13 apr 2021 | Pressmeddelande

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

Unik för sin tid då, resulterade i att Multivan är en av de mest kända och framgångsrika minibussarna (MPV) genom tiderna, idag. Ett "multiverktyg" för familjer, företag, idrottslag och semesterfirare som uppskattar utrymmen och komfort. Fram till dags dato har den funnits i fyra generationer, baserad på Transporter T3, T4, T5 och T6 (som 2019 uppdaterades till generation T6.1).

I september 1985, på IAA International Motor Show i Frankfurt, avslöjade Volkswagen en ny version av sin T3 - den första Multivan. Nu fanns det, vid sidan av Transporter och Caravelle, en aldrig tidigare upplevd fordonskombination som på samma gång kunde agera som en skåpbil, personbil, minibuss och husbil. Skön komfort för den som färdades i bilen och en smart flexibel inredning där baksoffan kunde förvandlas till en säng och där det fanns ett utfällbart bord till baksätespassagerarna, gjorde Multivan till en kompakt camper för minimalisterna.

Under de efterföljande 35 åren fortsatte Volkswagen Transportbilar att utveckla sin Multivan, generation för generation, och anpassa den efter tidernas krav. Golvskenor för stolar, soffa och bord, snurrbara och individuella säten, olika bordslösningar och nya säkerhetssystem är några exempel på vad som har adderats under åren. Ändå är det fortfarande lätt att känna igen det ursprungliga konceptet i dagens Multivan. Som till exempel möjligheten att kliva bak mellan framsätena till passagerarutrymmet och den SUV-liknande körpositionen med bra överblick.

Detta år, när Volkswagen Transportbilar kommer med en helt ny generation av Multivan, säkerställer man också att denna legendariska modell lever vidare in i framtiden. Som vid varje generationsskifte blir detta den bästa Multivan någonsin. Mer hållbar, mer komfortabel, säkrare, smartare, mer uppkopplad och med bättre kvalitet. I Hannover har man arbetat med att transformera Multivan's DNA in i en digitaliserad och elektrifierad epok. Exakt hur detta kommer se ut i vekligheten kommer att visa sig inom de närmaste veckorna och månaderna...