26 aug 2020 | Pressmeddelande

Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo.

Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare.

Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder

Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbränningsmotor. Det ger markant bättre prestanda: i Sport Plus-mode accelererar Turbo S-modellen från 0 – 100 km/tim på bara 3,1 sekunder. Den bekanta fyra-liters V8 biturbomotorn, utvecklad i Weissach och byggd i Zuffenhausen, har fått en omfattande genomgång för att kunna ge bilen en toppfart av 315 km/tim. För att kunna överföra den höga motoreffekten till marken på ett kontrollerat sätt och maximera kurvtagningsförmågan, har trekammars luftfjädringssystemet, Porsche Active Suspension Management (PASM) och krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), anpassats och optimerats till varje enskild modell.

Nya Panamera Turbo S har redan visat sin kompromisslösa kapacitet på den legendariska Nordslingan på Nürburgring: Testföraren Lars Kern körde det 20,832 kilometer långa varvet på världens mest krävande tävlingsbana på exakt 7:29,81 minuter – det nya officiella rekordet i lyxbilsklassen.

Sportigare och bekvämare tack vare optimerat chassisystem

V8 biturbomotorn i Panamera GTS är optimerad med speciellt fokus på kraftöverföringen. Med 353 kW (480 hk) och 620 Nm är nya Panamera GTS 15 kW (20hk) starkare än sin föregångare. Effekten ökar kontinuerligt nästan ända upp till motorns varvtalsgräns. Motorn levererar därför sin kraft på samma sätt som en klassisk sportbil med sugmotor. Det traditionella V8-ljudet är ännu mer framträdande än förut tack vare det nya sportavgassystemet, som är standard, med asymmetriskt placerade bakre ljuddämpare.

Chassi- och kontrollsystem har trimmats för att ge alla nya Panamera-modeller både sportiga och komfortabla egenskaper och några system är delvis helt nya. Till exempel ger det uppdaterade Porsche Active Suspension Management (PASM)-systemet betydligt bekvämare stötdämpning medan styrningen av den elektroniska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) ger lugnare karossrörelser. Dessutom har det tillkommit en ny generation kontrollsystem för styrning och däck.

4S E-Hybrid med 17,9 kWh batteri och en räckvidd med eldrift upp till 54 km

Med Panamera 4S E-Hybrid presenterar Porsche nu ytterligare en prestandaorienterad plug-in hybrid. Den intelligenta kombinationen av en elmotor på 100 kW (136 hk), integrerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK, och 2,9 liters V6 turbomotorn med 324 kW (440 hk) ger en systemeffekt på 412 kW (560 hk) och det maximala vridmomentet 750 Nm. Prestandasiffrorna är därför imponerande: med Sport Chrono-paketet, som är standard, accelererar den från 0 – 100 km/tim på 3,7 sekunder. Toppfarten är 298 km/tim. Batterikapaciteten har ökat från 14,1 till 17,9 kWh jämfört med föregående hybridmodell genom att använda optimerade celler, och körinställningarna har optimerats för ännu bättre energianvändning. 4S E-Hybrid har med enbart eldrift en räckvidd upp till 54 km enligt WLTP EAER City.

Vässat utseende ger större intryck

De nya Panamera-modellerna, som kan beställas i sedanutförande eller som Sport Turismo, är nu från fabrik utrustade med det som tidigare var ett tillval, Sport Design-front, med markanta luftintag, stora kylluftsöppningar på sidorna och en ny positionsljusmodul.

Den nya fronten på Panamera Turbo S särskiljs genom de större luftintagen och nya designelement i lackeringen, vilka hålls samman horisontellt och därigenom understryker bilens bredd. Ljusmodulerna i Turbo-modellens dubbla positionsljus är nu placerade mycket längre ut.

Den modifierade bakre ljusrampen löper med en anpassad kontur sömlöst över bagageluckan och ger därmed en obruten förbindelse mellan de två nydesignade LED-bakljusen.

GTS-modellerna har som standard de nya mörktonade bakljusen i Exclusive Design med dynamisk coming/leaving home-funktion. Tre nya 20- och 21-tumsfälgar har lagts till utbudet av fälgar så att det nu finns 10 olika utföranden att välja bland.

Digital uppkoppling för ökad säkerhet och bekvämlighet

Porsche Communication Management (PCM) inkluderar flera nya digitala funktioner och tjänster som det förbättrade röstkontrollsystemet online Voice Pilot, Risk Radar för aktuella vägskyltar och information om olycksrisker, det trådlösa Apple® CarPlay och många andra online-tjänster.

Panamera erbjuder också en rad innovativa ljus- och assistanssystem, som till exempel körfältsassistans, Lane Keeping Assist, med igenkänning av vägmärken, liksom Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare, Night Vision Assist, LED-matrix strålkastare inklusive PDLS Plus, parkeringshjälpen Park Assist med Surround View och Head-Up Display.

Nya Porsche Panamera kan beställas från och med nu och kommer att finnas hos återförsäljarna i mitten av oktober. I Sverige börjar priserna från 1 060 000 kronor för Panamera 4, från 1 420 000 för Panamera 4 S Hybrid, från 1 540 000 för Panamera GTS och från 2 020 000 kronor för Panamera Turbo S.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

 

Panamera 4: bränsleförbrukning blandad 11,3 - 10,4 l/100 km; CO2-utsläpp 258,0 - 240,0 g/km

Panamera 4 Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 11,5 - 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp 262,0 - 248,0 g/km

Panamera 4S E-Hybrid: bränsleförbrukning blandad 2,8 - 2,2 l/100 km; CO2-utsläpp 81,0 - 74,0 g/km

Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 3,0 - 2,4 l/100 km; CO2-utsläpp 84,0 - 80,0 g/km

Panamera GTS: bränsleförbrukning blandad 13,1 - 12,1 l/100 km; CO2-utsläpp 287,0 - 273,0 g/km

Panamera GTS Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 13,2 - 12,4 l/100 km; CO2-utsläpp 288,0 - 278,0 g/km

Panamera Turbo S: bränsleförbrukning blandad 13,2 - 12,8 l/100 km; CO2-utsläpp 289,0 - 278,0 g/km

Panamera Turbo S Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 13,3 - 13,0 l/100 km; CO2-utsläpp 289,0 - 280,0 g/km





Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.