09 nov 2020 | Pressmeddelande

Fler motoralternativ tillgängliga för nya Volkswagen Golf Sportscombi

Det svenska motorprogrammet för nya Golf Sportscombi är fastställt. Versioner med mildhybridsteknik, gasdrift och bensindrift samt sportiga R-Line finns nu tillgängliga för beställning.

Nya Golf Sportscombi, som baseras på den åttonde generationen av Golf, är ännu rymligare, mer innovativ och mer digital än någonsin tidigare. Den är 66 mm längre än föregångaren, benutrymmet bak har förbättrats avsevärt och bagageutrymmets volym har blivit större.

En omfattande standardutrustning, inklusive många komfort- och assistanssystem, och nya effektiva drivlinor med mildhybrid- och dubbeldoseringsteknik är annat som kännetecknar den nya generationen.

I mitten av oktober släpptes det första motoralternativet av nya Golf Sportscombi, dieseldrivna TDI 115 hk med manuell växellåda. Nu finns ytterligare versioner tillgängliga för beställning. Versionerna går att bygga på www.volkswagen.se, där även tekniska data och mer information om utrustning och tillval finns.

Följande motoralternativ erbjuds nu på den svenska marknaden:

Bensindrift med mildhybridsteknik

  • 1,5 eTSI 130 hk, 7-växlad DSG: från 284 900 kr
  • 1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG: från 312 500 kr
  • 1,5 eTSI 150 hk R-Line, 7-växlad DSG: från 332 500 kr

Bensindrift

  • 1,5 TSI 150 hk, 6-växlad manuell: från 287 000 kr
  • 1,5 TSI 150 hk R-Line, 6-växlad manuell: från 307 000 kr

Gasdrift

  • 1,5 TGI 130 hk, 7-växlad DSG: från 303 500 kr

Dieseldrift

  • 2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell: 288 000 kr
  • 2,0 TDI 115 hk, 7-växlad DSG (släpps senare under 2020)

Nya Golf Alltrack snart beställningsbar

Den andra generationen av Golf Alltrack släpps för beställning inom kort. Som en så kallad crossover mellan Golf Sportscombi och SUV-världen har nya Golf Alltrack 4MOTION fyrhjulsdrift som standard, ökad markfrigång, en offroad-look inklusive specifika stötfångare och en anpassad interiör.

Med denna utrustning är Golf Alltrack en riktig allroundbil också bortom asfalterade vägar och tack vare fyrhjulsdriften är den lämplig som dragbil med en maximal släpvagnsvikt på 2 000 kg. I alla andra avseenden motsvarar nya Golf Alltrack tekniskt nya Golf Sportscombi.

Golf Alltrack är dieseldriven och har en uppgraderad TDI-motor på 200 hk med DSG-växellåda som standard.

Längre än sin föregångare

Den nya generationen Golf Sportscombi är 4 633 mm lång, vilket är en ökning med 66 mm jämfört med sin föregångare. Axelavståndet är nu 2 686 mm (+66 mm), vilket också ger en tydligare skillnad jämfört med halvkombiversionen av Golf som har ett axelavstånd på 2 627 mm. Denna ökning av längden förändrar proportionerna och gör att Golf Sportscombi verkar mer långsträckt och plattare.

Frontens design visar tydligt sin nära relation till nya Golf, men längre bak visar bilen sin typiska särprägel med en taksektion som sluttar bakåt samt en vinklad bakruta.

Rymlig interiör

Den ökade yttre längden och det längre axelavståndet gynnar interiören. Fem passagerare kan rymmas bekvämt i bilen eftersom det extra axelavståndet används nästan helt för interiören. Den inre längden har ökat med 48 mm till 1 798 mm. Eftersom benutrymmet därmed också ökar med 48 mm har det extra utrymmet en särskilt märkbar positiv effekt, särskilt bak.

Passagerare kan förvara sitt bagage i ett generöst dimensionerat bagageutrymme. Vid packning upp till baksätets ryggstöd erbjuder det 611 liter förvaringsutrymme, vilket är 6 liter mer jämfört med föregångaren. Med baksätet nedfällt ökar volymen till 1 642 liter, en ökning med 22 liter. Om båda händerna är upptagna med shoppingpåsar eller bagage kan den elektriskt manövrerade bakluckan (tillval) alternativt öppnas med hjälp av en sensorstyrd öppnare. En fotrörelse framför bilens bakre stötfångare är allt som krävs.

Nya drivsystem ger bränsleeffektivitet

Ta eTSI med 48 V-teknik och 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) som exempel: en 48 V remdriven startgenerator, ett 48 V litiumjonbatteri och TSI-motorn går samman och bildar ett mildhybridsystem. Den största fördelen med nya eTSI är en betydligt lägre förbrukning eftersom Golf Sportscombi stänger av den turboladdade bensinmotorn med direktinsprutning när det är möjligt för frirullning. I detta läge genereras inte några lokala utsläpp.

Av denna anledning har alla eTSI-motorer parats ihop med en DSG som standard. Utan DSG skulle den omärkbara övergången mellan frirullning och TSI-motorn inte vara möjlig. Dessutom växlar DSG mycket ekonomiskt för att därmed också spara energi.

Tekniken dubbeldosering – dubbel AdBlue®-injektion med två SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction) minskar kväveoxidutsläppen (NOx) avsevärt för dieselmotorer.

Liksom vanliga Golf erbjuds nu också nya Golf Sportscombi som en TGI-modell med gasdrift. I Sverige är gasbilar klassade som klimatbonusbilar, vilket ger en klimatbonus på 10 000 kr.

Fordonsgas är i dag ett av de drivmedel som har absolut lägst klimat- och
miljöpåverkan. Med svensk fordonsgas minskar CO2-utsläppen med cirka 85 procent eftersom biogasandelen är väldigt hög. Under det första halvåret 2020 var 95 procent av fordonsgasen förnybar, enligt statistik från SCB. Tankar man hundra procent biogas kan utsläppen minimeras ännu mer, upp till 90 procent. Biogas är förnybart och fås genom nedbrytning av organiskt material. I Sverige finns det god tillgång på biogas.

Räckvidden på ren fordonsgasdrift är cirka 400 km. Nya Golf Sportscombi TGI är utrustad med en kraftfull och effektiv 1,5-liters fyrcylindrig turbomotor med en effekt på 130 hk och ett vridmoment på 200 Nm. Den levereras med en 7-växlad DSG.

Nya utrustningsnivåer och omfattande standardutrustning

Utrustningsnivåerna för Golf Sportscombi är på den svenska marknaden samma som på vanliga Golf. Över grundmodellen ”Golf” erbjuds den i utrustningsnivån ”R-Line”. Grundmodellens standardutrustning inkluderar exempelvis filhållningsassistenten Lane Assist, närområdesövervakningen Front Assist inklusive autobroms med fotgängarigenkänning och en funktion som bromsar ner bilen om man är på väg att svänga in vänster på en annan väg samtidigt som man får möte, XDS elektronisk differentialspärr, Car2X trafikvarningsassistent, Keyless Go (bekväm startfunktion utan nyckel) och helljusassistent.

Alltid som standard i bilens interiör är Digital Cockpit Pro (digitala instrument), ett infotainmentsystem med 8,25-tums pekskärm och onlineanslutning, We Connect och We Connect Plus onlinetjänster och -funktioner, multifunktionsratt, Air Care Climatronic automatisk luftkonditionering och ett Bluetooth-telefongränssnitt.

Nya Golf Sportscombi R-Line är det sportigaste utförandet, exempel på utrustning och funktioner utöver grundmodellen: 17-tum Sebring lättmetallfälgar, speciella R-Line-stötfångare, högglanssvarta tröskellister, pianosvartlackerad diffusor bak, Top-sportstolar med tyg/mikrofiber R-klädsel med integrerade nackstöd, invändig ambientebelysning med 32 färger, sportchassi, progressiv styrning, Mode select, körprofilsval, svart innertak, växelspaksknopp i aluminium, multifunktionsratt klädd med perforerat läder, speciella R-Line-logotyp på ryggstöden och kontrasterande sömmar, samt pedaler och fotstöd av borstat stål.

Bland tillvalen finns Travel Assist med assisterad körning upp till 210 km/h, IQ.LIGHT LED-Matrix-strålkastare, dragpaket, Easy Open (bagagelucka med sensorstyrd öppning inklusive Keyless Advanced), DCC (adaptiv chassireglering), head-up-display, panoramasoltak och parkeringsvärmare (fjärrstyrd).

Framgångsrik modell

Golf Sportscombi har varit en permanent del i Golf-programmet sedan 1993 med cirka tre miljoner sålda bilar. Hittills har totalt fem generationer av modellen lanserats, var och en baserad på halvkombiversionen av aktuell Golfgeneration. Modellen produceras för närvarande på Wolfsburg-anläggningen i Tyskland.

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, blandad körning enligt WLTP

  • 1,5 eTSI 130 hk, DSG: 5,6 l/100 km, 126 g/km
  • 1,5 eTSI 150 hk, DSG: 5,9 l/100 km, 133 g/km
  • 1,5 eTSI 150 hk R-Line, DSG: 5,9 l/100 km, 133 g/km
  • 1,5 TSI 150 hk, manuell: 5,7 l/100 km, 129 g/km
  • 1,5 TSI 150 hk R-Line, manuell: 5,7 l/100 km, 129 g/km
  • 1,5 TGI 130 hk, DSG: 6,3 m3/100 km, 112 g/km
  • 2,0 TDI 115 hk, manuell: 4,6 l/100 km, 120 g/km
  • 2,0 TDI 115 hk, DSG (ej öppen för beställning)
  • Alltrack (ej öppen för beställning)