02 feb 2023 | Pressmeddelande

Konceptbilen Audi grandsphere på Sverigebesök under eCarExpo

Audi har lanserat inte mindre än fyra olika konceptbilar på Sphere-temat. I helgen visas Audi grandsphere concept på elbilsmässan eCarExpo, som pågår den 3-5 februari på Friends Arena. Gemensamt för konceptbilarna är att interiören stått i centrum under designprocessen. Självkörande teknik på nivå 4 skapar nya möjligheter där ratten inte längre är fokus för körupplevelsen.

Den 5,5 meter långa konceptbilen visar upp Audis vision för framtidens premiummobilitet. En framtid där resan kan ge avkoppling även för föraren tack vare självkörande teknik på nivå 4. Med ratt och pedaler infällda skapas en sfär, där alla passagerare kan njuta av underhållning under resan eller nyttja tiden till videokonferens.

Digital detox

Interiören är utformad som en digital detox med naturliga materialval i trä, ylle och textilier. Först vid behov projiceras den nödvändiga informationen digitalt på visningsytor och eye-tracking och geststyrning används för att underlätta manövreringen.

Logotype som strålkastare

Strålkastarna är smala som på fokuserade ögon där inspirationen hämtats från märkets logotyp och visar två beskurna ringar med pupiller.

Premium Platform Electric - PPE

Den tekniska plattformen i Audi grandsphere kallas Premium Platform Electric eller PPE och har en kapacitet på ca 120 kWh. Audi grandsphere har givetvis quattro med två elmotorer som kan ge en effekt på 530 kW och ett vridmoment på 960 newtonmeter. 800-volts laddteknik gör att batteriet kan laddas med upp till 270 kW. Med en räckvidd på över 75 mil är Audi grandsphere concept anpassad för att tillryggalägga längre sträckor.

Fyra konceptbilar på sphere-temat

Övriga modeller i Sphere-familjen är: Audi skysphere, Audi urbansphere och Audi activesphere. Audi activesphere lanserades i januari i år och visar en crossover-coupe med terrängegenskaper som på bara några sekunder kan förvandlas till en pickup.

Audi på eCarExpo

Utöver konceptbilen är det även Sverigepremiär för Q8 Sportback e-tron som tillsammans med Audi RS e-tron GT och Q4 Sportback e-tron visas i Audi-montern. Besökarna kommer även att kunna provköra Q8 Sportback e-tron samt e-tron GT på plats under elbilsmässan.

eCarExpo i Stockholm är Nordens största elbilsmässa och arrangeras i Friends Arena, 3-5 februari, där 3 februari är en branschdag och 4-5 februari är publikdagar.