01 sep 2020 | Pressmeddelande

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.

ENYAQ iV är en helt eldriven SUV som erbjuder snabbladdning och hållbar körglädje. I sann ŠKODA anda har bilen gott om plats både invändigt och i bagageluckan. ENYAQ  har ett uttrycksfullt designspråk som ger avtryck och ett helt nytt interiörkoncept ersätter de klassiska utrustningsnivåerna och består av ”Design Selections” som väljs i ett helt nytt upplägg.

Exklusiva specialversionen ENYAQ iV Founders Edition byggs i en begränsad upplaga på 1895 exemplar och är en hyllning till företagets 125-åriga historia. Specialversionen tillverkas i en begränsad upplaga på 1895 bilar och är en hyllning till företagets ärorika historia och till Václav Laurin och Václav Klement som grundade företaget för nu 125 år sedan. Den läderklädda multifunktionsratten pryds av ett Founders Edition-emblem som tagits fram av den tjeckiska glastillverkaren Preciosa och visar modellens nummer som ett bevis på att den hör till den begränsade serien. Founders Edition börjar levereras 2021.

Founders Edition och ENYAQ vRS iV är som standard utrustade med en belyst frontgrill som drar stor uppmärksmahet till sig. För ENYAQ 80 iV och ENYAQ 80x iV finns den som tillval. Belysningen av den kristalliknande fronten på ENYAQ iV består av 130 LED-lampor – en design vi känner igen från konceptbilen ŠKODA VISION iV. Founders Edition finns i två motor/batterivarianter och kan fås i två färger. Den levereras också med 21"-lättmetallfälgar, sportiga kjolar fram och bak och ecoSuite Design Selection med naturligt garvat läder.

ŠKODA ENYAQ iV – Teknisk information*

390 km

510 km

460 km

*samtliga data är preliminära.

ŠKODA ENYAQ iV – sammanfattning:

Elektrisk drivlina
ENYAQ iV stoltserar med ett helt nytt drivkoncept som utnyttjar alla de möjligheter som Volkswagen-koncernens speciella MEB-plattform för elbilar ställer till förfogande. MEB består av en s.k. ”skateboard-plattform, där batteriet sitter placerat i golvet för att spara plats. På den svenska marknaden kommer det finnas 2 olika batteristorlekar, 4 effekter (109 - 225 kW) och bakhjulsdrift eller 4-hjulsdrift. Detta gör att många olika krav och användningsområden täcks in effektivt. Med sin räckvidd på upp till 510 km* (WLTP) är ENYAQ iV den perfekta följeslagaren i vardagen. Dessutom kan bilen dra 1.400 kg (max. 8% lutning) eller 1.200 kg (max. 12% lutning).

Säkerhet
Bland nya assistanssystem finns bl.a. Travel Assist, som nu fått ännu fler funktioner, liksom fjärrstyrd Trained Parking.

Exteriör
ENYAQ iV har en design som är känslofull, kraftfull och dynamisk. Den nya SUV:en karakteriseras av fina proportioner och enastående rymlighet. Interiören är ungefär lika stor som i en ŠKODA KODIAQ, trots att ENYAQ iV är kortare än ŠKODA OCTAVIA. Tillvalen Crystal Face med belysning – där även en animerad Coming/Leaving Home-funktion ingår – och Full LED Matrix-strålkastare gör fronten med sin stora ŠKODA-grill ännu läckrare. Till LED-baklyktorna hör även belysta, kristalliknande segment, dynamiska blinkers och en animerad Coming/Leaving Home-funktion.

Interiör
Nya ”Design Selections” ersätter de traditionella utrustningsnivåerna och tar interiören till ny nivå. Varje Design Selection, som satts samman av ŠKODA:s experter på material och design, svarar för en smakfull interiör med extremt hög feel-good-faktor och består av hållbart behandlade och återvunna material. Ett nytt, tydligare upplägg av de olika val som står till buds – 10 temapaket och ett antal individuella tillval – gör det snabbt och enkelt att anpassa bilen efter sin personliga smak.

Uppkoppling
Med sina 13" är mittdisplayen i ENYAQ iV större än i någon annan ŠKODA-modell. Dessutom är den helt nya SUV:en alltid uppkopplad – och smart uppkopplad. Batteriladdningen och luftkonditioneringen i bilen kan smidigt fjärrstyras via appen ŠKODA Connect.

Simply Clever
ŠKODA har utvecklat Simply Clever-lösningar speciellt avsedda för elbilar, t.ex. ett hjälpmedel rengöring av laddkabeln, ett skyddslock för laddningskontakten och ett fack för laddkabeln under golvet i bagageutrymmet. Den nya mittkonsolen sträcker sig upp över två nivåer och erbjuder massor av plats – en smart insats ser till att blindgolvet i bagageutrymmet alltid kan hållas snyggt och rent. I ENYAQ iV är den klassiska ŠKODA-isskrapan placerad inne i bilen, närmare bestämt i bakluckan.

Laddning
MyŠKODA Powerpass gör det enkelt och bekvämt för ägaren att ladda bilen vid praktiskt taget alla laddningsstationer i EU – med ett enda kort. Dessutom deltar ŠKODA i uppbyggnaden av snabbladdningsnätverket Ionity runt om i Europa. Det finns tre olika varianter av laddbox till ŠKODA iV för laddning hemma. Med snabbladdningskabeln kan man även ladda sin ŠKODA ENYAQ iV på snabbladdningsstationer.

ŠKODA ENYAQ iV i Sverige

Intresset för ENYAQ iV har varit stort och redan innan premiär har bilen över 4 500 förbokningar bara i Sverige. Inledningsvis kommer versionerna ENYAQ iV 60 och 80 att erbjudas på den svenska marknaden. Preliminär säljstart är i början av oktober men redan under kvällen den andra september kommer en enklare bilkonfigurator att öppnas på skoda.se

De priser som kommer att visas i bilkonfiguratorn avser ENYAQ iV med en utrustningsnivå som är gemensam för alla länder inom EU. För att anpassa ENYAQ till Sverige kommer ytterligare utrustning och paket att läggas in i bilens grundutförande, vilket också innebär att priserna justeras.

Se standardutrustning i bifogat dokument.

Svenska cirkapriser inkl svensk standardutrustning
(preliminära uppgifter)

SKODA ENYAQ iV 60    Pris från 452.500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80    Pris från 551.100 kr inkl moms

Preliminär försäljningsstart i början av oktober och leveranser under första halvåret 2021. Marknadsintroduktion planeras till mars/april 2021.

Läs mer om ŠKODA ENYAQ iV på ŠKODA Storyboard.