22 mar 2021 | Pressmeddelande

SEAT S.A. lanserar en urban elbil 2025

Satsningen på den urbana elbilen är ett stort projekt när det gäller potentiell volym och den representerar en viktig milstolpe på vägen mot hållbar mobilitet och syftar till att driva elektrifieringen av den spanska bilindustrin.

  • Företaget rustar sin anläggning i Martorell med ambitionen att producera mer än 500 000 elfordon
  • Wayne Griffiths: ”Detta projekt är avsett att driva transformationen av den spanska bilindustrin. Stöd från den spanska regeringen och Europeiska kommissionen behövs”
  • CUPRA Tavascan ansluter till modellprogrammet från 2024
  • CUPRA lanseras i Australien 2022 och bidrar till företagets globalisering
  • Uppdaterade SEAT Ibiza och Arona lanseras under året
  • Carsten Isensee: ”Vår verksamhet är solid och vi har grunden för att återgå till lönsamhet 2021”

Martorell, 22/03/2021, SEAT S.A. tillkännagav idag att de kommer att lansera en elbil för stadsmiljö 2025. Med denna elbil kommer företaget att gå in i ett segment med en prisnivå på 20-25 000 euro, för att göra elektromobilitet tillgänglig för massorna och nå målen i EUs Green Deal. Vilken produktionsanläggning som ska tillverka elbilen meddelas under de kommande månaderna.

Vid den årliga presskonferensen 2021 presenterade det spanska företaget en ambitiös plan, kallad Future Fast Forward, för att leda elektrifieringen av bilindustrin i Spanien. Den viktigaste drivkraften för denna plan är produktionen av elbilar i Spanien från 2025.

SEAT S.A.s VD Wayne Griffiths förklarade att ”vi vill tillverka elbilar i Spanien med början 2025. Vår ambition är att producera mer än 500 000 elbilar per år i Martorell för hela Volkswagen-koncernen, men vi behöver ett tydligt åtagande från Europeiska kommissionen .”

SEAT S.A. syftar inte bara till att producera elfordon utan också att leda utvecklingen av hela projektet för Volkswagen Group. ”Vår plan är att omvandla vårt tekniska centrum, det enda i sitt slag i södra Europa och en viktig del i forskning och utveckling för regionen”, säger Griffiths. ”Det är vårt ansvar att elektrifiera Spanien. För 70 år sedan satte vi landet på hjul. Vårt mål är nu att sätta Spanien på elektriska hjul.”

Den urbana elbilen är ett stort projekt när det gäller potentiell volym. Den representerar en viktig milstolpe på vägen mot hållbarhet och kampen mot klimatförändringar och syftar till att bli motorn i transformationen av den spanska bilindustrin.

”Vi har utarbetat planen, vi har rätt partners ombord och vi är redo att investera. Detta projekt är avsett att bli drivkraften i transformtionen av den spanska bilindustrin. Stöd från den spanska regeringen och EU-kommissionen för denna sektorövergripande och rikstäckande plan behövs för att Volkswagen-gruppen ska kunna fatta det slutgiltiga beslutet om dess genomförande ”, betonade Griffiths.

Som den näst största bilproduktionsindustrin i Europa har Spanien ett stort ansvar för att nå de europeiska Green Deal-målen fram till 2030. För detta ändamål inkluderar projektet skapandet av ett ekosystem för elfordon, stimulering av efterfrågan och utveckling av offentlig laddningsinfrastruktur.

Planen Future Fast Forward skulle fungera som en drivkraft för att skapa sysselsättning, särskilt för unga människor. Projektet omfattar SEAT S.A. samt myndigheter, tekniska centrum och stora, medelstora och små företag. En uppsättning av 15 deltagande enheter från minst sex sektorer stöder planen: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT SA, Sesé och Telefónica.

CUPRA Tavascan, en dröm som går i uppfyllelse
Under presskonferensen meddelade Wayne Griffiths att CUPRA lanserar Tavascan 2024. CUPRA Tavascan kommer att bli varumärkets andra 100% elektriska modell, efter CUPRA Born som lanseras i slutet av detta år.

”Vår dröm kommer att gå i uppfyllelse: CUPRA Tavascan blir en verklighet. Baserat på Volkswagen-gruppens MEB-plattform, utformas och utvecklas den i Barcelona och når Europa samt utomeuropeiska marknader 2024 ”, förklarade Griffiths.

I år kommer CUPRA att spela en viktig roll för att öka företagets ekonomiska resultat. CUPRAs prognos är att fördubbla sin försäljning och mer än dubbla omsättningen, vilket år 2020 uppgick till cirka 900 miljoner euro. CUPRA höjer företagets totala volym från 5 till 10%.

CUPRA kommer också att öppna dörrar till de mest elektrifierade länderna och nya marknader. År 2022 kommer varumärket att lanseras i Australien som ett viktigt steg mot att expandera i Asien-Stillahavsregionen.

Målsättning: återgång till lönsamhet 2021
COVID-19 stoppade tillfälligt de senaste årens positiva trend för SEAT S.A.s och påverkade väsentligt de finansiella resultaten 2020 (*). Det spanska företaget erhöll ett rörelseresultat på -418 miljoner euro (2019: 352 miljoner euro) och ett resultat efter skatt på -194 miljoner euro (2019: 346 miljoner euro).

Dessa resultat förväntades med tanke på att dess viktigaste marknader, såsom Spanien, Storbritannien och Italien, har varit några av de mest drabbade länderna i världen under pandemin. Företagets försäljning följde utvecklingen på den totala bilmarknaden. Trots ansträngningar och positiva försäljningsresultat när restriktionerna minskade sålde den 427 000 enheter, 25,6% färre än året innan (2019: 574 100 bilar).

Avmattningen i försäljningsvolymerna omsattes till en lägre omsättning, som minskade till 8 784 miljoner euro, en minskning med 21% jämfört med föregående år (2019: 11 157 miljoner euro). Rörelseresultatet påverkades ytterligare negativt av utsläppsrelaterade kostnader på över 260 miljoner euro.

Enligt SEAT S.A.s finans och IT-direktör Carsten Isensee, ”var den stora utmaningen för 2020 ursprungligen det nya målet för koldioxidutsläpp. Introduktionen av elektrifierade SEAT- och CUPRA-fordon började i slutet av 2020. I år, med lansering av CUPRA Formentor e-HYBRID och CUPRA Born, förväntar vi oss att nå CO2-utsläppsmålen 2021.”

SEAT S.A.s VD Wayne Griffiths sa att ”vårt mål är att öka försäljningen och återställa våra volymer till pre-COVID-nivåer. År 2021 måste vi återgå till lönsamhet. Detta är vårt ekonomiska mål. Vi arbetar hårt för att komma tillbaka till svarta siffror så snart som möjligt.”

”Nycklarna till lönsamhet 2021 kommer att vara en ökning av PHEV-mixen och lanseringen av den helt elektriska CUPRA Born, vilket gör det möjligt för oss att nå våra koldioxidmål. Utöver detta kommer vi att fästa vår uppmärksamhet på att minska allmänna omkostnader och på intäktshantering genom att fokusera på de viktigaste marknaderna och kanalerna.” tillade Griffiths.

CUPRAs prestation 2020 var anmärkningsvärd med 27 400 sålda bilar och en tvåsiffrig tillväxt på 11% jämfört med 2019. Märket var ett av få som växte i Europa under COVID-19-krisen. Sedan varumärket lanserades 2018 och fram till idag har CUPRA sålt mer än 70 000 bilar, vilket överträffar alla initiala förväntningar.

2020 gav också positiva resultat. Resultatet före räntor, skatter och avskrivningar uppgick till 157 miljoner euro med en andel på 1,8% av försäljningen. ”Detta är en indikator på att vår verksamhet är robust, trots det lägre resultatet år 2020. Vi har grunden för att gå tillbaka till de tidigare årens positiva siffror”, betonade SEAT S.A.s finans och IT-direktör.

Ett starkt företag med två väldefinierade varumärken
Med sina varumärken SEAT och CUPRA är företaget starkare och har sitt bästa produktsortiment någonsin för att återställa försäljningssiffrorna och återgå till lönsamhet. I år är Formentor nyckeln till att fördubbla CUPRAs försäljningsvolym och står för 50% av CUPRAs totala försäljning. Hälften av Formentor kommer att vara plug in-hybridversioner. Uppdaterade SEAT Ibiza och Arona kommer också till marknaden i år. Två viktiga modeller för SEAT som definierar det unga, coola varumärket från Barcelona.

SEAT och CUPRA har ett stort utbud av PHEV-modeller: SEAT Leon, SEAT Leon Sportstourer, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer och CUPRA Formentor. Och i slutet av året kommer CUPRA att lansera varumärkets första 100% elbil, CUPRA Born.

(*) SEAT S.A. upprättar sina finansiella rapporter individuellt i enlighet med Spanish General Accounting Plan, exklusive dess dotterbolag.