10 maj 2019 | Pressmeddelande

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader

  • Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018
  • SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar
  • Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt
  • CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april

Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin.

SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan.

Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 2018 (*observera: resultatet är integrerat i SEAT:s totala försäljningssiffror).

Wayne Griffiths, SEATs chef för försäljning och marknadsföring samt vd för CUPRA, betonade att ”vi uppvisar stabil tillväxt under årets första fyra månader under utmanande ekonomiska förhållanden och utökar vår marknadsandel, särskilt i de större europeiska länderna. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna fortsätta denna positiva trend under resten av året tack vare vårt SUV-utbud som nu står för mer än 40 % av vår globala försäljning. CUPRA har bidragit stort till våra framgångar tack vare starka prestationer från både nylanserade CUPRA Ateca och Leon CUPRA.”

Under de första fyra månaderna av 2019 har Tyskland, Algeriet och Storbritannien visat störst volymmässig tillväxt jämfört med samma period under föregående år. Spanien är SEAT:s främsta marknad under denna period och växte med 4,2 % till totalt 40 900 sålda bilar. SEAT är det ledande varumärket i Spanien och Leon är den mest sålda modellen. Tyskland (40 100; +13,4 %) och Storbritannien (25 500; +7,6 %) kommer efter Spanien, medan Frankrike och Italien, två nyckelländer för SEAT:s tillväxtstrategi i Europa, uppvisar tvåsiffrig tillväxt med 11 400 (+14,6 %) respektive 9 600 (+14,4 %) sålda bilar.

I Sverige ökade SEAT:s försäljning med +14,1 % (2 700 bilar). Per Brinkenberg, märkeschef SEAT Sverige uttrycker ”Vi har ett starkt momentum sedan flera år, och har dubblat vår försäljning sedan 2015, detta tack vare ett starkt återförsäljarnät, mycket bra produkter, och en stark ökning i försäljningen till företag. Vi kommer att fortsätta utöka antalet SEAT-återförsäljare, lanserar flera nya produkter, varav flera el och hybridbilar, så vi ser potential till en fortsatt tillväxt för SEAT i Sverige”

Även de finansiella resultaten är på väg uppåt

Den ökade försäljningen och den positiva effekten från att sälja bilar med en större bruttomarginal gjorde det möjligt för SEAT:s rörelseresultat att öka till rekordhöga 89 miljoner euro under första kvartalet 2019, vilket är 5,5 % mer än under samma period 2018 (85 miljoner euro). Dessutom steg SEAT:s omsättning för första gången till över 3 miljarder euro (3,053 miljarder) under januari–mars 2019, vilket är 9,7 % mer än under de första tre månaderna föregående år (2,782 miljarder euro).