01 sep 2021 | Pressmeddelande

Två elbilar toppade Volkswagens nyregistreringar i augusti – marknadsledare för femte månaden i rad

I augusti tog Volkswagens nya elbilar ID.4 och ID.3 täten bland märkets alla modeller. Sedan ID.4 lanserades i april har den varit Volkswagens mest registrerade bilmodell i fyra av fem månader.

Modeller som Golf, Tiguan och Passat har länge placerat sig i toppen av den svenska registreringsstatistiken. De är fortfarande populära och erbjuds idag bland annat som laddhybrider. Men allt fler kunder väljer nu att ta steget till 100 procent eldrivet. I augusti var ID.4 (553 bilar) den mest registrerade Volkswagen-modellen med ID.3 (344 bilar) på en andraplats.

Med 2 558 registreringar och en marknadsandel på 12,9 procent blev Volkswagen återigen marknadsledare på den svenska personbilsmarknaden i augusti, detta för femte månaden i rad.

– Vi är glada och stolta över att våra nya elbilar har tagits emot så väl, inte minst fyrhjulsdrivna ID.4 GTX som snart börjar levereras till kunderna. När året summeras kan det mycket väl vara ID.4 som är vår mest registrerade modell totalt sett, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Hittills i år, januari-augusti, har 4 208 exemplar av ID.4 registrerats, vilket gör den till den mest registrerade elbilen på den svenska marknaden. 2 142 exemplar av ID.3 ger en total femteplats bland elbilarna. Volkswagen är största elbilsmärke med 6 390 bilar. Av Volkswagens totala registreringar är 26,2 procent helt eldrivna bilar.

Den rådande halvledarbristen i bilbranschen gjorde att takten på leveranser minskade i augusti jämfört med samma månad förra året. Detta är en situation som troligtvis kommer att hålla i sig de närmaste månaderna.

– Halvledarbristen drabbar förstås även Volkswagen, men det är stort fokus på att fortsätta producera och leverera så många elbilar som möjligt, säger Sten Forsberg.

Volkswagens fem mest registrerade bilmodeller i augusti 2021:

1. ID.4 (553 bilar)
  2. ID.3 (344)
  3. Tiguan (333)
  4. Passat (330)
  5. Golf (318)

Statistiken kommer från BIL Sweden.