12 nov 2020 | Pressmeddelande

Sportig, kraftfull och effektiv – säljstart för nya Audi SQ5 TDI

Snyggare, sportigare, snålare: Nya Audi SQ5 TDI är optimerad på alla områden. 3.0-liters V6-dieseln under huven levererar 341 hk och har en jämn och intensiv kraftutveckling. Den vässade designen gör SUV:ens sportiga karaktär extra tydlig. Som tillval för toppversionen erbjuds baklyktor med den nya, digitala OLED-tekniken.

• 3-liters V6-diesel med 341 hk och mäktiga 700 Nm
  • Twin dosing-teknik med dubbla NOx-katalysatorer placerade efter varandra
  • Robust exteriör med kraftfull look och sportiga detaljer
  • Matrix LED-strålkastare och digitala OLED-baklyktor bland tillvalen

SQ5 TDI har en gedigen meritlista. Redan den första generationen, som lanserade 2012, markerade starten för ett framgångskoncept genom att som första S-modell ha en dieselmotor under huven. I sin senaste version svarar en 3-liters V6:a med 341 hk och ett vridmoment på 700 Nm för drivningen. Det maximala vridmomentet står till förfogande i ett brett varvtalsområde: från 1.750 till 3.250 varv/min. 3.0 TDI utvecklar nu sin kraft tidigare och mer intensivt än förr. Audi SQ5 TDI gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Ett ställdon i avgassystemet på SQ5 TDI ger V6-motorn dessutom extra fylligt ljud.

Innovationsrik 3-liters TDI – nu ännu kraftfullare och snålare

V6 3.0 TDI har till stora delar arbetats om och förbättrats ytterligare. Kolvarna är inte längre av aluminium utan nu tillverkade i härdat stål vilket minskar värmeförlusterna. Tack vare att de är starkare, innebär det inga viktmässiga nackdelar jämfört med aluminiumkolvar. En stegad försänkning i kolven gör att förbränningen går snabbare och blir mer effektiv. Tack vare en ny piezoelektrisk sensor som övervakar nålens stängning, arbetar de elektromagnetiska insprutarna hela tiden med hög precision. De kan göra upp till 8 insprutningar per arbetscykel, och även insprutningsmängden kan nu styras med ännu högre precision. Det maximala insprutningstrycket är 2.500 bar.

Laddluftkylaren är inte längre av typen luft/luft-kylare och placerad i stötfångaren, utan nu en indirekt luft/vatten-kylare som sitter mellan V-motorns cylinderbankar. De kortare insugsvägarna bidrar till att boost-trycket byggs upp snabbare. Den indirekta laddluftkylaren är mer effektiv och kan även värma insugsluften redan kort efter att motorn startats vid kalla utomhustemperaturer och på så sätt nå idealisk förbränningstemperatur snabbare. En annan fördel är att avgasreningen effektiviseras. Turboladdaren har fått ett mindre, lättare och betydligt startsnabbare kompressorhjul – viktiga förutsättningar för att motorn snabbt ska kunna bygga upp ett högt vridmoment. Grenröret har isolerats bättre vilket gör att avgaserna når upp i optimal temperatur snabbare efter kallstart.

MHEV och EPC ger ökad effektivitet och snabbare reaktion

3.0 TDI använder två tekniker som sänker förbrukningen och gör motorn mer lyhörd. 48 V-mildhybridsystemet har en remdriven generator/startmotor (”BAS”), ett litiumjonbatteri som fungerar som buffertlager, samt en 48/12 V-konverter. När bilen retarderar, kan mildhybridsystemet återvinna en effekt på upp till 8 kW. Audi SQ5 kan rulla fritt upp till 40 sekunder med motorn avstängd – därefter startar den kraftfulla BAS-enheten motorn igen. Mildhybridsystemet kan potentiellt sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 l/100 km. Vid blandad körning är bränsleförbrukningen ca 8,2 liter/100 km* och CO2-utsläppen 215 gram/100 km* enligt WLTP.

Den andra tekniska komponenten är en eldriven kompressor (”EPC”), som träder in när avgasflödet är för lågt för att kunna driva turboladdaren. En kompakt elmotor, som drivs av det likaså kompakta 48-voltssystemet, accelererar upp kompressorhjulet i EPC till en hastighet på 65.000 varv/min på ca 300 millisekunder. EPC används här oftare och i ett bredare område. Den eldrivna kompressorn svarar för en mer lyhörd motorrespons från stillastående liksom vid acceleration från låga motorvarvtal tack vare det optimerade samarbetet mellan EPC, mildhybridsystemet, turboladdaren, motorn och tiptronic-växellådan.

Avgasrening med dubbla NOx-katalysatorer

I avgasreningen används s.k. Twin dosing-teknik med två samverkande SCR-katalysatorer för reducering av kväveoxider (NOx). Den första av dessa sitter placerad i avgassystemet, precis efter grenröret, där den också fungerar som partikelfilter. Den andra selektiva katalysatorn är placerad längre bak, under bilgolvet. De båda katalysatorerna kompletterar varandra eftersom de täcker olika driftsituationer och olika avgastemperaturområden. De NOx-reducerande katalysatorerna förses med AdBlue från en 24-literstank. Tack vare twin dosing-tekniken, klarar SQ5 TDI med råge den nya utsläppsstandarden ”Euro 6d ISC-FCM AP”, som bl.a. kräver att kvävedioxidutsläppen sänks avsevärt vid vanliga körförhållanden.

8-stegad tiptronic växlar snabbt och smidigt

Motorkraften förs vidare till en 8-stegad tiptronic-växellåda som växlar snabbt och smidigt och har en växlingsstrategi som är speciellt anpassad för den modifierade motorn. När SQ5 TDI rullar fritt med motorn avstängd, öppnas en koppling så att kraftflödet avbryts. Vid normala körförhållanden, fördelar quattro permanent fyrhjulsdrift drivkraften mellan fram- och bakaxeln i förhållandet 40:60. Skulle det börja slira, kommer merparten av vridmomentet att ledas till den axel som har bäst grepp. Upp till 70 % kan ledas till framhjulen, och upp till 85 % till bakhjulen. Vid kurvtagning i högre hastigheter, använder sig den hjulselektiva vridmomentregleringen av fint avstämda bromsingrepp på de inre av hjulen i kurvan och förbättrar på så sätt väghållningen.

Sportdifferential: högre vridmoment, ingen understyrning, mer dynamik

Som tillval kan man välja en sportdifferential på bakaxeln, som aktivt reglerar fördelningen av drivkraften mellan hjulen vid sportig körning. Sportdifferentialen leder mer vridmoment till det yttre av bakhjulen i kurvan som har bättre grepp, och pressar bilen in i kurvan samtidigt som understyrning i stort sett elimineras. För att ytterligare förbättra kördynamiken mottar det yttre bakhjulet i kurvan även mer vridmoment då bilen accelererar ut ur en snäv kurva.

Chassi med suverän precision

Upphängningen på Audi SQ5 TDI är maximerad för att kunna hantera den kraftfulla dieselmotorns höga prestanda. Femlänkad upphängning hittar vi både fram och bak. S-sportchassit med dämpningsreglering gör att karossen ligger 30 mm lägre än på Q5 och imponerar med sitt generöst breda område mellan komfort och dynamik.

Tillsammans med sportdifferentialen (tillval), motorn, styrningen och tiptronic, har de reglerade dämparna integrerats i kördynamiksystemet Audi drive select (standard). Föraren kan använda det för att förändra karaktären för de ingående systemen genom att välja någon av körprofilerna auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad och individual. Dessutom finns en sjunde körprofil – allroad – om man valt den adaptiva luftfjädringen med speciell S-avstämning. Tillvalet justerar markfrigången i fem olika nivåer beroende på körsituation. Dynamisk styrning är ett annat tillval med ett utväxlingsförhållande som är beroende på styrvinkeln och bilens hastighet. I låga hastigheter är utväxlingen mer direkt, medan den på landsväg är jämnare och mer harmonisk.

Uppdaterade Audi SQ5 TDI rullar som standard på 20"-lättmetallfälgar med däck av dimensionen 255/45. I sortimentet finns även 21"-fälgar från Audi och Audi Sport GmbH. Bromsskivorna fram har en diameter på 375 mm och greppas av svartlackerade (alternativt röda) 6-kolvsok i aluminium dekorerade med en S-logo.

Exteriördesign med nya detaljer

Nya Audi SQ5 TDI utstrålar kraft och har en robust look. Vertikala stag ger de stora luftintagen en speciell struktur. I den åttkantiga singleframe-grillen, länkas stora bikakeformade sektioner samman av smala lister med aluminiumfinish. Audi erbjuder LED-strålkastare som standard och Matrix LED-strålkastare med automatisk helljusreglering och dynamiska blinkers med sekventiellt ljus som tillval. Baktill pryds stötfångaren av en list i matt aluminium med diffusorinsats och fyra ovala, kromade ändrör. Nio lacker finns att välja mellan för exteriören och svart optikpaket som tillval.

Digitala OLED-baklyktor – det senaste inom ljusteknik

Som tillval erbjuds bakljus med den nya, digitala OLED-tekniken. De är uppdelade i tre sektioner med sex segment i varje. När man beställer bilen, kan man välja mellan tre olika ljussignaturer för baklyktorna – alla med sin speciella coming home /leaving home-design. I Audi drive select-läget ”dynamic”, övergår ljuset till ytterligare en annan signatur. OLED-baklyktorna har dessutom en detekteringsfunktion som aktiverar alla OLED-segmenten om ett fordon närmar sig en stillastående SQ5 bakifrån och kommer närmare bilen än två meter. Avslutningsvis innehåller de digitala OLED-baklyktorna dynamiska blinkers.

Interiören – sportigt svart och grå

SQ5 TDI har en svart eller mörkgrå interiör. Instegslisterna är belysta och pryds av en S-logo. De elektriskt justerbara sportstolarna är dekorerade med en S-logo och kan fås i tre olika klädslar. Standard är en läder/konstläder-kombination, medan en materialmix av läder och Dinamica, med inpräglad S-logo, finns som tillval. Det nya mikrofibermaterialet Dinamica består till största delen av återvunnet konstmaterial, och ersätter den tidigare Alcantaraklädseln. Ett annat alternativ är den rombmönstrade nappaklädseln i färgen Magma red. Sätena och ratten pryds av kontrasterande sömmar. Som tillval finns massagefunktion med 3 program och sätesventilation. Dekorinlägg i borstad aluminium är standard. Alternativt kan man välja någon av två kolfibervarianter eller pianoblanka inlägg.

Plus-versionen av baksätet är skjutbart i längdled och har justerbara ryggstöd. Bagageutrymmet har en volym på 520 liter. Med nedfällda ryggstöd bak utökas lastvolymen till 1520 liter. Elektrisk baklucka, lastkantsskydd i rostfritt stål och takreling i aluminium ingår som standard. Audi SQ5 kan dra en släpvikt på upp till 2,4 ton (bromsat, 12 % stigning).

Manöversystem, infotainment och Audi connect

MMI-pekdisplayen (10,1"), som är en central komponent i den modulära infotainmentplattformen MIB 3, är placerad mitt på instrumentpanelen och fungerar även som inmatningsenhet. Multifunktionsratt och röststyrning är andra manöverenheter som står till buds. Direkt i förarens synfält finns den 12,3" stora skärmen med tre olika layouter: Dynamic, Sport och Classic. Audi erbjuder dessutom en head-up-display (HUD) som tillval.

Om flera personer använder bilen, kan de spara sina personliga inställningar (upp till 6 individuella profiler). Genom myAudi-appen ansluts bilen till användarens smartphone. Audi phone box (tillval) kopplar smarta telefoner till bilens yttre antenn och kan ladda dem induktivt. Bang & Olufsen 3D Premium Sound System med 3D-ljud (tillval) svarar för en helt exlusiv ljudupplevelse.

Förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort

SQ5 erbjuds med alla de assistanssystem vi känner igen från Q5. Turn assist, Collision avoidance assist och Exit warning bidrar alla till ökad säkerhet. Den adaptiva farthållaren kan ta över jobbet med att accelerera, bromsa och hålla bilen kvar i sitt körfält långa sträckor. Assistanssystemet Predictive efficiency assist hjälper föraren att ha en förutseende körstil med målet att minska bränsleförbrukningen.

Säljstart denna vecka

Uppdaterade Audi SQ5 TDI, som kommer att byggas vid fabriken i San José Chiapa, Mexiko, marknadslanseras under första kvartalet 2021. Säljstart denna vecka med svenskt ca-pris från 687.500 kr.

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp varierar beroende på utrustningsnivå och fälgstorlek. Värden angivna enligt WLTP.

Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 8,2
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 215