22 jun 2020 | Pressmeddelande

Världspremiär för Nya CUPRA Ateca

Nya CUPRA Ateca tar över genom att röra om i segmentet och erbjuda en ny typ av SUV för de verkliga entusiasterna. En komplett prestada-SUV som levererar körglädje samtidigt som den klarar vardagens utmaningar med en klackspark.

• Uppdaterad exteriör som ger den kompakta prestanda-SUV:en en mer målmedveten och kraftfull profil
  • Uppdaterad interiör för ökad komfort för alla ombord
  • Generös standardutrustning, med bl.a. skålade säten, samt flera tillval för personlig anpassning
  • Nytt 9,2"-infotainmentsystem med touch display tar uppkopplingsfunktionerna till nya höjder, uppkoppling via smarta enheter eller och online via bilen
  • Nya säkerhets- och komfortsystem gör CUPRA Ateca till ett ännu säkrare val
  • En 2.0 liters TSI-motor, 7-stegad DSG växellåda, 4Drive och dynamiskt chassi (DCC) borgar för imponerande prestanda och körglädje

Martorell, Spanien, 22 juni 2020, Nya CUPRA Ateca 2020 levererar enastående prestanda och lever upp till varumärkets samtliga värden, det är en attraktiv bil som med lätthet möter marknadens allt strängare krav på kvalitet, design och effektivitet.

CUPRA Ateca var första modell ut för det nu två år gamla varumärket. Den intog direkt en unik position på marknaden genom att erbjuda den högsta prestandan för en SUV vid sidan av premiummärkena. Mixen av precision, sportighet, snygg design och praktiskhet i vardagen blev till ett vinnande paket. Nu har ingredienserna i detta recept förbättrats ytterligare och skapat ett ännu mer attraktivt resultat.

”CUPRA Ateca markerade starten för märkets intåg i ett nytt segment och blev genast en stor succé. 2019 såldes den i fler än 10.000 exemplar och gjorde att CUPRA kunde utöka sin marknadsposition för Atecafamiljen, med 15% av mixen”, sa Wayne Griffiths, CEO för CUPRA, ”CUPRA Ateca var den modell som främst bidrog till CUPRAs tillväxt med hela 72% jämfört med året innan, allt pådrivet av mogna marknader som Tyskland, Frankrike och Schweiz samt genom att flytta fram positionerna för modellen på den mexikanska marknaden i slutet av förra året.”

Nya CUPRA Ateca är designad och utvecklad vid företagets fabrik i Barcelona, och kommer att tillverkas i tjeckiska Kvasiny.

En ny prestanda-SUV har premiär
Nya CUPRA Ateca 2020 har utvecklats för att vara den bil i kompakt-SUV-segmentet som levererar prestanda, vid sidan av premiumtillverkarnas, och bygger vidare på de framgångsrika kännetecken som gjorde den till en sådan succé vid lanseringen.

Med en rad nyheter och förbättringar har den det som krävs för att bli ett ännu attraktivare alternativ. Nya CUPRA Ateca 2020 ger kunderna möjlighet att sätta sig bakom ratten i en bil som erbjuder dem de praktiska egenskaperna hos en SUV kombinerat med kör- och vägegenskaper som hos en traditionell prestandabil och som utan kompromisser matchar deras livsstil perfekt.

CUPRA Ateca levereras med generös standardutrustning som exempelvis skålade säten, 19" CUPRA-lättmetallfälgar, DCC-chassi och progressiv servostyrning.

Och med ett rikt utbud av tillval, från en ny serie av lättmetallfälgar, nya exteriörlacker, interiördetaljer, den nya CUPRA-ratten med startknapp och CUPRA körlägesväljare, och ett avgassystem från Akrapovič, är möjligheterna att anpassa sin CUPRA Ateca precis som man vill ha den stora.

Och naturligtvis är CUPRA Ateca trogen sin historia med den prestanda och körkänsla som krävs för att en bil ska få bära det kopparfärgade emblemet. En bensindriven 2.0 liters TSI-motor med 300 hk, kombinerad med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar, svarar för tillräckligt med prestanda och effekt för att tillfredsställa även de kräsnaste av entusiaster men kan också leverera en mer förfinad åktur när så krävs.

Till denna dubbla personlighet bidrar fyrhjulsdrivningen 4Drive och det dynamiska DCC-chassit som gör det möjligt att anpassa bilen efter egna krav och önskemål.

Men i dag handlar det inte bara om prestanda på vägen, det finns andra krav som måste uppfyllas. Med några av de mest avancerade assistanssystemen anger CUPRA Ateca en ny standard när det gäller säkerheten för att hålla alla ombord skyddade från olyckor, på landsväg, i stan eller när man helt enkelt kör ut från en parkeringsplats.

Och i takt med att världen blir allt mer digitaliserad, erbjuder CUPRA Ateca uppkoppling på en nivå som gör det möjligt att hålla sig uppdaterad vart man än styr kosan, med tillgång både till sin mobila enhet i kupén som till speciella online-tjänster för bilen. Den är helt enkelt en knutpunkt mellan vägen och omvärlden.

Nya CUPRA Ateca tar över genom att röra om i segmentet och erbjuda en ny typ av SUV för de verkliga entusiasterna. En komplett prestada-SUV som levererar körglädje samtidigt som den klarar vardagens utmaningar med en klackspark, med CUPRAs kärnvärden i sitt hjärta.