05 mar 2020 | Pressmeddelande

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

40 år med quattro och 10,5 miljoner bilar
Det fyrhjulsdrivna quattro-systemet har ett imponerande cv över de 40 åren. Vid årsskiftet hade 10448406 quattrobilar tillverkats, varav 804224 bara under 2019. Totalt var quattroandelen 45 % under 2019. Fyrhjulsdriften erbjuds idag till alla modellserier förutom i A1. I de mest kraftfulla S- och RS-modellerna är det en självklar standard för att överföra all kraft till vägen.

quattro 2.0: elektrisk torque vectoring

Audi presenterar nu nästa steg i utvecklingen av elektrisk fyrhjulsdrift. I prototyperna Audi e-tron S och e-tron S Sportback lanseras quattro-systemet med elektrisk torque vectoring. Den aktiva momentstyrningen fördelar kraften mellan hjulen på millisekunder. Det kan även överföra extremt höga moment, vilket göra att bilen kan styras in i kurvorna som en sportbil. Audi är första volymtillverkare i premiumsegmentet som lanserar tekniken med tre elmotorer.

Audi e-tron och Audi e-tron Sportback är de första modellerna i Audis elektrifieringsoffensiv för hållbar mobilitet. Elmotorer driver både fram- och bakaxlarna i de båda suvarna. Reglersystemen för chassi- och drivning arbetar tätt tillsammans för att skapa den optimala fördelningen av vridmoment – kontinuerligt, helt variabelt och blixtsnabbt. För att göra körningen så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Om föraren önskar mer effekt aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt under isiga förhållanden eller under snabb kurvtagning, eller om bilen understyr eller överstyr. Resultatet är extremt exakta köregenskaper vars karaktär anpassas i ett brett register via chassireglersystemet, från stabilt till sportigt.

Flera varianter av mekaniskt quattrosystem
Audi skräddarsyr quattro-tekniken efter de olika biltyperna. Gemensamt för alla är att den samverkar med hjulselektiv momentfördelning – en funktion i ESC-systemet som genom små bromsingrepp finjusterar körkänslan i gränsområdet.

För modellerna med längdsmonterade motorer finns två olika två quattrosystem. Motorversioner med tiptronic-växellåda har en självspärrande mekanisk mittdifferential. Under normal körning fördelar den något mer vridmoment till bakhjulen, men om det är nödvändigt överförs upp till 70 % till framaxeln eller upp till 85 % till bakpartiet. I modeller med S tronic-växellåda används quattro med ultra-teknik, med dubbla kopplingar som kan frikoppla kardanaxeln för att spara bränsle. Systemet kan växla blixtsnabbt från framhjuls- till fyrhjulsdrift – även prediktivt I många situationer och anpassat efter körstil. Systemet ger samma framdrivning och kördynamisk som det permanenta systemet.

De mindre modellerna med tvärställda motorer har en annan typ av quattrosystem. Hjärtat är en hydraulisk multilamellkoppling som sitter på bakaxeln för en bättre viktfördelning. I många modeller överförs en del av vridmomentet från framaxeln till den bakre så snart bilen styrs in i en kurva. Även den mittmotorförsedda supersportbilen Audi R8 är försedd med en multilamellkoppling. Den sitter dock på framaxeln. Vid behov överför den vridmomentet från bakhjulen till framhjulen.

Milstolparna under de 40 åren med quattro

När Audi quattro först presenterades på Genevesalongen 1980 var tekniken helt ny för personbilssektorn – en fyrhjulsdrift som var lätt, kompakt, effektiv och friktionsfri. Det gjorde att quattrokonceptet passade väldigt bra för sportbilar och volymtillverkning redan från början. Den 200 hk starka Ur-quattron fortsatte att tillverkas ända till 1991 även om det gjordes flera tekniska förändringar. 1984 tillkom den exklusiva Sport quattro med 306 hk. 1986 ersattes den manuellt spärrade mittdifferentialen i Ur-quattron av en Torsen-differential, som kunde fördela drivmomentet variabelt.

Märket fortsatte att förfina quattro-tekniken de följande åren. 1995 kom den första TDI-modellen med fyrhjulsdrift och 1999 introducerades fyrhjulsdriften i Audi A3 och TT. Nästa stora steg togs 2005 med mittdifferentialen med asymmetrisk-dynamisk kraftfördelning. 2007 introducerades Audi R8 med en viskokoppling på framaxeln som ett år senare följdes av sportdifferentialen. 2016 introducerades quattro med ultrateknik.

40 års framgångar inom motorsport med quattro

1981 gick Audi in i Rally-VM och dominerade redan efter en säsong. Audi-teamet vann märkesmästerskapet 1982 och 1983 tog Hannu Mikkola hem förarmästerskapet. 1984 tog Audi hem båda titlarna genom Stig Blomqvist som blev världsmästare. Samma år introducerades Audi Sport quattro med kortare hjulbas. 1985 ersattes den av Sport quattro S1 på 476 hk. 1987 tog Walter Röhrl hem segern i Pikes Peak hill climb i USA med en modifierad S1, vilket blev en perfekt avslutning på de framgångsrika åren inom rally.

Audi skiftade sen över till racing med touringbilar. 1988 tog Audi hem både förar- och märkesmästerskapet i amerikanska Trans-Am med Audi 200, året efter tävlade man med framgång i IMSA GTO-serien. 1990/91 startade märket med den stora V8 quattro i det tyska standardvagnsmästerskapet (DTM), och vann två förarmästerskap. 1996 tävlade Audi med A4 quattro Supertouring i sju nationella mästerskap och vann dem alla. Två år senare gjorde nya regler att de fyrhjulsdrivna modellerna förbjöds i touringmästerskapen.

2012 startade återigen en fyrhjulsdriven racingbil på banan - Audi R18 e‑tron quattro med hybriddrift. De bakre hjulen framdrevs av en V6 TDI, medan en svänghjulsgenerator försåg de två elmotorerna på framaxeln med energi. Vid acceleration använde bilen sig av temporär quattrodrivning. Resultatet var ett fantastiskt track reckord, med tre totalsegrar i 24-timmars Le Mans och två förar- och märkestitlar i World Endurance Championship (WEC).

40 år med quattro: Vorsprung durch Technik
quattro är en ikon. Namnet står för körsäkerhet och sportighet, teknisk kompetens och överlägsna framgångar – med korta ord Vorsprung durch Technik. Framgången för quattro-modellerna på vägen och inom rally och racing har befäst Audis devis, liksom en rad legendariska reklamfilmer och annonskampanjer. 1986 körde den professionella rallyföraren Harald Demuth en Audi 100 CS quattro upp för hoppbacken i finska Kaipola. En bedrift som upprepades 25 år senare med en Audi A6. 2019 genomförde Mattias Ekström en liknande bedrift när han körde en Audi e-tron quattro med tre elmotorer uppför den brantaste sektionen av störtloppsbacken i Kitzbühel,  Streif  , i en lutning på så mycket som 85%.

Mer information, bilder och filmer om quattro 40 år här

Se film med Stig Blomqvist och Mattias Ekström

I korthet:

40 år med Audi quattro

Genomslaget

• Nära 10.5 miljoner bilar med quattrosystem sedan 1980
  • 2019 byggdes 804,224 quattrobilar, vilket innebar ca 45 % av totala antalet Audi-bilar
  • quattro-systemet är standard i alla S- och RS-modeller

Mekaniska quattrosystem

• quattro permanent fyrhjulsdrift för längdsmonterade motorer med tiptronic-växellåda
  • quattro med ultrateknik för längsmonterade motorer med S tronic
  • Sport differential i många toppmodeller