11 aug 2020 | Pressmeddelande

Sportigare, kraftfullare och med ännu mer körglädje - Audi S3 Sportback och Audi S3 Sedan

För över 20 år sedan, när den första S3:an lanserades, var Audi först i ett nytt segment med sportmodeller i premiumkompaktklassen. Nu presenteras en helt ny generation av S3 Sportback och S3 Sedan. 2.0 TFSI-motorn levererar 310 hk och 400 Nm i vridmoment och båda modellerna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder. Med sjustegad S tronic, quattro och S-sportchassi med dämparreglering som tillval överförs kraften effektivt till vägen. Audi S3 lanseras dessutom med en rad avancerade och uppkopplade tekniklösningar för infotainment och assistanssystem.

Design och strålkastare med karaktär

De sportiga S3-modellerna känns direkt igen på den rombmönstrade insatsen i grillen med markerade luftintag och backspeglar med aluminiumoptik. I sidoprofil sträcker sig en kraftfull linje från strålkastarna till bakljusen, där den nedre delen är konkav för att betona hjulhusen ännu mer. Nya S3 Sportback och S3 Sedan kan dessutom utrustas med matrix LED-strålkastare vars dagsljus består av ett pixelfält med femton LED-segment, där tio av dem bildar två vertikala linjer. Bakifrån dominerar den stora diffusorn och de fyra ändrören som förstärker den sportiga profilen.

Kraftfull framdrivning med quattro

Båda S-modellerna är utrustade med en 2.0-liters TFSI-motor på 310 hk och 400 Nm i vridmoment. High-tech-lösningar som Audi valvelift system (AVS) gör att förbränningskammaren fylls optimalt och temperaturreglersystemet säkerställer att det görs så effektivt som möjligt. Båda modellerna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder på väg till den elektroniskt reglerade topphastigheten på 250 km/h. Med Audi drive select som standard kan föraren dessutom välja att göra ljudet från den fyrcylindriga turbomotorn ännu krispigare.

Kraften överförs till vägbanan tack vare quattro fyrhjulsdrift och den sjustegade S tronic-lådan med blixtsnabba växlingar och frihjulsfunktion. Den hydrauliska multilamellkopplingen framför bakaxeln är helt variabel och flyttar kraften mellan fram- och bakaxel efter behov för att ge både sportig prestanda och stabila och effektiva köregenskaper. Den styrs via ett nytt reglersystem som integrerar quattrodrivningen med den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) och den nya dämparregleringen (tillval). 

Dynamiskt sportchassi med dämparreglering

Med fyrlänkad bakaxel och progressiv styrning ger redan det sänkta standardsportchassit (-15 mm) goda förutsättningar för sann körglädje. Som tillval erbjuds dessutom ett S-sportchassi med dämparreglering. Ventiler i stötdämparna styr oljeflödet så att de på några få tusendels sekunder anpassas individuellt och kontinuerligt till vägen, körsituation och förarens krav. Spannet mellan komfort och sport har även blivit ännu större jämfört med föregångaren. Den nya elektroniska bromskraftsförstärkaren säkerställer dessutom kraftfulla inbromsningar. Alla fyra bromsskivor är ventilerade med svarta bromsok som standard och röda som tillval. 18-tumshjul är standard och 19-tums erbjuds som tillval.

Generöst med utrymme

De nya S3:orna har vuxit jämfört med föregångarna. S3 Sportback med tre centimeter i längd och S3 Sedan med fyra centimeter. Båda har dessutom breddats med tre centimeter. Femdörrarsversionen är nu 4.34 meter lång och fyradörrarsversionen 4.50 meter lång. Med minimala skillnader är båda identiska i bredd (1.82 m), höjd (1.43 m) och axelavstånd (2.64 m). Interiören bjuder därmed på större axel- och armbågsutrymme. Bagageutrymmet i S3 Sportback rymmer mellan 325 och 1145 liter beroende på om bakre ryggstödet fälls medan Sedanen rymmer 370 liter.

Förarorienterad digital interiör och nya sportstolar

Den sportiga exteriören följs upp på insidan med den nya kompakta växelväljaren för den sjustegade S tronic-lådan och dekorativa aluminium- eller kolfiberinlägg samt dörrhandtag vars design påminner om strålkastarna. Miljön är förarorienterad med markerade luftutblås som integrerats med instrumentbrädan för att förstärka den sportiga karaktären. En 10.25-tums digital skärm ingår som standard och kan uppgraderas till 12.3 tum i Audi virtual cockpit som i ”plus”-versionen även har tre olika skärmlayouter. Sportstolarna är nyutvecklade och standardklädseln är till stora delar tillverkad av återvunna PET-flaskor med kontrastsömmar.

Centralt placerat på instrumentpanelen finns även en 10.1-tums pekskärm som är integrerad i en svart panel. Den känner igen handskrift och ger akustisk återkoppling för att göra det så enkelt som möjligt att t.ex. skriva in en adress. Systemet är dessutom intelligent och prioriterar tidigare val. Som tillval erbjuds även head-up display.

En ny generation infotainment med uppkopplade tjänster

Audi´s MMI har uppdaterats med den tredje generationen av den modulära infotainment plattformen (MIB 3). Beräkningshastigheten är tio gånger snabbare än i föregångaren och alla uppkopplade tjänster sker med hastigheten i LTE Advanced. Dessutom finns en integrerad Wi-Fi hotspot. Ruttplaneraren är både flexibel och träffsäker. Navigationen ger prognoser på hur trafiksituationen utvecklas, har högupplösta satellitbilder från Google Earth och ger information om trafikflödet. Upp till sex olika förare kan dessutom ställa in sina egna profiler som bl.a. lagrar frekvent använda resmål och inställningar på klimatanläggningen.

Car2X-tjänster som ger grön våg

Uppkopplade Audi connect inkluderar även s.k. Car2X-tjänster, som hjälper till att hitta tillgängliga parkeringsplatser längs vägen eller surfa på en grön våg tack vare att bilen kommunicerar med trafikljusen i städer som Düsseldorf och Ingolstadt. Kommunikationen mellan Audi S3 och användarens mobil sker kostnadsfritt via myAudi-appen, men kan även ske via Apple CarPlay, Android Auto, och Audi phone box – som ansluter mobilen till bilens antenn och laddar den induktivt förutsatt att mobilen är anpassad för det. Med Audi connect key, kan föraren låsa upp bilen och starta motorn via Android-mobilen. För HiFi-entusiaster erbjuds även Bang & Olufsen premium sound system med 3D-ljud.

Förarassistanssystem för säkrare körning

Förarassistanssystemen i S3-modellerna ger också prov på Audi tekniska kompetens. Audi pre sense front autobroms, undanmanöverassistent, turn assist (vid vänstersväng) och lane departure warning har potentialen att förhindra olyckor och ingår som standard. Som standard ingår även adaptiv farthållare. Som tillval erbjuds filbytes- och urstigningsvarnare liksom korsnings- och parkeringsassistent. Den adaptiva förarassistenten (tillval) hjälper till att hålla hastigheten och bilen på rätt avstånd till framförvarande bil och inom sitt körfält med hjälp av små rattjusteringar. Med effektivitetsassistenten får föraren dessutom hjälp att köra så bränslesnålt som möjligt.

Lansering och priser

Försäljningen av de nya S3-modellerna startar i augusti med leverans av de första bilarna till återförsäljarna i mitten av oktober. De svenska ca-priserna: S3 Sportback från 474.000 kr och S3 Sedan från 483.000 kr.  I samband med lanseringen erbjuds även en begränsad serie av “Edition one" i pytongul (Sportback) eller tangoröd (Sedan) lackering med svarta detaljer, 19-tumshjul och sportstolar i finnappaläder.

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp enligt WLTP
De angivna värdena baseras på standardutrustningsnivå

Audi S3 Sportback: Blandad förbrukning 8.1 l/100 km, CO2-utsläpp 183 g/km
Audi S3 Sedan: Blandad förbrukning 7.8 l/100 km, CO2-utsläpp 178 g/km