24 mar 2021 | Pressmeddelande

Møller Bil satsar stort på Porsche i Sverige. Nya Porsche Center byggs i Uppsala och Västerås.

Porsche Sverige fortsätter säkerställa utbyggnad av det svenska återförsäljarnätverket. En av Nordens ledande aktörer inom bilhandel har valts ut för att etablera Porsche Center Uppsala och Porsche Center Västerås.

Porsche fortsätter att växa i Sverige. En stor del av tillväxten kan tillskrivas stark efterfrågan på de populära laddbara bilmodellerna från Porsche. Cayenne E-Hybrid och Panamera E-Hybrid tillsammans med den helelektriska sportbilen Taycan utgjorde förra året mer än 50 procent av märkets totala försäljningsvolym i Sverige.

I mars 2021 presenterades Porsche Taycan Cross Turismo, en helelektrisk Cross Utility Vehicle. Den nya modellen är en viktig byggsten i märkets tillväxtstrategi med bilar som riktar sig mot nya målgrupper med människor som njuter av aktiv bilkörning och en aktiv livsstil.

– Stor efterfrågan och ett växande modellprogram med en inriktning mot nya målgrupper gör att vi behöver fortsätta öka kapaciteten i det svenska återförsäljarnätverket, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet med Møller Bil. Det är inspirerande att se de betydande investeringar Møller Bil gör i affären Porsche på den svenska marknaden.

Møller Mobility Group är en av Nordens största aktörer inom bilhandel med verksamhet både som importör och återförsäljare. Sedan september 2020 äger man genom dotterbolaget Møller Bil AS det bolag som driver Porsche Center Örebro.

Porsche Sverige har nu valt Møller Bil för etablering av två helt nya Porsche Center. Först ut blir Porsche Center Uppsala som byggs i ett för verksamheten attraktivt område med närhet till E4 i Fyrislund. Anläggningen väntas skapa 15 nya tjänster. Invigningen är planerad till slutet av 2022.

Redan under det första kvartalet 2023 är det dags igen. Då öppnar Porsche Center Västerås som blir en satellitanläggning till Porsche Center Örebro med auktoriserad verkstad för Porsche. Porsche Center Västerås skapar 8 nya arbetstillfällen och förväntas generera en försäljning på cirka 200 bilar per år.

– Vi vill stärka vår position i Sverige och etableringen av Porsche Center Uppsala och Porsche Center Västerås harmonierar väl med vår strategi för Møller Bil Sverige, säger Petter Hellman, VD och koncernchef, Møller Mobility Group. Porsche är ett starkt varumärke med en spännande kundgrupp. Vi ser fram emot två mycket framgångsrika etableringar.