31 maj 2019 | Pressmeddelande

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Elmotor på 105 kW och prisbelönt fyrcylindrig 2.0 TFSI 252 hk quattro

Drivlinan består av en fyrcylindrig, turboladdad bensinmotor på 252 hk och 370 Nm i vridmoment, som nyligen utsågs till International Engine of the Year i klassen 150-250 hk. Bensinmotorn är kompletterad med en permanent synkronmotorn (PSM) med maxeffekt på 105 kW och vridmoment på 350 Nm. Med sjustegad S tronic växellåda och quattro ultrateknik överförs kraften till alla fyra hjul. Laddhybriden har en systemeffekt på 270 kW (367 hk) och totalt vridmoment på 500 Nm redan från 1,250 rpm. 0 - 100 km/h går på 5,3 sekunder och topphastigheten är 239 km/h. Enligt mätnormen för laddhybrider är bränsleförbrukningen 2,1 – 2,4 l/100 km, vilket ger 46 - 53 gram CO2–utsläpp per kilometer. Räckvidden är över 40 kilometer på el enligt WLTP-körcykeln och topphastigheten på el 135 km/h.

Litium-jon batteri på 14,1 kWh laddas på 2,5 timmar

Batteriet är placerat under bagageutrymmet och består av 104 prismatiska celler som lagrar 14,1 kWh med 381 volts spänning. Klimatanläggningen använder en effektiv värmepump som nyttjar överskottsvärmen från högvoltskomponenterna, vilket gör bilen både effektiv och vältempererad. Fulladdning vid industriuttag med 400 V/16 A tar ca 2,5 timme via den integrerade laddaren på 7.4 kW. Men även med ett 220 V hushållsuttag kan ett tomt batteri laddas fullt på endast ca sex timmar. För laddning på resa ger Audi e tron Charging Service access till över 100000 laddpunkter i Europa. Ett enda kort är tillräcklig för att börja ladda, oavsett leverantör.

quattro permanent fyrhjulsdrift med ultrateknik

Audi Q5 55 TFSI e** är den första modellen med kombinerad eldrift och quattro med ultrateknik. Den intelligenta styrningen av fyrhjulsdriften arbetar prediktivt med hjälp av sensorer och genom att analyserar data om förarens körsätt och körförhållanden. Fyrhjulsdriften är därför alltid aktiv när den behövs. Vid låg belastning och tillräcklig friktion mellan hjulen och vägen deaktiveras kraftöverföringen till bakhjulen. Bilen blir då framhjulsdriven för att spara bränsle. Fyrhjulsdriften kopplas ifrån när den inte behövs men finns tillgänglig för blixtsnabb insats. Den snabba och automatiska aktiveringen av fyrhjulsdriften sker proaktivt, prediktivt och reaktivt. Genom att quattrosystemet är sammankopplad med Audi drive select, kan föraren dessutom anpassa inte bara motorkaraktären utan även fyrhjulsdriftens karaktär efter eget önskemål.

Prediktiv effektivitetsassistent ökar räckvidden
Laddhybriderna är populära bland de svenska tjänstebilisterna tack vare att de kan köras fossilfritt på el under de flesta pendlingsresor och ändå har räckvidd för längre semesterresor. Audi Q5 55 TFSI e quattro är därför anpassad för att de flesta skall klara av den dagliga pendlingen på el.  Med hjälp av den prediktiva effektivitetsassistenten (PEA) anpassas energiåtervinningen efter situationen. Den använder sig av navigationsdatabasen och tar hänsyn till avståndet till bilen framför via kamera och radar. Beroende på situation väljer systemet mellan frirullning med motorn avstängd alternativt energiåtervinning av rörelseenergi. När den adaptiva farthållaren (ACC) är aktiv, hjälper PEA föraren genom att bromsa automatiskt och accelerera. Om föraren kör utan ACC får föraren ändå hjälp via en kännbar vibration från den aktiva gaspedalen och en visuell signal som indikerar när det är dags att lätta på gasen för att använda så mycket rörelseenergi som möjligt. Samtidigt indikerar symbolerna i cockpit anledningen till fartsänkningen som kan vara: hastighetsgränser, stadsskyltar, kurvor och nedförslutning, rondeller, korsningar, avfarter och framförvarande trafik.

Valbara körlägen

Föraren kan välja mellan flera olika körlägen. Hybridläget aktiveras automatiskt när vägvisaren används i navigationssystemet, men kan även aktiveras manuellt. Batteriladdningen fördelas då optimalt över hela sträckan med prioriterad eldrift i urbana områden och vid kökörning med många stopp. Systemet väljer mellan frihjulsrullning med motorn avstängd och bromsenergiåtervinning som kan ge upp till 25 kW. Elmotor används vid alla lättare inbromsningar upp till 0.1 g, dvs. vid majoriteten av inbromsningar. Maximalt 80 kW kan återvinnas vid inbromsningar upp till 0.2 g. Vid kraftigare inbromsningar används skivbromsarna. Om ruttguiden är aktiv i navigationssystemet, försöker det prediktiva systemet se till att den sista delen av sträckan i stadstrafik sker helt elektriskt, baserat på en stor mängd indata, som bl.a. trafikinformation online, avstånd till slutdestination, ruttprofilen, information om hastighetsgränser, typ av vägar, uppförs- och nedförslutning och den senaste informationen från bilens sensorer. Föraren kan även välja EV-läge på ren eldrift så länge som hen inte trycker ner gaspedalen förbi ett kännbart motstånd. EV-läget är utgångsläget varje gång bilen startas. I Battery Hold-läget, bibehålls batterikapaciteten på befintlig nivå.

Fjärrstyrning via myAudi appen
Via myAudi appen och mobilen kan ägaren se laddstatus och räckvidd, starta laddningen, programmera laddtid och se laddnings- och förbrukningsstatistik. Ruttplaneraren i appen och bilens navigationssystem visar dessutom laddstationer. Bilen kan även förvärmas alternativt kylas via elanslutningen för att spara på batteriet innan resa.

Omfattande och unik utrustningsnivå
Audi Q5 55 TFSI e** har en omfattande standardutrustning med bl.a.

• LED-strålkastare och LED-bakljus med dynamiska blinkers
  • 19-tumshjul i 5-arms turbindesign, 3-zons klimatanläggning, Komfortnyckel
  • Förarinformationssystem med färgdisplay och PHEV-specifik visning
  • Sportstolar med tyg/läderklädsel med S-prägling, Sportläderratt mulitfunktion,