21 jun 2022 | Pressmeddelande

Volkswagen förfinar GTX-versionerna – varje ID.-modell får en egen GTX i framtiden

Beteckningen GTX innebär sportiga prestandaversioner i Volkswagens eldrivna ID.-familj. I samband med det stundande modellårsskiftet införs flera nyheter för att understryka den sportiga karaktären. Det är nu också officiellt att varje ID.-modell får sin egen GTX-version i framtiden.

Förändringarna införs med modellår 2023 som börjar tillverkas från och med vecka 35. Kommande GTX-bilar får nya interiöra design-accenter i svart och exteriöra detaljer ändras till svart. Standardutrustningen utökas också.

En annan nyhet är att fyrhjulsdrivna ID.4 GTX och ID.5 GTX i fortsättningen även kommer att benämnas med tillägget 4MOTION, vilket understryker att de också är fyrhjulsdrivna med dubbla elmotorer.

Svart och rött står för GTX

Instrumentpanelen och dörrpanelerna blir nu svarta, istället för som tidigare blåa. De röda dekorsömmarna i interiören framhäver den sportiga framtoningen och återfinns bland annat på den svarta läderratten. Väljer man till topsportstolarna pryds också de av röda sömmar och en logo, liksom piping i kontrastfärg runt om.

Utvändigt går nu C-stolparna, listen längs taklinjen och diffusorn i svart högglans. De har tidigare varit i färgen antracite. Sidobackspeglarna, som tidigare har lackerats i karossfärgen, blir också svarta.

Svartlackerade (nyhet), alternativt blankpolerade 21"-fälgar med svart accent, erbjuds som tillval. Det tidigare tillvalspaketet Design har blivit standardutrustning, vilket innebär mörktonade sidorutor och mörktonad bakruta. Tillsammans med den svarta standardtakfärgen ger de mörktonade rutorna ett progressivt utseende.

På den internationella marknaden blir även Komfort-paketet standard. Detta paket som innehåller klimatkomfortvindruta, uppvärmda framsäten, två USB-C-gränssnitt, en variabel mittkonsol och den helautomatiska 2-zons klimatanläggningen Air Care Climatronic är sedan tidigare standard på den svenska marknaden.

GTX-formel för framgång

GTX-versionerna kombinerar elektrisk mobilitet med sportighet medan designen framhäver dess speciella karaktär och igenkänningsvärde. ID.4 GTX har varit en del av modellpaletten i över ett år. ID.5 GTX har erbjudits sedan november 2021. I framtiden kommer alla ID.-modeller att få sin egen GTX-version.

– Framgångarna för ID.4 GTX och ID.5 GTX bekräftar vår strategi att positionera GTX som ett eget varumärke. Båda versionerna i respektive modellserie har en beställningsgrad på nästan 40 procent. Vi kommer kontinuerligt att utöka den här beteckningen och erbjuda en GTX-version för varje ID.-modell i framtiden – från ID.3 till ID. Buzz, säger Silke Bagschik, försäljnings- och marknadsföringschef för ID.-familjen.

På den svenska marknaden är GTX-andelen ännu högre. Sett till de senaste 12 månaderna står GTX-versionen för över hälften av ID.4-beställningarna. För ID.5 ligger andelen GTX ännu högre.

Hög prestanda och praktisk i vardagen tack vare fyrhjulsdriften 4MOTION

GTX-versionerna av ID.4 och ID.5 har två elmotorer: en på framaxeln och en på bakaxeln. De har en systemeffekt på 299 hk* och ett totalt vridmoment på 460 Nm. En permanentmagnetiserad synkronmotor (PSM) på 204 hk och ett vridmoment på 310 Nm är aktiv på bakaxeln. En extra asynkronmotor (ASM) på 109 hk och 162 Nm är monterad på framaxeln. Denna motor är särskilt kompakt och lätt och ger endast minimala energiförluster när den inte är aktiv.

Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Den maximala släpvikten för båda GTX-versionerna är 1 200 kg (vid 12 % lutning, bromsat), vilket är 200 kg mer än de bakhjulsdrivna versionerna.

Vehicle Dynamics Manager med specialutvecklad mjukvara

Den intelligenta styrningen av de två elmotorerna i ID.4 GTX och ID.5 GTX sköts av Vehicle Dynamics Manager. Denna mjukvara, som utvecklats av Volkswagen, har som mål att alltid uppnå den optimala kombinationen av effektivitet, dynamik och körstabilitet. Motorn på bakaxeln kan ofta driva bilen helt på egen hand.

Så snart föraren vill växla till en sportigare stil eller behöver mer dragkraft, aktiveras den asynkrona motorn på framaxeln. Allt sker på hundradelar av en sekund och så mjukt att föraren inte märker det. Inte bara drivlinan utan också alla broms-, styr- och chassiregleringssystem styrs av Vehicle Dynamics Manager, beroende på vald körprofil.

Intelligent resvägsplanerare

ID.4 GTX har en räckvidd på upp till 500 km (WLTP) och ID.5 GTX upp till 512 km (WLTP). Den maximala laddningskapaciteten för båda modellerna är upp till 135 kW. Högspänningsbatteriet på 77 kWh kan laddas från 5 % till 80 % på upp till 36 minuter och erbjuder sedan en räckvidd på 337 km (WLTP) för ID.4 GTX och 376 km (WLTP) för ID.5 GTX.

Den intelligenta resvägsplaneraren ger stöd för långa resor eftersom navigationssystemet skapar en smart ruttplanering med flera stopp för att man ska komma till sin destination så snabbt som möjligt. Denna uppdateras kontinuerligt under körning.

Senaste mjukvarugenerationen och Plug & Charge

Med nästa generation av mjukvaran ID. Software, version 3.1 som lanseras preliminärt i slutet av året, kommer Plug & Charge-funktionen också att finnas tillgänglig för de nya GTX-versionerna, vilket gör laddningen på resan ännu bekvämare. Bilen autentiserar sig automatiskt så snart kunden ansluter laddningskabeln till en kompatibel DC-snabbladdningspunkt och startar en säker krypterad kommunikation mellan bilen och laddningsstolpen.

Denna autentiseringsprocess tar bara några sekunder innan laddningen startar. Plug & Charge stöds redan i många stora laddningsinfrastrukturer som Ionity, Aral, BP, Enel, EON, samt Iberdrola och Eviny. Ytterligare stora leverantörer följer.


*Maximal effekt 299 hk: Maximal effekt som föraren kan ha tillgång till i upp till 30 sekunder, beräknad enligt UN GTR.21.
Hur mycket effekt som finns tillgänglig i olika körsituationer beror på flera olika faktorer, till exempel omgivningstemperatur och laddningsstatus, högspänningsbatteriets temperatur, skick och fysiska ålder.
För maximal effekt krävs speciellt att batteriet har en temperatur på mellan 23° och 50°C och att laddningsnivån är > 88 %.
Avvikelser, framförallt när det gäller ovanstående parametrar, kan leda till en minskning av effekten ända upp till att den maximala effekten ej finns att tillgå.
Batteriets temperatur kan till i viss utsträckning påverkas indirekt av den externa klimatanläggningen, och laddningsnivån kan exempelvis justeras i bilen. På bilens effektdisplay kan man avläsa vilken effekt som finns tillgänglig vid ett visst tillfälle.
För att upprätthålla högspänningsbatteriets användbara kapacitet så effektivt som möjligt, rekommenderas ett laddningsmål på 80 % då bilen brukas dagligen (att ändras till 100 % före till exempel en längre resa).