18 jan 2023 | Pressmeddelande

Volkswagen ID.4 – Sveriges vanligaste elbil

Den populära elsuven ID.4 har varit den mest nyregistrerade elbilen i Sverige de två senaste åren. Nu står det också klart att den tagit täten som den vanligaste elbilen på svenska vägar.

Sedan lanseringen vintern/våren 2021 till och med december 2022 har 16 059 exemplar av ID.4 nyregistrerats på den svenska marknaden, enligt statistik från Mobility Sweden.

Tittar man på rullande bestånd, det vill säga hur många ID.4 som finns registrerade i trafik i Sverige, var siffran 15 816 bilar vid årsskiftet 2022/23. Detta enligt statistik från Car.info som bearbetar aktuell registreringsstatistik från Transportstyrelsen.

I och med detta är ID.4 nu den vanligaste elbilen på svenska vägar. Det var under december förra året som ID.4 körde om de närmaste konkurrenterna Kia e-Niro/Niro EV (15 750 bilar) och Tesla Model 3 (15 547 bilar).

– De flesta som kör mycket bil runt om i Sverige kan nog instämma i att ID.4 blir en allt vanligare syn på vägarna och vid publika laddningsstationer. Vi är förstås väldigt glada och stolta över att allsidiga ID.4 har fallit svenskarna i smaken och på mindre än två år nått positionen som folkelbilen nummer ett. Som varumärke är det där vi vill vara och en position som vi är måna om att behålla, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

ID.4 erbjuds idag i tre versioner: bakhjulsdrivna ID.4 Pro Performance (204 hk), fyrhjulsdrivna ID.4 Pro Performance 4MOTION (265 hk) och fyrhjulsdrivna ID.4 GTX 4MOTION (299 hk).

Av alla nuvarande registrerade bilar är cirka 69 procent ID.4 Pro Performance och cirka 31 procent ID.4 GTX 4MOTION. Versionen ID.4 Pro Performance 4MOTION börjar levereras under 2023.

– ID.4 är en mycket viktig i modell i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken. Orderboken är välfylld och produktionstillgången för vår marknad är god, så vi ser fram emot att leverera många ID.4 till förväntansfulla kunder även i år, säger Sten Forsberg.

Totalt sett hade Volkswagen 30 687 registrerade elbilar (e-up!, e-Golf, ID.3, ID.4, ID.5 och ID. Buzz) vid årsskiftet. ID.3 låg på en åttonde plats med 9 143 bilar.