27 feb 2020 | Pressmeddelande

Sportiga bilikoner i Genève – Volkswagen presenterar nya Golf GTI, GTE och GTD

För 44 år sedan uppfann Volkswagen sportbilsikonen Golf GTI. Den följdes 1982 av dieseldrivna Golf GTD och 2014 av laddhybriden Golf GTE. På bilsalongen i Genève (3-15 mars) presenteras nya Golf GTI, GTD och GTE, som baseras på den åttonde generationen av Golf.

  • Bensin, laddhybrid, diesel. Golf GTI och delvis eldrivna Golf GTE har nu samma effekt, 245 hk. Golf GTD verkligt snål på långfärd.
  • Innovision Cockpit. Golf GTI, GTE och GTD levereras alltid med ett digitalt instrumentkluster och ett 10"-informationssystem.
  • Alltid uppkopplad. We Connect-tjänsterna ger smidig tillgång till streaming, internetradio och fler uppkopplade funktioner ombord.
  • Den moderna tidens puls. Ny start/stopp-knapp som pulserar i rött innan motorn startas.
  • Förförisk design. Nya stötfångare, ny takspoiler, ny diffusor och nya emblem.
  • Ljus som krom. Golf GTI, GTE och GTD kommer för första gången att vara utrustade med en belyst dekorlist i kylargrillen som standard.
  • X-formade LED-dimljus. Dimljuset i stötfångaren består av fem X-formade LED-enheter (tillval).
  • Lansering. De tre Golf-versionerna lanseras under 2020. Tidpunkt för säljstart är ännu inte fastställd, men det står redan klart att Golf GTD inte kommer att erbjudas på den svenska marknaden.

Tre nya Golf-versioner, alla med sin speciella karaktär

En bil blir en ikon när den underliggande designen och karaktären tydligt går att känna igen även efter årtionden. Samtidigt är det viktigt för en ikon att komma med nya, fräscha idéer för att klara vår tids utmaningar. Precis så är Golf GTI. I 44 år har Volkswagen uppfunnit denna kompakta, sportiga bil på nytt och samtidigt bevarat själva grundkonceptet – generation efter generation. Nu gör den 8:e nytolkningen av ikonen Golf GTI sin entré. Nydesignad och med finslipad konstruktion – fullt ut digitaliserad och uppkopplad. En Golf GTI som passar in i vår moderna tidsålder.

Ursprunget – Golf Mk1 – har sedan födseln 1976 utvecklats mer och mer till en familjebil. 1982 var det dags för Golf GTD som levererades med en turbomatad dieselmotor, och 2014 kom Golf GTE som den första laddhybridversionen. Därför är det helt logiskt att nya Golf GTD och nya Golf GTE nu får sin världspremiär sida vid sida med nya Golf GTI. Tre Golf-versioner, tre olika karaktärer, tre effektiva drivsystem – men en och samma underliggande design- och utrustningsfilosofi.

Typiska kännetecken

De nya, sportiga Golf-modellerna har en design som är den traditionella, inneboende charmen trogen. LED-strålkastarna (standard) sitter lågt placerade och bildar tillsammans med kylargrillen ett effektfullt horisontellt band över fronten. Nedanför motorhuven sträcker sig en smal linje tvärs över fronten – vit på GTI, blå på GTE och silverfärgad på GTD. Alla är typiska kännetecken, precis som den röda kylargrill som en gång prydde den första Golf GTI:n.

När varselljuset aktiveras – då föraren närmar sig bilen med nyckeln (tillval) – plockar LED-lister i strålkastarna upp det vita, blå eller silverfärgade ljuset från den tunna listen och förstärker effekten ytterligare. Som standard är belysningen i kylargrillen nu en fortsättning på LED-listen i strålkastarhusen. Detta ger strålkastarna en helt ny design som inte går att ta miste på.

En annan särskiljande detalj är det stora, undre, bikakeformade luftintaget. Enheten omges av en svart ram med en vingliknande design på sidorna. Till de nya kännetecknen hör också de integrerade X-formade dimljusen (tillval).

Även om Volkswagen ger den 8:e generationen av Golf – och därmed GTI, GTE och GTD – ett lyft till aldrig tidigare skådad nivå när gäller digitalisering och uppkoppling för att framtidssäkra modellserien, har man också behållit många av de ursprungliga kännetecknen. Men den tidigare sportratten har nu ersatts med en ny, läderklädd multifunktionsratt med beröringskänsliga reglage och en knapp för Travel Assist (tillval) som hjälper de kraftfulla Golf-modellerna att nå en topphastighet på 210 km/h med detta assistanssystem aktiverat. De tre silverekrarna på ratten finns däremot kvar – på GTI är den innersta delen av mittekern rödfärgad medan den på GTE är blå och på GTD silverfärgad.

Sätesklädselns rutmönster är en annan klassisk detalj som bevarats. Den nya varianten av mönstret kallas Scalepaper. Sömmarna i den grå och svarta designen är röda på GTI, blå på GTE och ljusgrå på GTD.

GTI med turboladdad bensinmotor

Nya Golf GTI drivs av en 4-cylindrig, 2,0-liters direktinsprutad turbomotor som levererar 245 hk. Det maximala vridmomentet ligger på 370 Nm. Som standard är denna fyrcylindriga motor kopplad till en 6-växlad manuell växellåda. Som tillval fins en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Kort om Golf GTI:

  • Den 8:e generationen av en ikon. Nya Golf GTI är en genuin, bränslesnål, tekniskt avancerad och kompakt sportbil för den digitala tidsåldern
  • Turboladdad bensinmotor. Under huven på den omisskännliga kompakta sportbilen finns en 245 hk stark GTI-motor
  • Växellådor: Nya Golf GTI kommer att erbjudas med både manuell växellåda och 7-växlad DSG
  • Snabbare växlingar. DSG-växellåda med ny shift-by-wire-teknik ger Golf GTI en unik karaktär
  • Ljusfenomen med stil. LED-strålkastare och LED-baklyktor, bakgrundsbelysning invändigt och utvändigt
  • GTI-karisma. Öppen stötfångare fram med GTI-vingar och bikakeformad grill, GTI- diffusor med ändrör på båda sidor
  • Motorsportdetaljer. De svartlackerade tröskellisterna bildar en markerad linje mellan splittern fram och bakdiffusorn bak
  • GTI-ratt. Ny läderklädd multifunktionsratt med pekreglage, perforerat läder och GTI-emblem i krom/rött
  • GTI för en ny tid. Digital Cockpit och bakgrundsbelysning med 30 olika färger inklusive ett speciellt GTI-läge 

GTE med laddhybriddrift

Laddhybriddriften i Golf GTE består i huvudsak av en bensindriven, turbomatad 1.4-litersmotor med en effekt på 150 hk, en hybridmodul med elmotor 115 hk, en 6-stegad DSG-växellåda och ett litiumjonbatteri av ny typ. Den totala systemeffekten är 245 hk och det totala vridmomentet 400 Nm. Jämfört med föregångaren har räckvidden vid eldrift utökats avsevärt och ligger nu på cirka 60 km. Detta har åstadkommits genom att bland annat finslipa aerodynamiken och öka energiinnehållet i högspänningsbatteriet med 50 % till en bruttokapacitet på 13 kWh (föregångaren: 8,7 kWh). Med eldrift kan bilen köras i hastigheter upp till 130 km/h.

Kort om Golf GTE:

  • Elektrifierad sportbil. Ny prestanda-laddhybrid som kombinerar eldriftens hållbarhet med utpräglad dynamisk prestanda
  • Turboladdad bensinmotor + elmotor. Med sina 245 hk har nu Golf GTE kommit upp på samma prestandanivå som Golf GTI
  • Utsläppsfri lokalt. Högspänningsbatteri med 50 % högre energikapacitet (13 kWh brutto) utökar räckvidden på el till cirka 60 km
  • Med el från start. Golf GTE startar på utsläppsfri eldrift
  • Förutseende hybridstyrning. Den avancerade elektroniken i GTE tar med GPS- och färdvägsdata i beräkningen vid styrningen av drivlinan
  • IQ.DRIVE (tillval). Travel Assist hjälper föraren med aktiv styrning, acceleration och inbromsning (i hastigheter upp till 210 km/h).
  • GTE-kännetecken. GTE saknar ändrör (GTI har ett på vardera sidan, GTD har dubbla ändrör på vänster sida)
  • GTE-instrument. Digital Cockpit och infotainmentsystem med GTE-specifika effektivitets- och räckviddsdisplayer

Fler detaljer om nya Golf GTI, Golf GTE och Golf GTD finns i bifogat PDF-dokument.