15 jan 2020 | Pressmeddelande

Volkswagen T-Roc Cabriolet öppen för beställning

T-Roc-familjen får nu tillökning av en cabriolet. Som första crossover-cabriolet i kompaktklassen för den in en känsla av frihet i segmentet. T-Roc Cabriolet lanseras i vår, men är redan nu öppen för beställning på den svenska marknaden.

T-Roc Cabriolet i korthet:

• En frisk fläkt: Med T-Roc Cabriolet presenterar Volkswagen den första öppna crossovern i kompaktklassen
  • Känn fartvinden med en knapptryckning: Elmanövrerad tygsufflett som är nere på nio sekunder
  • En spännande mix: Cabriolet med SUV-gener, uttrycksfull design och hög funktionalitet
  • Omfattande passagerarskydd: Automatiskt utskjutbar störtbåge
  • Alltid uppkopplad: Integrerat e-SIM med den senaste generationen infotainmentsystem
  • Fylligare ljud ombord: BeatsAudio-system med en effekt på 400 W (tillval)
  • Mångsidig: Kan fås med dragkrok
  • TSI-motor med 150 hk: T-Roc Cabriolet erbjuds med bensindrivna motoralternativet 1,5 TSI 150 hk och 7-växlad DSG
  • Individuell: Erbjuds även med sportiga R-Line-paketet
  • Lansering: T-Roc Cabriolet lanseras under våren, men är redan nu beställningsbar.
  • Pris: Det rekommenderade cirkapriset är från 339 900 kronor

Med T-Roc Cabriolet blåser Volkswagen nytt liv i SUV-segmentet. Som första crossover-cabriolet i kompaktklassen kombinerar T-Roc Cabriolet styrkan och looken hos en klassisk SUV med den unika upplevelse som en cabriolet bjuder på. Det tydliga budskapet ”Accept no roof” utlovar en känsla av frihet – en frisk fläkt i uttryckets sanna bemärkelse. Bilen sätter med sin charmiga personlighet en stor klick färg på vardagen.

T-Roc-familjen breddas

Med funktionalitet, köregenskaper och teknik från T-Roc som grund ökar Cabriolet-versionen mångfalden på den blomstrande SUV-marknaden. T-Roc lanserades år 2017 och sedan dess har modellen sålts i cirka 300 000 exemplar. Under 2019 presenterades en ny högprestandamedlem i familjen: T-Roc R med en effekt på 300 hk, ett vridmoment på 400 Nm, 4MOTION fyrhjulsdrift och en 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Våren 2020 är det så T-Roc Cabriolets tur att bredda utbudet av denna mycket populära crossover. En cabriolet med tygsufflett som bjuder på extra körglädje och utstrålar positiva känslor. T-Roc Cabriolet är framhjulsdriven och har två dörrar.

T-Roc Cabriolet produceras vid Volkswagens anläggning i Osnabrück – en fabrik som har lång erfarenhet av att bygga cabbar. Här har till exempel cabrioletversionerna av både Beetle och Golf tillverkats.

Mer frihet

T-Roc Cabriolet flyttar fram gränserna för vad en bil kan vara. Den står för både frihet och användbarhet, och för prestanda och komfort – allt på samma gång.

Dessutom bjuder denna bil på alla de sedvanliga fördelarna med en Volkswagen-SUV, till exempel upphöjda säten och massor av möjligheter för att kunna anpassa bilen efter de egna önskemålen och göra den personlig. T-Roc Cabriolet har utvecklats speciellt för alla äventyrslystna som vill ha mer frihet, både i sin vardag och på mer outforskade platser. Bilens mångsidighet förstärks ännu mer av att man kan förse den med dragkrok (tillval).

T-Roc Cabriolet kan ta sig fram sportigt och smidigt i vardagstrafiken samtidigt som den har samma kaxiga attityd som en SUV. Den klarar långfärder på samma vägvinnande sätt som den bemästrar stadstrafik. Man kan glida fram avslappnat och njuta av resan i fulla drag – inte minst med suffletten nere.

Dessutom kan man runda av det hela med en ljudanläggning från amerikanska BeatsAudio (tillval) med 12 kanaler och en systemeffekt på 400 Watt som sätter guldkant på körupplevelsen även när man kör nercabbat.

Tygsufflett med perfekt aerodynamik

Den svarta högkvalitativa tygsuffletten kan öppnas på snabba nio sekunder. Den går att fälla ner och upp även när man kör − i hastigheter upp till 30 km/h. Tack vare sufflettens avancerade konstruktion och de speciellt framtagna rut- och dörrtätningarna, är det tyst och lugnt ombord i T-Roc Cabriolet.

Passagerarna har ett mycket gott skydd – bakom baksätet döljer sig en störtbåge som snabbt far upp ur karossen vid behov.

T-Roc Cabriolet och T-Roc Cabriolet R-Line

Det är enkelt att välja stil och utrustning. De svenska kunderna kan välja mellan grundmodellen T-Roc Cabriolet och sportiga T-Roc Cabriolet R-Line. Till båda versionerna finns flera tillval och tillvalspaket.

Redan som grundmodell är T-Roc Cabriolet fokuserad på design och individualitet. Med åtta olika lacker, två olika dekoralternativ för interiören, standardmonterad ambientebelysning, 17”-lättmetallfälgar, läderpaket (tillval) i två färger, är det enkelt att göra bilen till sin egen, personliga cabriolet.

Navigationssystemet Composition Media, som har USB- och Bluetooth-gränssnitt och ger tillgång till de uppkopplade tjänsterna i We Connect, är till en början standard. Med den digitala instrumenteringen Active Info Display (11,7"), skapas en helt digital miljö på förarplats. Vi kallar det ”Digital Cockpit”. Active Info Display är tillval för grundmodellen och standard för R-Line.

T-Roc Cabriolet R-Line är sportinriktad och innefattar som standard innehållet i R-Line exteriör- och interiörpaketen som erbjuds till vanliga T-Roc R-Line. Den sportiga framtoningen förstärks ytterligare av de standardmonterade dimljusen, det sportigt avstämda chassit och den progressiva, hastighetsberoende servostyrningen. Sportsätena – med sina integrerade nackskydd och sin speciella klädsel i tyg/konstläder med R-Line-logo – är en speciellt framträdande detalj. Som tillval erbjuds speciell R-Line läderklädsel.

Vad gäller assistanssystemen är adaptiva farthållaren ACC, närområdesövervakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, passagerarskyddsystemet Pre-Crash och filhållningsassistenten Lane Assist exempel på standardutrustning.

TSI-motor med 150 hk och DSG

På den svenska marknaden kommer cabriolet-versionen att erbjudas med ett motoralternativ: en bensindriven, direktinsprutad och turboladdad 1,5-litersmotor (TSI) med fyra cylindrar, 150 hk och ett vridmoment på 250 Nm. T-Roc Cabriolet är utrustad med en 7-växlad dubbelkopplingslåda (DSG).

Förbrukningen vid blandad körning enligt WLTP är från 6,8 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på från 154 g/km.

Lansering i vår – nu beställningsbar

T-Roc Cabriolet lanseras på marknaden våren 2020, men är redan nu öppen för beställning. Bilen går också att bygga på volkswagen.se. Rekommenderade cirkapriser:

• T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 DSG: från 339 900 kr
  • T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 DSG R-Line: från 386 900 kr

Fler detaljer om utrustning, tillval och tekniska fakta finns i bifogad PDF och via länkarna nedan.