29 nov 2021 | Pressmeddelande

Nu kan ID. Buzz och ID. Buzz Cargo förbokas - världspremiär 2022.

Världspremiären närmar sig och intresset för den "elektriska Folkabussen" är högt. Därför erbjuder Volkswagen Transportbilar nu möjligheten att förboka ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Genom att förboka kommer man kunna bli en av de första som får möjlighet att beställa bilen när försäljningen förväntas starta under första halvåret 2022.

I Volkswagen Transportbilars produktionsanläggningen i Hannover är förberedelserna igång sedan lång tid tillbaka. Under första halvåret 2022 kommer produktionen av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo igång och till hösten 2022 kommer de första svenska familjerna och företagarna att kunna köra den helt elektriska Folkabussen här hemma. Båda bygger på Volkswagen-gruppens MEB-plattform för elektriska fordon där batterierna placeras i golvet för optimalt utnyttjande av utrymmet. Likt de första generationerna av Folkabussen sitter motorn bak och driver på bakhjulen i de tvåhjulsdrivna versionerna. Men på de nya ID.-versionerna så inskränker förstås inte den kompakta elmotorn på lastutrymmet. Fakta och detaljer kring ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är ännu inte avslöjade, men en del av tekniken förväntas likna den vi till exempel hittar på Volkswagen ID. 4.

ID. Buzz är namnet på personbilsvarianten som förstås erbjuder generösa utrymmen för familjen. Med sidoskjutdörrar och flexibla säteskonfigurationer kommer den fungera utmärkt för familjer med en aktiv fritid och utrymmeskrävande hobbies.

ID. Buzz Cargo är namnet på skåpbilsversionen som kommer ha en lastkapacitet mellan Caddy Cargo och Transporter skåp. En förväntad storsäljare bland företag som ställer krav på lastförmåga, räckvidd och vill göra en grön omställning i sin verksamhet.

Hur fungerar förbokningen? För kunder som vill säkra upp en tidig beställning så går det bra att anmäla sitt intresse via en förbokning på Volkswagen Transportbilars hemsida. Förbokningen kräver ingen förbetalning och självklart kan man när som helst avbryta sin bokning. Så snart bilen blir beställningsbar kommer dessa kunder att bli kontaktade av sin återförsäljare och får då ta ställning till om man vill gå vidare med en beställning.