03 mar 2020 | Pressmeddelande

SEAT och CUPRA förverkligar elbilsoffensiven

• Företaget premiärvisar nu serieversionen av unika CUPRA Formentor
  • CUPRA Formentor kommer att byggas vid fabriken i Martorell, den lanseras sista kvartalet i år och kommer att erbjudas i plug-in hybrid och förbränningsmotorversion
  • SEATs försäljningskurva fortsätter att stiga, tvärt emot trenden på den annars vikande marknaden

Martorell, 3 mars 2019. SEAT är i nu full gång med att förverkliga den plan för elektrifiering företaget presenterade ifjol. Efter att ha premiärvisat den nya generationen av SEAT och CUPRA Leon, som båda kan fås som plug-in hybrid, presenterades nu serieversionen av CUPRA Formentor. Istället för att hålla världspremiären som planerat på den inställda bilsalongen i Genève, valde man att avtäcka CUPRA Formentor via en webbsänd videokonferens. Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA och kommer också att finnas i en plug-in hybridversion.

Med elektrifieringen av sitt modellutbud vill SEAT erbjuda sina kunder ett mer hållbart alternativ, alla modellerna erbjuder en räckvidd på el på 60 km och CO2-utsläpp som ligger under 50 g/km. Den spanska biltillverkaren växlar genom detta upp sitt engagemang för miljön och Parisavtalet med målet att vara ett CO2-neutralt företag 2050, både när det gäller sina bilar som sin produktion.

Vid presskonferensen på internet sa Carsten Isensee, tillförordnade VD på SEAT, att ”budskapet är kristallklart, 2019 var företagets bästa någonsin. Vi var det snabbast växande volymmärket i Europa där vi hade en tvåsiffrig tillväxt för tredje året i rad på en annars vikande marknad. Vi gick in i 2020 i en uppåtriktad trend, och även om utmaningarna är fler i år, banar vi nu väg för framtiden.”

Wayne Griffiths, verkställande direktör för försäljning och marknadsföring, Styrelseordförande och VD för CUPRA, sa i en kommentar att ”de senaste två åren på CUPRA har varit helt otroliga. Sedan vi lanserade CUPRA som ett eget märke i Terramar, Spanien, har vi sålt 40.000 bilar. Som märke är CUPRA en hävstång för att förflytta SEATs tyngdpunkt till mer emotionellt betonade modeller med ett högre transaktionspris. Vi förväntar oss en omsättning på ca 1 miljard euro, vilket är 10% av SEATs totala omsättning, när väl alla CUPRAs modeller har lanserats i år.”

De båda cheferna framhöll att även om 2020 kommer att bli ett sämre år för ekonomin och bilindustrin än de föregående, har SEAT inlett 2020 med samma positiva försäljningstrend som kännetecknade slutet på fjolåret.

6 modeller till 2021

Tillverkningen av nya SEAT Leon, som halvkombi och Sportstourer, är redan i full gång i Martorell. Under sommaren kommer dessa att följas av CUPRA Leon och CUPRA Formentor, som börjar produceras under andra halvåret. Tillverkningen av dessa båda modeller på SEATs huvudfabrik i Martorell, kommer att öka anläggningens kapacitet ytterligare, och nå upp till nuvarande maximala kapacitet. Dessa hybrider, som alltså kommer att tillverkas i Martorell, får sällskap av Tarraco PHEV och helt eldrivna Mii electric och el-Born.

Det kommer att finnas ett brett utbud av drivlinor till SEAT Leon (halvkombi och Sportstourer): förbränningsmotorer (TSI), CNG naturgas (TGI), plug-in hybrid (eHybrid) och mildhybrid (eTSI). När det gäller den naturgasdrivna versionen, presenteras denna för första gången med en 1.5-liters motor som levererar 130 hk. Bilen är försedd med 3 naturgastankar som tillsammans rymmer 17,3 kg vilket ger nya SEAT Leon TGI en räckvidd på 440 km mellan tankningarna.

När det gäller de eldrivna modellerna, är Leon utrustad med en avancerad hybriddrivning som kombinerar en TSI (bensinmotor) med en elmotor som tillsammans ger bilen en effekt på 204 hk (150 kW). Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 13 kWh vilket ger en räckvidd på el på upp till 60 km. Här ingår också mildhybridteknik (eTSI), som finns för 110 hk-motorn, och den bensindrivna 1.5-litersversionen som kombinerar en förbränningsmotor med 40 V-teknik.

CUPRA, starkare än någonsin

Efter omstruktureringen av det nya företaget och invigningen av sitt nya högkvarter, presenterar CUPRA nu stolt sin första egenutvecklade modell, Formentor. Det märke som skapats speciellt av och för bilälskare visar också upp sin produktoffensiv, CUPRA Formentor, CUPRA Ateca och nya CUPRA Leon.

CUPRA Formentor, som är företagets första egenutvecklade modell, kommer att marknadslanseras under andra halvåret i år. Det kommer att finnas två motoralternativ att välja mellan. Denna högpresterande crossover är ett konkret uttryck för märkets innersta väsen och blandar framtidsinriktad design och ingenjörskonst för att erbjuda en verklig ikon präglad av förfining in i minsta detalj och en enastående körupplevelse som är både intuitiv och kraftfull. Formentor riktar in sig på en växande marknad, CUV-segmentet, som förväntas fortsätta växa under kommande år.