, N eller R) genom att klicka det lilla hjulet på höger sida av rattstången framåt eller bakåt, visas detta direkt på Digital Cockpit.