16 jun 2022 | Pressmeddelande

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Ett laddkort till 900 snabbladdare och 8800 AC-laddare

För nyblivna elbilsägare kan laddningssituationen vara ett hinder med många olika operatörer och betalningssätt att välja mellan. För att göra övergången så enkel och smidig som möjligt har Audi därför skapat en laddningstjänst som samlar många aktörer på ett enda kort. Med kortet går det att ladda både hos Ionity, Eon/Clever, Recharge, Virta, Park+Charge, OKQ8, Allego och Mer i Sverige. Nyligen tillkom dessutom Vattenfalls InCharge, vilket betyder att majoriteten av alla laddstationer är anslutna i Sverige.

-  InCharge är ett välkommet tillskott för våra Audi-ägare. Antalet elbilister blir bara fler och vi vill göra det enkelt för dem med tillgång till så många laddplatser som möjligt. Inte minst underlättar det inför planeringen av sommarsemestern, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

-  Vi har även noterat branschöverenskommelsen mellan Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden som syftar till att förenkla laddningen på liknande sätt i Sverige, vilket vi välkomnar.

Med Audi e-tron Charging Service fungerar kortet för närvarande på 9700 laddpunkter i Sverige, varav 8800 AC-laddare och 900 snabbladdare (DC+HPC), där InCharge står för ca 4200 laddpunkter. De anslutna stationerna är tydligt markerade med Audi-ringarna i navigationssystemet.

Plug & Charge med Audi e-tron

Som alternativ till RFID-kortet kan även myAudi-appen användas för att starta laddningen. Nytillverkade Audi e-tron (från v.48/21) kan dessutom starta laddningen enbart genom att ansluta kabeln tack vare funktionen Plug & Charge som inledningsvis fungerar på Ionitys stationer. Även Audi Q4 e-tron planeras få samma funktion.

Kostnadsfri tjänst första året. Enhetspriser för transparens.

I tjänsten Audi e-tron Charging Service finns både destinationsladdare (AC) och snabbladdare (DC + HPC) anslutna. Prisnivåerna är standardiserade och gör det enkelt att till exempel planera en längre Europa-semester. Mest kostnadseffektivt blir det hos Ionity som har ett pris på 3,30 kr/kWh för transit-tjänsten i Sverige. Transit-tjänsten är dessutom kostnadsfri under det första året, därefter kan kunderna välja om de vill fortsätta till en månadskostnad på 189,45 kr beroende på det individuella behovet av laddinfrastruktur.

Laddoperatörer anslutna till e-tron Charging Service i Sverige:

• Ionity
  • Mer