02 sep 2021 | Pressmeddelande

I första klass mot framtiden

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Som den andra av tre “sphere” konceptbilar från märket med de fyra ringarna har eldrivna Audi grandsphere en speciell plats. Det beror på att mycket teknik och många designfunktioner i konceptbilen kommer att dyka upp i kommande serietillverkade Audi-modeller inom några få år. Audi grandsphere concept visar på märkets ambition att bli trendsättare för teknisk transformation och helt nya mobilitetserbjudanden i bilvärldens översta segment.

I augusti 2021 premiärvisades den eldrivna roadstern Audi skysphere concept– en spektakulär vision av en självkörande GT som tack vare ställbart axelavstånd kan förvandlas till en aktivt körd sportbil. Båda konceptbilarna – liksom Audi urbansphere, den tredje konceptbilen som visas under 2022 – utgår från det gemensamma konceptet att vara självkörande på nivå 4. Audi arbetar tillsammans med CARIAD, Volkswagen-koncernens mjukvarubolag, för att lansera tekniken under andra hälten av detta årtionde.

Nivå 4 gör inte bara att interiören förändras från klassisk förarorienterad till en rymlig lounge så snart som ratten och pedalerna försvinner. Samtidigt öppnar det upp för en ny frihet. Audi grandsphere frigör inte bara föraren från själva körningen när det är möjligt, utan erbjuder samtidigt alla ombord ett brett utbud av upplevelser: kommunikation eller avkoppling, arbete eller tillbakadragande till en privat sfär om så önskas. Audi grandsphere concept omvandlas från att vara enbart en bil till en “experience device“ .

Med Audi’s egna tjänster och integrationen av andra digitala tjänster är möjligheterna nästan oändliga. De kan ge tips om ett spektakulärt vägval, liksom restauranger eller hotellförslag på en resa. Bilen tar även hand om vardagsuppgifter utöver resan i sig. Den självkörande Audi grandsphere concept hämtar upp sina passagerar med information om deras destination och hanterar själv parkering och laddning.

Skräddarsydd infotainment, och sömlös integration av musik och video. I ett ytterligare steg, kommer Audi göra personaliserade och exklusiva möjligheter tillgängliga med konserter, kulturella-, och sportevenemang som kunderna får inbjudningar till.

Audi grandsphere concept illustrerar märkets ambition att definiera framtidens progressiva lyx: för Audi omfattar det möjligheten till nya högklassiga upplevelser som möjliggörs via digitalisering, liksom en helhetssyn när det gäller hållbarhet med målet att nå koldioxidneutralitet längs hela värdekedjan i en nära framtid.

Förstklassigt gånger tre för framtiden

Med de tre konceptbilarna Audi skysphere, Audi grandsphere, och Audi urbansphere visar märket med de fyra ringarna sin vision av progressiv lyx. Audi inkluderar då bilupplevelser som går långt utöver syftet att köra bilen från A till B, och även långt utöver körupplevelsen som sådan.

Helt ny är formgivningen som utgår från interiören och gör passagerarutrymmet centralt och inte längre underordnat tekniken. Det återspeglas i den flexibla utformningen av interiören, de dolda reglagen och rymden, och därtill helt nya tjänsteutbud

Designprocess – från insidan och ut

Namnet “sphere” skickar i sig en signal: interiören är själva hjärtat i Audi skysphere, grandsphere, och urbansphere concept. Framdrivning och körkänsla är inte längre överst i designspecifikationerna för den nya generationen av bilar. Utgångspunkten är istället bilens interiör, passagerarnas vardags- och upplevelsesfär under en resa. Deras behov och önskningar skapar formen, arkitekturen och funktionerna. Med denna omvärdering förändras själva designprocessen. I början av alla diskussioner riktas fokus mot interiören och dess utformning. Först därefter designas helheten, exteriöra linjer, och proportioner som tillsammans med de tekniska förutsättningarna formar bilen till en helhet.

Rymd, form och funktion i interiören

Dörrarna i Audi grandsphere concept är vända mot varandra så att det saknas B-stolpar. Hela interiören öppnas därför upp mot passagerarna så snart de kliver in. Men redan dessförinnan har Audi grandsphere identifierat sina passagerare genom deras sätt att gå – en innovativ funktion – som öppnar dörrarna och välkomnar dem med individuellt utformade skärmar och miljöbelysning. Förar- och passagerarpositionerna anpassas automatiskt och individuellt liksom en rad personliga komfortfunktioner. Samtidigt kopplar infotainmentsystemet upp  passengerarnas senast använda tjänster och återupptar dem sömlöst i bilen. Exempelvis förflyttas en video sömlöst och automatiskt över från passagerarens surfplatta till skärmen i Audi grandsphere. På förarsidan, å andra sidan, plockar projektionsytan automatiskt upp och visar nyheterna som föraren läste innan hen satte sig i bilen.

Interiört är linjerna horisontellt utformade över dekorytor och funktionella element. Det öppna breda innerutrymmet förstärker intrycket av ett unikt utrymme och frånvaron av ratt, pedaler och konventionell instrumentpanel skapar en känsla av rymd och bredd.

Samma känsla understryks av de stora glasytorna, den långt framdragna vindrutan och det transparenta taket. Detsamma gäller för den speciella geomentrin i sidofönstren: deras övre hälft är starkt vinklad – den största bredden är precis ovan ögonhöjd. Det är ett grepp som Audi visade för första gången 2017 med den futuristiska studien AI:CON och som nu närmar sig serieproduktion.

Förändringen i komfortutrymmet är radikal:  de bekväma baksätena i traditionella lyxsedaner flyttas nu till fram. Med självkörande teknik på nivå 4 försvinner ratten och pedalerna samtidigt som det främre utrymmet blir fritt med en perfekt utsikt genom de stora vind- och sidorutorna.

Interiören upplevs som extra bred när de två individuella framsätena förskjuts hela vägen bakåt. Audi grandsphere är 2+2-sitsig. En stoppad, tvåsitsig bänk med armstöd som går längs med sidan är integrerad som ett sätesalternativ bak, medan båda de främre säten är designade för en förstaklassupplevelse i komfort och rymd.

Sittytan och ryggstödet på de två sätena med integrerade bälten är visuellt separerade. Ryggstöden är vinklade för att ge stöd vid kurvtagning. Sätespositionerna är optimerade för varje ändamål: I upprätt position kan Audi grandsphere köras med perfekt ergonomi – när det önskas och utanför zoner med nivå 4. Med ryggstödet tiltat 40 grader kan passagerarna slappna av och använda infotainmentsystemet. Fälls ryggstödet 60 grader ger det en perfekt viloposition. Nackstödet kan lutas 15 grader framåt och har integrerade luftutsläpp som är filtrerade och tempererade – med doft om så önskas – liksom högtalare som är ohörbara för andra passagerare och ger en privat ljudzon.

Mellan de främre sätena – normalt dolda under en metallbeklädnad – finns en kompakt kyld enhet med två glas och en specialdesignad flaska för dryck. Även detta ett tecken på förstaklassupplevelsen i Audi grandsphere concept.

Varken armatur eller skärmar

Audi grandsphere bjuder på en överraskning med sin naturligt färgade, reducerade designade interiör. Varken instrument eller svarta digitala skärmar syns innan förarfunktionerna aktiveras – med andra ord en digital detox.

Istället finns tydligt avskilda och lugnande ytor med material av högsta kvalitet. Trä och ylle, syntetiska textilier och metall som väggbekädnad, sätesklädsel och golvklädsel är både vackra att se på och behagliga att känna på. Många material, som avenbokfaner, kommer från hållbar odling eller är gjorda av återvunna råmaterial. Det finns inget läder i Audi grandsphere, även detta är ett tecken på den progressiv lyx som alltid är förenad med hållbarhet.

En annan överraskning när bilarna aktiveras med fingrarna: det finns visningsytor som är projektioner på de träbeklädda ytorna under vindrutan. Beroende på körstatus, manuellt med ratt eller nivå 4, är de antingen fördelade över hela interiörens bredd eller uppdelade mellan förare och framsätetspassagerare. All nödvändig information under en resa finns där med hög upplösning och lätta att läsa av.

Alternativt kan projektionsytorna användas – i självkörande läget – som CinemaScope-skärmar för underhållning eller till och med skärmar för videokonferenser. Dessutom finns en sensor integrerad under projektionsytan för att snabbt kunna skifta mellan olika innehåll, till exempel mellan musik eller navigation. Den visar alla funktioner och applikationer som är aktiva i bilen. Ikoner för de olika menyerna lyser då upp.

Ett speciellt och väldigt innovativt reglage vid dörren är MMI touchless response. Om föraren sitter i en aktiv position bakom ratten långt fram, kan hen använda reglaget genom att vidröra det och välja ur olika funktionsmenyer via ett roterbart reglage och klicka sig fram genom olika nivåer. Enkelt och intuitivt.

Om föraren istället lutat sätet lång bak när bilen färdas i nivå 4, behöver hen inte avstå från dessa komfortfunktioner. I den positionen används istället en kombination av eye-tracking och geststyrning. En sensor som är riktad mot ögat upptäcker synlinjen när kontrollenheten skall aktiveras. Och passageraren behöver bara att göra analoga handrörelser, utan att böja sig fram, som liknar de haptiska rörelserna och kan använda systemet lika bra utan att röra någonting.

Vare sig det är med eye-tracking, gest- eller röstkontroll, med handskrift, eller touch, samma sak gäller för allt; Audi grandsphere concept anpassar sig efter den individuella användaren och lär sig dennes preferenser och de mest frekvent använda menyerna. Baserat på dessa kan den inte bara tolka och fullfölja enkla kommandon, utan även ge personliga förslag direkt till föraren.

Även i dörrarmstöden finns det reglage. På så sätt erbjuder bilen alltid sina passagere osynliga touch-ytor genom att använda en optisk indikator för att visa positionen. I dörrarmstöden finns dessutom VR glasögon som kan användas tillsammans med infotainmentfunktioner som exemplevis holoridesystem.

Dynamisk exteriör design

5,35 meter lång, 2 meter  bred och 1,39 meter hög – yttermåtten på Audi grandsphere concept avslöjar att den definitivt är en bil i de övre segmenten. Axelavståndet på 3,19 meter är till och med större än i den förlängda versionen av nuvarande Audi A8. Men ännu mer imponerande är det visuella intrycket den ger vid en första anblick. Audi grandsphere ser ut som allt annat än en traditionell sedan, snarare som en stramt designad fyradörrars GT med en linjeföring som hämtad från vindtunneln.

Audi grandsphere omsätter direkt elbilens speciella förutsättningarna i frontpartiet – ett kort överhäng, låg huv, och långt framdragen vindrutan. Inte desto mindre, till skillnad från många elbilar, ser den inte futuristisk ut, utan betonar snarare klassiska skönhetsideal. Motorhuvuens övre kant har dragits långt ut över sidorna på chassit i en horisontell linje, och ger sken av ett långt motorutrymme kännetecknande för en GT. Baktill fortsätter linjen på samma höjd över bakhjulen, omfamnar hela passagerarutrymmet och betonar bilens storlek.

En andra horisontell linjen utgår från huvens nederkant och löper på samma sätt runt hela passagerarutrymmet. Hjulhusen har en mjuk men ändå distikt form som är typisk för Audi. Det slanka bakpartiet bakom de massiva C-stolparna är klassisk strömlinjeformade. Den dynamiska sluttande taklinjen gör grandsphere till företrädare för Audi Sportback-traditionen.

Med sina 23 tumshjul påminner Audi grandsphere om en ikon från 1990-talet – Audi Avus. Samtidigt signalerar de sex dubbelekrarna både lättviktskonstruktion och stabilitet och påminner om funktionella motorsport-fälgar och Bauhaus-tradition inom märkets design.

Teknik som syns – strålkastarna

I fronten finns en innovativ tolkning av märkets singleframe-grill: den är formad som en platt hexagon. Innerytorna, som ligger bakom ett transparent skydd, är under körning indirekt belysta från ovan – vilket ger en distinkt, tredimensionell strukturerad visuell effekt.

Strålkastarna är smala som på fokuserade ögon och refererar till märkets logotyp: de är förstorade och ger intrycket av två beskurna ringar med pupiller – en ny och omisskännlig digital ljussignatur. Storleken på ytorna kan anpassas efter funktion,  som dagsljus eller dynamiska blinkers beroende på trafiksituation och därigenom ge en tydlig signal av säkerhetsskäl. Samma grafiska form visas även i bakljusen som ytterligare ett bevis på Audis innovativa ljusdesign.

Drivsystem och laddning

Den tekniska plattformen i Audi grandsphere – som kallas Premium Platform Electric eller PPE – är utvecklad enbart för elbilar och drar därför full nytta av tekniken. Batterienheten mellan axlarna har en kapacitet på ca 120 kWh och har en helt plan layout eftersom hela utrymmet mellan axlarna utnyttjas.

Tillsammans med de stora hjulen ger det grundproportioner som är perfekta inte bara från ett designperspektiv. Den stora fördelen är ett stort innerutrymme med gott om benutrymme i både de främre och bakre sätesraderna. Dessutom gör frånvaron av växellåda och kardantunnel att rymden ökar i elbilar.

Audi grandsphere har givetvis quattrosystem. Konceptbilen har en elmotor på fram- respektive bakaxeln som koordineras elektroniskt för att ge fyrhjulsdrift vid behov och en perfekt balans mellan kördynamik och energieffektivitet. Audi grandsphere concept’s två elmotorer kan ge en effekt på 530 kW och ett vridmoment på 960 newtonmeter.

Snabbladdning och lång räckvidd

Hjärtat i drivsystemet är 800-volts laddtekniken. Liksom i Audi e-tron GT säkerställer tekniken att batteriet kan laddas med upp till 270 kW på snabbast möjiga tid vid laddningsstationer.

Strategin gör att laddstoppen närmar sig tiden för att tanka en förbränningsmotor. På bara tio minuter kan batteriet laddas tillräcklig för att ge en räckvidd på över 30 mil. På mindre än 25 minuter laddas det 120 kWh stora batteriet från 5 till 80 procent.

Med en räckvidd på över 75 mil, beroende på vilket drivsystem och effekt som valts, är Audi grandsphere concept anpassad för att köras långa avstånd. Räckvidden och laddhastigheten är jämförbar med en förbränningsmotor, vilket gör den till en perfekt bil i vardagen.

När det gäller dynamiska kvaliteter övertrumfar Audi grandsphere concept sina rivaler med förbränningsmotorer. Tack vare det höga vridmomentet som finns tillgängligt från det första varvet, görs 0-100 km/h på strax över fyra sekunder med en maxhastigheten som är begränsad för att vinna räckvidd.

Luftfjädring och aktivt chassi för maximal komfort

Framhjulen är förbundna via en femlänkad axel som är speciellt optimerad för elbilar. Bakaxeln är multilänkad och är liksom de främre tillverkad i aluminium. Trots den lång hjulbasen ger de styrbara bakhjulen utmärkt manövrerbarhet. Audi grandsphere concept är dessutom utrustad med Audis luftfjädring – ett enkammarssystem med adaptiva dämpare. Vid behov anpassade för aktiv körning, annars ger de under normala förhållanden behaglig komfort utan märkbara karossrörelser.

Anledningen är att Audi grandsphere concept har aktivt chassi. Det avancerade systemet kan höja eller sänka varje hjul individuellt på millisekunder via elektromekaniska ställdon. Det gör det möjligt att aktivt styra chassit i varje körsituation och därför minska lyft och nigningar vid acceleration eller inbromsning. Tack vare frontkameran som upptäcker ojämnheter sker anpassningarna i förväg. Navigationssystemets typografiska data används också för att integrera kurvradier, stigningar, och sluttningar i systemet.