16 feb 2021 | Pressmeddelande

Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport

Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknologi överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR.

Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 375 kW (510 hk) bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing. Den högvarviga motorn används också praktiskt taget oförändrad i nya 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning.

Den avgörande styrkan hos 911 GT3 ligger i summan av dess egenskaper. Med en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. För en särskilt puristisk körupplevelse erbjuder Porsche den nya modellen också med en sexväxlad manuell växellåda. Den sofistikerade aerodynamiken är ett direkt resultat av erfarenheterna av motorsport och genererar väsentligt större marktryck utan att luftmotståndet påverkats i någon större grad. I prestandaläget ökar de manuellt inställda ving- och diffusordelarna det aerodynamiska trycket för högre kurvhastigheter. Det är dock enbart avsett för bankörning eftersom det är där 911 GT3 kan spela ut alla sina trumfkort.

På Nürburgrings nordslinga, det traditionella riktmärket för alla sportbilar från Porsche, satte 911 GT3 under det avslutande arbetet med bilens inställningar ett imponerande rekord. Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarade 911 GT3 på 6:55,2 minuter.

Utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2 R, som erbjuds som tillval, levererade den nya modellen sina höga prestanda flera varv i rad i händerna på Porsches märkesambassadör Jörg Bergmeister. Den erfarne professionella föraren Bergmeister förklarade att det är ”med marginal den bästa serietillverkade bilen jag kört på ”die grüne Hölle”, det gröna helvetet.

Trots bredare kaross, större hjul och andra tekniska nyheter, väger nya GT3 inte mer än föregångaren. Med manuell växellåda är tjänstevikten (EG) 1 493 kg och med PDK 1 510 kg. Främre huv av kolfiber (CFRP), rutor av lättviktsglas, optimerade bromsskivor och smidda lättmetallfälgar ser till att hålla vikten nere, vilket också avsaknaden av baksäte gör. Det lätta sportavgassystemet minskar vikten med inte mindre än 10 kg. Med elektriskt justerbara avgasklaffar ger det en spännande ljudupplevelse samtidigt som det uppfyller EU:s standard för ljudnivå, Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 13,0 liter per 100 km (med manuell växellåda: 12,9 l/100 km).

Racinggenerna framgår i nästan alla detaljer i nya 911 GT3. Förarplatsen överensstämmer med den i den nuvarande modellgenerationen. En nyhet är en track screen: med ett knapptryck reduceras informationen på de digitala skärmarna till vänster och till höger om den centralt placerade varvräknaren, graderad till 10 000 v/min, för att istället informera om däcktryck, oljetryck, oljetemperatur, bränslenivå och kylvattentemperatur, viktiga uppgifter vid bankörning. Skärmen visar också en växlingsassistans med färgade staplar till vänster och höger om varvräknaren och en shift light (växlingsindikator) från Motorsport.

I synnerhet när det gäller Porsches GT-modeller frågar kunderna i allt högre grad efter skräddarsydda utrustningsalternativ. Av den anledningen är Porsche Exclusive Manufaktur-serien tillgänglig också för 911 GT3 och kompletteras av GT3-specifika tillval som lättviktstak tillverkat i exponerad kolfiber. Andra höjdpunkter är ytterbackspeglar med skal av kolfiber, mörka LED-Matrix-strålkastare, matchande bakljus i Exclusive design med en ljusbåge utan några röda delar. Fälgkanter lackerade i Guards Red eller Shark Blue lyfter de svartlackerade lättmetallfälgarna.

Inuti framhåller utrustningsdetaljer, som varvräknarens mätartavla och Sport Chrono-uret, säkerhetsbältena och andra trimdetaljer, elegant karossens lackering eller någon annan önskad färg.

Lika exklusiv som bilen själv är kronografen som Porsche Design exklusivt erbjuder kunderna till 911 GT3. Precis som den motordrivna förebilden är den ett högklassigt hantverk med dynamisk design och konsekventa prestanda. Höljet speglar dess Motorsport-gener. Liksom vevstakarna i GT3:ans motor är den tillverkad av robust, lättvikts-titan. Klockan drivs av en individuell rotor som påminner om hjulen på 911 GT3. Urtavlans färgade ring kan kundanpassas till bilens lackering.

Nya 911 GT3 kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i juni 2021. Svenskt pris från 1 840 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

911 GT3 (PDK): bränsleförbrukning vid blandad körning 13.0 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 294 g/km

911 GT3 (manuell): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 293 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.