19 jul 2021 | Pressmeddelande

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 3

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.

  • Legendarisk 5-cylindrig motor med 400 hk och vridmoment på 500 Nm
  • RS Torque Splitter och nya RS 3-körlägen för maximal kördynamik
  • Vässad design och racingkänsla i kupén

”Med den tredje generationen av Audi RS 3 Sportback och den andra generationen av Audi RS 3 Sedan, erbjuder vi nu premiumsportbilar som passar perfekt också till vardags och är lika underhållande att köra både på vanlig väg och på bana”, säger Sebastian Grams, VD för Audi Sport GmbH. ”De representerar insteget till vår RS-värld och tack vare momentfördelaren, erbjuder den det ultimata av prestanda i kompaktsegmentet.”

Oöverträffad acceleration och topphastighet: 2.5 TFSI

Den femcylindriga högprestandamotorn gör Audi RS 3 till något alldeles unikt i sitt segment. 2.5 TFSI har vunnit titeln ”International Engine of the Year” hela nio gånger i rad! I sin senaste generation är motorn kraftfullare än någonsin. De nya RS 3-modellerna gör 0 till 100 på 3,8 sekunder. Toppfarten är i båda fallen begränsad till 250 km/h, men som tillval kan den uppgraderas till 280 km/h. Med RS dynamikpaket och keramiska bromsar kan de båda varianterna dessutom nå en topphastighet på 290 km/h. Det gör Audi RS 3 bäst i klassen, både när det gäller acceleration och topphastighet. Främst beror det på det maximala vridmomentet på hela 500 Nm som finns tillgängligt i varvtalsområdet från 2,250 till 5,600 varv/min. Vridmomentet har därmed höjts med 20 Nm jämfört med den förra modellen. Resultatet är att Audi RS 3 accelererar ännu snabbare från lägre varvtal. Motorns toppeffekt på 400 hk finns tillgänglig tidigare än innan, vid 5.600 varv/min, och sträcker sig över en bred platå ända till 7.000 varv/min. Genom att låta de olika drivkomponenterna kommunicera med varandra, bidrar även den nya motorstyrningen till att höja hastigheten. Nya RS 3 har en blandad förbrukning enligt WLTP på 9,0-9,1 l/100 km för RS 3 Sportback respektive 8,9-9,0 l/100 km för RS 3 Sedan med CO2-utsläpp på 205-207 g/km respektive 203-204 g/km. 

Unik tändföljd (1-2-4-5-3) och variabla klaffar

Motorkraften överförs till vägen via en 7-stegad dubbelkopplingsväxellåda som har ett sportigare utväxlingsförhållande och kortar växlingstiderna. Den 5-cylindriga motorns unika tändföljd (1-2-4-5-3) och det ojämförliga ljud den ger upphov till, tar körupplevelsen till ny nivå. För första gången är avgassystemet försett med helt variabla klaffar som även har mellanlägen, vilket gör ljudkarakteristiken ännu mer dynamisk. Klaffarna kan justeras via kördynamiksystemet Audi drive select. I körlägena Dynamic och RS Performance öppnas t.ex. klaffarna mycket tidigare, vilket ger det maffiga ljudet ännu mer njutbart. Med ett RS sportavgassystem (tillval), fulländar man det omisskännliga ljudet från den 5-cylindriga motorn.

Maximal körglädje med RS Torque Splitter

Nya RS 3 är den första Audi-modellen med torque splitter som standard. Momentfördelaren ersätter bakaxeldifferentialen och lamellkopplingspaketet som tidigare satt på bakaxeln. På RS 3 används istället en elektroniskt styrd lamellkoppling på drivaxeln som fördelar motorns drivkraft optimalt mellan hjulen på bakaxeln. Vid sportig körning ökar splittern drivmomentet på det yttre bakhjulet har högst belastning vid kurvtagning, vilket avsevärt minskar tendensen till understyrning. I vänsterkurvor fördelas drivkraften till höger bakhjul, i högerkurvor till vänster bakhjul och vid körning rakt fram till båda bakhjulen.

RS Torque Rear för drifting och RS Performance för bankörning

Den nya tekniken gör det också möjligt att drifta med bilen på avlysta banor. Torque splittern skickar då all kraft till ett av hjulen (upp till 1.750 Nm per hjul). Audi har dessutom tagit fram ett speciellt körläge ”RS Torque Rear” – som är ett driftingläge med egen karakteristik för splittern. Ytterligare en nyhet är körläget RS Performance, som är framtaget speciellt för bankörning. Här används en specifik konfiguration för motorn och växellådan, och läget är noggrant anpassat för de semi-slick-däck valts från fabrik*. I det här fallet gör torque splittern bilens köregenskaper längs längdaxeln extra dynamiska och sportiga, med så lite under- och överstyrning som möjligt. Dessa lägen väljer föraren via kördynamiksystemet Audi drive select, precis som körprofilerna Comfort, Auto, Dynamic, RS Individual och Efficiency.

Ännu högre precision med RS sportchassi och större cambervinkel

RS sportchassi är standard och försett med nyutvecklade stötdämpare och ventilsystem, båda speciellt framtagna för RS 3. Ventilerna ger stötdämparna en extra känslig respons som en del av kompressions- och återgångskarakteristiken. Det gör att dämpningen kan reagera snabbare och mer effektivt på olika körförhållanden. ”RS sportchassi plus”, med adaptiv dämparreglering, finns som tillval. Systemet justerar då kontinuerligt stötdämparna individuellt efter körsituationen och vilken körprofil man valt på Audi drive select. De tre lägena – komfortabel, balanserad och sportig – ändrar dämparkarakteristiken på ett mycket märkbart sätt.

Den större cambervinkeln (dvs. att hjulen är vinklade mer mot vägen), resulterar i en mer precis styrrespons och högre kurvtagningskraft. Jämfört med Audi A3, har framhjulen på nya RS 3 en negativ cambervinkel som är strax under 1 grad större. För att åstadkomma detta, har svängtappslagren modifierats och de undre länkarmarna försetts med styvare bussningar, subramar och krängningshämmare. Upphängningen bak är fyrlänkad med separata fjädrar/dämpare, subram och en ihålig krängningshämmare. Hjulhållarna, som är styvare än de på Audi A3 och S3, absorberar de ökade sidokrafter som torque splittern ger upphov till. Den negativa cambervinkeln är här nästan en halv grad större jämfört med den på A3. Den RS-specifika progressiva styrningen varierar utväxlingsförhållandet beroende på styrvinkeln; i takt med att styrvinkeln ökar, minskar utväxlingsförhållandet och styrningen blir mer direkt. Den progressiva styrningen ger också olika stöd beroende på hastigheten och kan ställas in via Audi drive select. Både fjädring och dämpning har en uttalat styv karaktär, och karossen ligger 10 mm lägre än på S3 och 25 mm lägre än på A3.

mVDC – styrenhet som synkroniserar

En annan nyhet för RS 3 är mVDC (modular Vehicle Dynamics Controller). Det centrala systemet samlar in data från alla komponenter som är inblandade i den laterala dynamiken, och ser på så sätt till att de interagerar med varandra på ett snabbare och mer precist sätt. mVDC synkroniserar torque splittern, de adaptiva stötdämparna och den hjulspecifika momentfördelningen och gör på så sätt styrningen och vägegenskaperna mer precisa. Sammantaget gör det bilen ännu mer agil, speciellt på kurviga vägar.

Bromsar med bett: 6-kolvsok och keramiskt bromssystem

För att kunna tygla kraften från den 5-cylindriga motorn, levereras RS 3 som standard med stora, nyutvecklade bromsskivor med 6-kolvsok. Som tillval erbjuds de tio kilo lättare keramiska bromsskivorna (380x38 mm) fram med en pedalkarakteristik som är speciellt anpassad för bromskraftsförstärkaren. Systemets ventilerade och perforerade bromsskivor mäter 375x36 mm fram och 310x22 mm bak. Det gör att de är större och stabilare än de på den förra modellen. Luftstyrningsdetaljer sänker bromsarnas nedkylningstid med 20%. Det gör att de snabbare kan få ner topptemperaturerna vid hårda inbromsningar samtidigt som pedalkänslan förblir oförändrad. Den effektiva kylningen minskar också slitaget på bromsbeläggen, som är 15% större och kopparfria. Bestämmer man sig för det keramiska bromssystemet, kan man välja mellan att få bromsoken lackerade i grått, rött eller blått. De som väljer bromssystemet av stål, kan beställa rödlackerade bromsok. Som standard är de svarta.

Kraftfullare exteriör och Matrix-strålkastare med målflagga

Audi RS 3 har fått en ännu mer dynamisk utstrålning jämfört med sin föregångare. Fronten präglas av breda RS-stötfångare, stora luftintag och nydesignad single frame-grill med tydligt bikakemönster. RS 3 är som standard utrustad med kilformade LED-strålkastare och med LED-baklyktor med dynamiska blinkers (rinnande ljus). Som tillval finns Matrix LED-strålkastare med digitala varselljus. Med sitt pixelfält på 3x5 LED-segment, ger de bilen en unik look. När man låser upp eller låser bilen lyser en dynamisk ljussignatur med RS 3 i skrift på förarsidan och en målflagg på den andra. Vid körning är den svartvitrutiga flaggan tänd på båda sidorna.

Även bakom de främre hjulhusen hittar vi ett nytt designelement, här i form av ett extra luftutsläpp som är rena blickfånget. Sidotrösklarna med sin svarta dekor har också de fått ny design och bidrar tillsammans med de utställda hjulhusen till nya RS 3:s expressiva look. Spårvidden fram har breddats med 33 mm jämfört med den förra modellen. På Sportback har spårvidden bak vuxit med 10 mm. RS 3 är som standard utrustad med gjutna 19"-fälgar med 10-ekrad Y-design. För en ännu vassare racinglook finns 5-ekrade Y-designfälgar och RS-logo. För första gången erbjuder Audi nu också på Pirelli P Zero ”Trofeo R” performance semi-slick-däck. I Sverige erbjuds de som tillbehör. Till de motorsportinfluerade detaljerna hör också den omdesignade, RS-specifika bakre stötfångaren med sin integrerade diffusor, och RS-avgassystemet som mynnar ut i två stora, ovala ändrör.

Kylamigrön eller Kemoragrå med kontrasttak och kolfiberdetaljer

Nya Audi RS 3 finns beställbar i två exklusiva RS-färger: kyalamigrön och kemoragrå. För sedanversionen kan man nu för första gången få taket lackerat i kontrastfärgen brilliantsvart. RS-specifika exteriördetaljer, t.ex. single frame-grillen, är som standard lackerade i svart, med matt eller högblank finish. Som tillval erbjuds även optikpaket Aluminium som lyfter fram den främre stötfångaren, diffusorinsatsen och rutlisterna lite extra. Den som vill ge RS 3 en ännu sportigare look, kan välja kolfiberarmerade tröskellister. Även backspegelkåporna, bakluckespoilern på sedanversionen och takkantspoilern på Sportback kan smyckas med detta material.

Interiör med äkta racingkänsla

Även invändigt hittar vi många RS-specifika detaljer som förstärker den sportiga utstrålningen. Det digitala kombiinstrumentet Audi virtual cockpit plus (12,3”) är standard. Här visas motorvarvtalet i form av ett stapeldiagram, och effekt och vridmoment som procent. Varvräknaren kan även fås i nya designen ”RS Runway”. Värdena visas här i omvänd riktning på ett sätt som påminner om landningsbanan på en flygplats – med högsta varvtal i förgrunden och det lägsta i bakgrunden. Audi virtual cockpit plus har även displayer för g-krafterna, varvtider, samt accelerationen från 0-100, 0-200, en kvarts mile och en åttondels mile.

Head-up display med växlingsindikator

Den RS-specifika, blinkande växlingsindikatorn (i manuellt växlingsläge), växlar färg på varvräknaren från grönt till gult till rött och blinkar på precis samma sätt som i tävlingsbilar för att indikera den idealiska tidpunkten att växla. Pekskärmen (10,1") innehåller en s.k. ”RS Monitor” som visar kylar-, motor- och växellådsoljetemperaturerna samt även trycket i däcken. En annan nyhet i Audi RS 3 är Head-up-displayen (HUD) som projicerar upp växlingsindikatorn och annan viktig information direkt på vindrutan, i förarens synfält.

RS sportstolarna – som pryds av en inpräglad RS-logo och av kontrasterande, antracitfärgade sömmar – och instrumentpanelen i kolfiber, förstärker den genuina racingkänslan ombord. Stolarna kan fås i nappaklädsel (tillval) med bikakeformade RS-sömmar och kontrastsömmar i glänsande svart , rött eller nya färgen grönt. Dessutom finns matchande RS Design-paket i rött och grönt. Paketen innehåller speciella golvmattor med kontrasterande sömmar och RS-brodering, liksom säkerhetsbälten med färgade kanter. Med Design-paket plus får man dessutom färgade kanter i rött eller grönt på sätena och färgad dekor på luftinsläppen.

Styr med full kontroll – ratt med märke kl. 12 och knapp för RS-läget

RS 3 är som standard utrustad med en 3-ekrad, läderklädd RS-multifunktionssportratt som är avplanad nedtill. Ratten är försedd med högklassiga växlingspaddlar i gjuten zink. Väljer man Design-paketet får man förutom RS-märket också ett indikeringsstreck placerat kl. 12 på ratten för att snabbare kunna se rattutslaget när man kör sportigt. Alternativt kan man välja en helt rund RS-ratt som också är beröringskänslig (kapacitiv avkänning av rattgreppet) för styrassistansfunktioner. Båda rattarna har en knapp för det nya RS-körläget på den högra rattekern, där föraren kan välja mellan Audi drive select-lägena RS Performance, RS Individual eller senast använda läge. I de båda RS-lägena har instrumentdisplayen och head-up-displayen en ännu sportigare look med en blinkande växlingsindikator.

Marknadslansering och priser

Orderböckerna för Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan öppnar inom kort med marknadslansering hos Audi-återförsäljarna under hösten. Det rekommenderade ca-priset** för RS 3 Sportback är 598.000 kr och för RS 3 Sedan 607.000 kr.

Mer information, bilder och filmer finns i ett fullständigt presskit.

 

Bränsleförbrukning och C02-utsläpp enligt WLTP

Bränsleförbrukning bl. körning l/100 km: RS 3 Sportback 9,0-9,1. RS 3 Sedan: 8,9-9,0
CO2-utsläpp g/km: RS 3 Sportback 205-207. RS 3 Sedan 203-204

* I Sverige erbjuds semi-slicks som eftermonterade tillbehör
** Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning