18 nov 2020 | Pressmeddelande

Premiär för SEATs första plug-in hybrid, SEAT Leon e-HYBRID

SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud. Sedan lanseringen 1999, har mer än 2,3 miljoner exemplar sålts totalt. Den fjärde generationen av SEAT Leon erbjuder inte bara kraft, effektivitet, säkerhet och design på ny nivå, tack vare sin avancerade plug-in hybriddrivlina är det den mest kraftfulla och energisnåla modellen i utbudet.

• Plug-in hybridtekniken gör SEAT Leon ännu mer attraktiv, både i halvkombi- och Sportstourer-utförande
  • Plug-in hybridsystemet i SEAT Leon e-HYBRID består av en 1.4-liters TSI-motor, en elmotor och ett litiumjonbatteri som tillsammans ger bilen en effekt på 204 hk (150 kW) och ett vridmoment på 350 Nm
  • Ett batteripaket på 13 kWh ger SEAT Leon en räckvidd på upp till 62 km enl. WLTP när man kör helt på el. Den avancerade plug-in hybridtekniken sänker CO2-utsläppen för SEAT Leon till 28 g CO2/km enl. WLTP
  • Appen SEAT Connect ger föraren praktisk tillgång till sin SEAT Leon e-HYBRID på distans, bl.a. för att hantera batteriladdningen

Martorell, Spanien, 18 november 2020. SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud. Nu tar modellen den spanska biltillverkaren ytterligare ett steg i sin elbilsoffensiv i takt med att världen växlar över till en mer hållbar framtid.

SEAT Leon fortsätter på den framgångsrika väg som föregångarna stakat ut, men utöver att bjuda på uppkoppling, dynamik och säkerhet på ny nivå, tar den också ett stort kliv framåt när det gäller bränslesnålheten. Den senaste generationen av bilen är utrustad med ett plug-in hybridsystem vilket gör SEAT Leon e-HYBRID till märkets första plug-in hybridmodell och en viktig del av företagets elbilsoffensiv, både som halvkombi och som Sportstourer.

”Med sin imponerande design, som inspirerats av solen i Barcelona, bjuder helt nya SEAT Leon på innovativ teknik, den är märkets första fullt uppkopplade och hittills säkraste bil. Helt enkelt vår bästa Leon någonsin”, säger SEATs VD Wayne Griffiths. ”Nu lanserar vi en elektrifierad version av SEATs mest sålda modell, vår första plug-in hybrid. Nya Leon e-HYBRID, som kan fås både som halvkombi och i Sportstourer-utförande, är en viktig komponent i SEATs strategi för att integrera eldrift i modellutbudet. Och det kommer mer, före utgången av 2021 lanserar vi fem nya elektrifierade modeller.”

Konstruerad, designad och tillverkad vid företagets högkvarter i Martorell, Barcelona, infriar SEAT Leon företagets löfte att alltid leverera den senaste tekniken till sina kunder och att ställa om till en miljöfokuserad framtid.

Säljstart - under 7,5 prisbasbelopp och laddboxerbjudande
Med en prislapp på under 7,5 prisbasbelopp blir SEAT Leon e-Hybrid en intressant modell för tjänstebilsföraren. Försäljningsstarten gick av stapeln i november och SEATs återförsäljare har redan börjat ta emot beställningar.

Priser:

• SEAT Leon 5D FR, 1.4 e-HYBRID, 204 hk, DSG6, ca. pris från 329.900 kr.
  • SEAT Leon Sportstourer FR, 1.4 TSI e-HYBRID, 204 hk, DSG6, ca. pris från 339.900 kr.

Du kan givetvis privatleasa SEAT Leon e-Hybrid, från 3.595 kr/månad, och i samband med säljstarten ingår 3 års fri hemmaladdning från Skellefteå Kraft och en laddbox med standardinstallation för endast 4.475 kr (ordinarie pris 17.900 kr). Vid finansiering med SEAT FINANCIAL SERVICES ingår SEATs Trygghetspaket med 3 års fri service, 3 års nybilsgaranti och 3 års assistans.