02 jun 2023 | Pressmeddelande

Världspremiär för en ny längre ID. Buzz från Volkswagen med plats för sju

En av de rymligaste elbilarna på marknaden och en modern designikon visas nu i ett utförande med ännu mer plats för passagerare och bagage och med ett nytt batteri för ännu bättre räckvidd. Världspremiären sker idag i USA den 2 juni på den nyinstiftade "Volkswagen Bus Day".

Södertälje, 2 juni 2023. Idag, vid Huntington Beach utanför Los Angeles och på den nyinstiftade "VW Bus Day", sker världspremiären av ID. Buzz med långt axelavstånd och plats för upp till sju personer. Världspremiären äger rum på en av de största Volkswagenbuss-festivalerna i landet och blir startskottet för återlanseringen av folkabussen på den Nordamerikanska marknaden. I Europa visas modellen för första gången på den internationella VW Bus Festival i Hannover 23-25 juni - den största europeiska träffen med fler än 6 000 fordon på plats.

Mer utrymme, prestanda och räckvidd. Med en längd på nästan fem meter och upp till sju platser är den långa ID. Buzz perfekt förberedd för lanseringen i Nordamerika. Den extra längden skapar plats för en tredje sätesrad, för ännu mer bagageutrymme, för ett nytt och större 86 kWh batteri (nettokapacitet) och därmed för ännu mer räckvidd. På vintern ökar en ny värmepump effektiviteten. Dessutom kommer ID. Buzz att erbjudas med en 210 kW elmotor (286 hk), som också är ny. Efter bara 7,9 sekunder når den en hastighet av 100 km/h. Och det är inte allt - en fyrhjulsdriven version (GTX) med en effekt på 250 kW (339 hk) har tillkännagivits för 2024. 0 till 100-sprinten tar 6,4 sekunder för ID. Buzz GTX.

En Folkabuss för en modern tid. Andra nya funktioner i den elektriska VW-bussen inkluderar en Head-up-Display, ett vidareutvecklat nästa generations infotainmentsystem och fjärrstyrd parkering via smartphone. Samtidigt väcker ett nydesignat högteknologiskt panoramatak – det största av alla Volkswagen-modeller – minnen från den legendariska "Samba-bussen" från 50-talet. De nordamerikanska versionerna kommer också att ha luftkonditionerade säten och en upplyst VW-logotyp i fronten.

Tillbaka på Amerikanska marknaden. Med introduktionen av T4-generationen sa VW-bussen adjö till USA och Kanada för 20 år sedan. Men "Microbus", som amerikanarna kallar VW-bussen, har förblivit kult fram till denna dag. I synnerhet svansmotorförsedda T1-, T2- och T3-generationerna, är fortfarande en del av den välbekanta bilden på parkeringsplatser kring stränderna i Kalifornien, Florida eller på Long Island. Nu sluter Volkswagen cirkeln och tar tillbaka VW-bussen till Nordamerika – den här gången med elektrisk bakhjulsdrift.

Thomas Schäfer, styrelseledamot i Volkswagen AG, Volume Brand Group, kommenterar: "Volkswagen är ett starkt globalt varumärke med en fantastisk historia, miljontals lojala fans och legendariska produkter. Detta är särskilt tydligt här på det största VW-bussmötet i USA. Därför är jag glad att vi firar premiären av ID. Buzz med lång hjulbas i detta sammanhang. Med den här modellen tar vi ett stort steg på vägen mot att bli ett riktigt emotionellt varumärke igen."

Den amerikanska debuten av ID. Buzz är också comebacken för en bilattityd till livet, beskriver Lars Krause, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring på Volkswagen Transportbilar: "VW-bussen har förkroppsligat en unik inställning till livet i årtionden - i USA och Kanada såväl som i Europa. Bilden av den legendariska Lightbus T1 i Woodstock är oförglömlig. DNA:t för denna frihetssymbol lever vidare i vårt ID. Buzz. Det är av yttersta vikt för oss att vi nu kan erbjuda folket i Nordamerika en modern, helelektrisk omarbetning med den ikoniskt designade ID. Buzz ."

Tillverkad i Tyskland. Leveranserna av den första ID. Buzz i Amerika, liksom i Europa, startar 2024. Alla ID. Buzz (och även Multivan och T6.1 modellserie) tillverkas vid Volkswagen Transportbilars huvudfabrik i Hannover. Det är en av de modernaste bilfabrikerna i världen och hemmet för Volkswagens buss-familj. När ID. Buzz och ID. Buzz Cargo introducerades i Europa såldes 2022-års produktion slut på ett nafs.

Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling: "Med sin kombination av helelektrisk drivning, toppmodern programvara och toppmoderna assistanssystem, mycket utrymme och ett legendariskt design-DNA är ID. Buzz unik. I långa ID. Buzz kommer vår nya eldriftssystem att användas för mer kraft och ökad effektivitet. I kombination med det stora batteriet på 86 kWh säkerställer detta räckvidd för långa sträckor. Med ett ny mjukvara, en Head-up-Display och ett dimbart panoramatak tar vi nu också nästa steg inom digitalisering och erbjuder teknik som efterfrågas av våra kunder."

Ny dimension. Designen av ID. Buzz med en lång hjulbas (internt kallad Long Wheel Base, eller kort: LWB) skapades parallellt med Normal Wheel Base (NWB)-versionen. Redan under utvecklingsprocessen säkerställdes att båda modellerna har de typiska harmoniska proportionerna och stilistisk klarhet som en VW-buss, trots sina olika hjulbaser. NWB-versionen är 4 712 mm lång, den nya LWB-varianten mäter 4 962 mm. Längdökningen sker genom en utökad hjulbas, från 2 989 till 3 239 mm. De extra 250 mm fördelas mellan skjutdörrarna, som har breddats med 192 mm, och de 58 mm längre områdena mellan C-stolparna och bakhjulen. Båda modellerna är 1 985 mm breda utan ytterbackspeglar och upp till 1 927 mm höga, beroende på utrustning. Cw-värdet, som är mycket bra för en buss, är 0,29.

Folkabuss-DNA. De två versionerna av ID. Buzz delar de karakteristiskt korta och därmed skarpa karossöverhängen och VW-bussens unika design. Detta inkluderar bland annat den distinkta V-formade motorhuven och den sympatiska grafiken hos LED-strålkastarna. En ny funktion i de nordamerikanska versionerna är den nu upplysta VW-logotypen i fronten (inte tillåtet i Europa). För alla modeller med de interaktiva "IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastarna" och "IQ. LIGHT bakljus", känner ID. Buzz igen sina ägare via sändaren i bilnyckeln och hälsar dem med en lätt ljusanimation så snart de närmar sig bilen. Typisk VW-buss är de totalt fem olika tvåtonslackeringar. En helt ny kombination är "Mono Silver" (nedre karossen) och "Candy White" (övre karossen).

Smart glastak. Den långa versionen av ID. Buzz gör sin debut med det stora panoramaglastaket "Smart Glass" och de elektriskt öppningsbara fönstren i skjutdörrarna. Beroende på utrustningen öppnas och stängs skjutdörrarna och bakluckan också elektriskt.

Panoramaglastaket "Smart Glass" har fått en helt ny design. Med en genomskinlig yta på 1,5 m2 (1540 x 930 mm) är detta det största glastaket av alla Volkswagen-modeller. Takets transparenta yta sträcker sig över hela första och andra sätesraden. Med hjälp av en pekreglage (i taket ovanför föraren och passageraren) eller via röstassistent kan det "smarta glaset" växlas elektriskt från transparent till dimmat, och vice versa. I fullt tonat läge är taket helt ogenomskinligt men ändå behagligt ljust och ger känslan av ett frostat glas och håller samma färgton som taket i övrigt.

Växling sker via ett PDLC-skikt (Polymer Dispersed Liquid Crystal) som är integrerat i glaset. Det finns en spänning i kristallerna vid transparent tillstånd. Om spänningen i PDLC-skiktet stängs av, ordnar kristallerna sig på ett sådant sätt att en ogenomskinlig yta skapas. Andra beläggningar i glaset reflekterar den infraröda strålningen från solljus och minskar därmed värmestrålningen. Vid kalla utetemperaturer, å andra sidan, reflekterar glaset värmestrålningen inuti ID. Buzz för att spara energi och hålla temperaturerna i huvudområdet på en bekväm nivå. Den stora takhöjden på ID. Buzz ökas med 30 mm till 1 093 mm (fram) och 1 072 mm (andra sätesraden) tack vare panoramaglastaket.

INTERIÖREN

Fem- sex- eller sjusitsig. ID. Buzz med lång hjulbas är ett av få elfordon som lätt kan svälja skärmflygningsutrustning (upp till 2 469 liters lastvolym) eller köra ett halvt fotbollslag till en bortamatch med sportväskor och bollar. Beroende på konfiguration kan denna ID. Buzz användas som femsitsig (2/3), sexsitsig (2/2/2) med individuella säten och armstöd i andra sätesraden eller som sjusitsig (2/3/2). Det främre passagerarsätet, de yttre sätena på andra raden samt sätena på den tredje raden är utrustade med ISOFIX- och Top Tether-förankringar för barnstolar som standard.

På första raden. Föraren och passageraren fram sitter upprätt och högt i ID. Buzz, precis  som har varit fallet i VW-bussen i årtionden. Alltid standard: justerbara armstöd på insidan av framsätena. Beroende på utrustningen har förar- och passagerarsätena också armstöd på utsidan. Toppversionerna av sätena är också 12-vägs elektriskt justerbara och har massage- och minnesfunktion. Instrumentpanelen på ID. Buzz är anpassad till den höga sittpositionen och alla displayer är digitala och är placerade i ett ergonomiskt optimalt synfält för föraren.

En fristående display (13,5 cm/5,3 tum diagonalt) bildar huvudinstrumentet och displayen kan varieras via multifunktionsratten. Centralt placerad i mitten av instrumentbrädan är den nu 32,8 cm/12,9 tums stora pekskärmen som visar funktionerna på det förbättrade infotainmentsystemet. Från och med nu är pekreglagen under displayen också upplysta för funktioner som temperatur- och volyminställningar. Interiören är upplyst av 10-färgs omgivande belysning och en 30-färgsversion kommer att finnas som tillval även för den långa ID. Buzz.

Ny Head-up-Display. För första gången kommer en Head-up-Display att finnas tillgänglig i ID. Buzz. Den projicerar viktig information som hastighets- eller navigeringsinstruktioner på vindrutan och därmed i förarens synfält, för ännu bättre överblick på trafiksituationen.

Avancerad infotainment. Långa versionen av ID. Buzz kommer att lanseras över hela världen med den senaste ID.-programvaran och kommer därför att ta del av ett till stor del omdesignat grafiskt användargränssnitt och menynavigering i infotainmentsystemet. Operationen blir enklare, mer självförklarande och mer anpassningsbar. För detta ändamål har Volkswagen delat upp 12,9-tumsskärmen i två permanent synliga områden.

Den övre raden på skärmen har en ny direktåtkomst till vänster, vilket gör att du kan öppna huvudmenyn med en översikt över alla appar med bara ett klick. Bredvid den finns en knapp för det nya Car Control Center, som ger direkt tillgång till de viktigaste fordonsfunktionerna som kan konfigureras individuellt. Huvudmenyn och Car Control Center kan nås när som helst utan att behöva stänga den aktiva appen. Detta förenklar handhavandet avsevärt.

Den nya startmenyn i mitten kombinerar innehållet i de viktigaste apparna i sektioner i olika storlekar. Förutom klassiskt innehåll som navigering och radio/media erbjuder skärmen också nya funktioner som förslag från röstassistenten "IDA". Hemskärmen kan också konfigureras individuellt av användaren. Den nedre pekfältet innehåller klimat- och sätesfunktionerna samt hemknappen, som tar föraren till startsidan när som helst.

Röstassistenten IDA. Många funktioner i ID. Buzz kan styras via IDA röstassistent. Dessa inkluderar funktioner som omgivande belysning, val av körprofil, navigering och det nya panoramataket "Smart Glass". Även enskilda frågor, till exempel information om intresspunkter i närheten, är möjliga. Röstassistenten kan också tolka ledtrådar och ID. Buzz reagerar på förarens kommando "Jag fryser" genom att korrigera värmen uppåt med en grad.

Interaktiva "ID.Light". En specifik Volkswagen-applikation är den interaktiva "ID.Light", den smala ljusremsan som sträcker sig över instrumentbrädan under vindrutan och ger, förutom de övriga displayerna, intuitivt märkbar information med blixtens hastighet genom färgade ljussignaler. Till exempel, om navigationssystemet meddelar föraren om det förestående körfältsbytet på motorvägen, stöds detta av en blå pulsering av "ID.Light" i riktning mot körfältet.

USB-C och 230V. ID. Buzz är utrustad med en induktiv laddningsfack för kompatibla smartphones i instrumentbrädan. Dessutom har den elektriska VW-bussen upp till åtta USB-C-uttag ombord. Alla USB-C-uttag (förutom 15-wattsporten vid innerbackspegeln) fungerar med den nya laddningsstandarden "USB Power Delivery" (USB-PD). Dessa ger en effekt på 45 watt, beroende på den anslutna enheten. Således kan till exempel bärbara datorer eller trådlösa verktyg laddas tre gånger så snabbt som med konventionella USB-C-uttag. Under det främre passagerarsätet finns också ett valfritt 230-voltsuttag med en maximal effekt på 300 watt. Till skillnad från fordon med förbränningsmotorer kan 230-voltsanslutningen i det elektriska ID. Buzz också användas när bilen är avstängd.

ID. Buzz Box. Ett av de många praktiska utrustningsdetaljerna i VW-bussen är den urtagbara ID. Buzz Box mellan framsätena. Den erbjuder förvaring ovanpå, vars justerbara avdelare kan användas som isskrapor och flasköppnar. På framsidan finns ett 1,4 liters vikfack (t.ex. för en vattenflaska), och på andra sidan en 5 liters utdragbar låda för större föremål som bärbara datorer och surfplattor. Lådan kan låsas mellan framsätena eller, om den andra raden är utrustad med enskilda säten, kan lådan också användas mellan dem. Dessutom finns det två utfällbara kopphållare under mittkonsolen mellan föraren och passageraren fram.

Andra sätesraden. En tresitsig soffa används som standard i den andra sätesraden. Ryggstöden kan fällas i 40/60-splitt och lutas 16 grader. Dessutom kan baksätets två sektioner justeras 200 mm i längdled. Ett praktiskt handtag högst upp på de yttre ryggstöden på den andra sätesraden skjuter den framåt med 120 mm för in- och ursteg till den tredje sätesraden och fäller samtidigt ryggstödet framåt. Som tillval kan den andra raden utrustas med två individuella säten inklusive armstöd.

Tredje sätesraden. De två individuella sätena i den tredje sätesraden kan flyttas i längdriktningen och ryggstödets lutning är också justerbar. Om ryggstöden fälls tillsammans med ryggstöden på andra raden, får man en enhetlig höjd på lastytan. Vid behov kan de två sätena i tredje raden tas bort helt. I Europa och Kanada är det tredje sätet tillval och i USA är detta standard. ID. Buzz med normal hjulbas, som erbjuds i Europa, kommer också att kunna konfigureras med den tredje sätesraden.

Ett bagageutrymme för cyklar och brädor. Nya ID. Buzz med förlängd hjulbas erbjuder ett bagageutrymme i typisk VW Buss-klass. I den femsitsiga konfigurationen ges en lastvolym, upp till ryggstödens övre kant, på 1 340 liter (NWB: 1 121 liter). Om sätet på andra raden fälls i den långa ID. Buzz ökar volymen till upp till 2 469 liter. Detta förvandlar bagageutrymmet till ett lastutrymme för skärmflygare, cyklister och surfare. Även när den är upptagen av sju personer har bagaget i långa ID. Buzz fortfarande en volym på 306 liter.

DRIVLINAN

Nytt batterisystem. ID. Buzz med lång hjulbas kommer att erbjudas med två batteristorlekar: Standardbatteriets nettoenergiinnehåll är 77 kWh (brutto 82 kWh). Ökningen av hjulbasen skapade också utrymme för ett nytt batteri med ett nettoenergiinnehåll på 86 kWh (brutto 91 kWh). Parallellt med det större batteriet har Volkswagen också utvecklat ett nytt och särskilt effektivt drivsystem med en elmotor på 210 kW (286 hk).

Nya effektivitetssatsningen i detalj. Det nya bakaxeldrivsystemet "APP550" är baserat påVolkswagen-koncernens modulära system för elbilar (MEB). Den består bland annat av den nya elmotorn (permanentmagnetsynkron) med ett maximalt vridmoment på 560 Nm, 1-växlad växellåda och en ny pulsomvandlare (kraft- och styrelektronik). Ökningen i effekt, vridmoment och effektivitet uppnås genom en rotor med starkare och termiskt högelastiska permanentbalkar, en vidareutvecklad stator med ett större effektivt antal varv med maximalt trådtvärsnitt, samt en vattenkylningsmantel för utsidan av statorn och ett kombinerat olje- och vattenkylningssystem för högre termisk stabilitet. Den nya elmotorn i ID. Buzz ökar topphastigheten till elektroniskt begränsade 160 km/h (nuvarande ID. Buzz NWB: 145 km/h). Efter bara 7,9 sekunder når den långa ID. Buzz 100 km/h.

Ladda snabbare. Batteriet laddas vid snabbladdningsstationer (DC) med en laddningskapacitet på upp till 200 kW. På bara 25 minuter laddas det stora batteriet från 10 till 80 procent. På vägen säkerställer ett nytt värmehanteringssystem att batteriet är förkonditionerat på resan till nästa DC-laddningsstation för att kunna absorbera ny energi så snabbt som möjligt. Förkonditioneringen startar automatiskt när navigationssystemet i ID. Buzz är aktiverat. Om räckvidden för ID. Buzz är mindre än det totala avståndet till den angivna destinationen adderar systemet automatiskt ett lämpligt laddningsstopp i rutten. Kompatibla DC-snabbladdningsstationer kan också laddas via "Plug &; Charge" där ID. Buzz kommunicerar med laddstationen via laddkontakten och aktivering och fakturering sker automatiskt, utan laddkort eller appar. Hemma, på jobbet eller vid offentliga AC-laddningspunkter laddas batteriet i ID. Buzz med maximalt 11 kW.

ASSISTANSSYSTEM

Innovativa assistenter för säker och komfortabel körning. ID. Buzz är ett högteknologiskt fordon. Detta faktum återspeglas också i utbudet av hjälpsystem. Många av systemen, såsom "Car2X" (användning av svärmdata som möjliggör varningar från andra bilar om faror i omedelbar närhet), "Front Assist" med fotgängar- och cyklistdetektering, proaktivt passagerarskydd (inklusive bältesspänning i en nödsituation) samt igenkänning av trafikskyltar och filhållningsassistenten "Lane Assist" ingår i standardutrustningen.

Förbättrade komfortsystem som den senaste versionen av "Travel Assist" med användning av svärmdata, finns som tillval. På begäran kan "Travel Assist" ta över lateral och longitudinell vägledning upp till maxhastigheten på motorvägar från 90 km/h. Dessutom erbjuder assistanssystemet assisterat filbyte på motorvägen. Nya "Park Assist Pro"-systemet med minnesfunktion för automatiserad parkering gör den elektriska VW-bussen till i det närmaste "självparkerande" över en sträcka på upp till 50 meter. Föraren övervakar parkering från förarplatsen eller styr processen för ID. Buzz via en smartphone-app.

CHASSI

Låg tyngdpunkt, liten vändradie. Litiumjonbatteriet som är integrerat i bilens golv sänker ID:s tyngdpunkt och minskar karossrullningen till ett minimum. Batterivikten fördelas också i mitten av fordonet och det säkerställer neutral hantering. Vändradien är liten tack vare de stora hjulhusen och den kompakta framaxeln: den är 11,8 meter i ID. Buzz med lång hjulbas (NWB 11,1 meter).

MacPherson, multilänk och stora hjul. Grunden för hög komfort och säkerhet är chassiets grundläggande layout. Fram används en MacPherson-axel med fjäderdämparben. Motsvarigheten bak är en multilänkaxel. Det senare är en garanti för att de tvärgående och längsgående krafterna är idealiskt separerade från varandra. Spårvidden 1 673 mm (fram) och 1 670 mm (bak) är bred. I det bakre området säkerställer den stora spårvidden en generös genomlastningsbredd på 1 204 mm mellan hjulhusen. Den långa ID. Buzz kommer att lanseras på marknaden med hjul i storlekarna 18, 19, 20 och 21 tum. Alla fälgar är utrustade med däck med optimerat rullmotstånd.

Bromsa elektriskt. Beroende på situationen tillåter bromskraftåtervinningen ID. Buzz att bromsa utan friktionsbromsarnas ingripande. I denna process omvandlas den kinetiska energin till elektrisk energi och matas in i batteriet, vilket ger lägre räckvidd än om energin skulle gått förlorad som värme från de vanliga bromsarna. I växelläge "D" (Drive) frirullar ID. Buzz så snart föraren lyfter foten från gaspedalen och elmotorn går fritt och erbjuder inget motstånd. I växelläge "B" (broms) saktar ID. Buzz in så snart föraren släpper gaspedalen. Bromskraftåtervinningen är nu så stor att de vanliga bromsarna knappt används längre. Detta är särskilt användbart i nedförsbackar, eftersom friktionsbromsarna sparas och mycket energi återvinns. Här spelar eBV, den elektriska bromsförstärkaren, en avgörande roll: upp till ett retardationsbehov på cirka 0,3 g – motsvarande cirka 100 kW återvinningseffekt – bromsar ID. Buzz enbart via drivningen. All bromsning, upp till en viss nivå, sker med bromskraftåtervinning. Bara vid hårdare inbromsningar kopplas friktionsbromsen in, och det helt automatiskt förstås.

MILJÖ

Tack vare ett paket av olika åtgärder är ID. Buzz ett av världens minst miljöbelastande fordon. Spektrumet av dessa åtgärder börjar med den generella frånvaron av läder, till förmån för djurfria material. Rattkransen är till exempel gjord av ett syntetiskt material som ser ut som läder och erbjuder en liknande känsla. Återvunnet material används också för många textilier i ID. Buzz – material tillverkade av återvunna produkter. Till exempel finns ett tyg tillverkat av så kallat SEAQUAL-garn®, vars trådar består av cirka 10 procent insamlad marint plast och cirka 90 procent PES (återvunna PET-flaskor).

SVENSK INTRODUKTION

ID. Buzz i långt utförande beräknas kunna börja säljas under första halvåret 2024 och lanseras på svenska marknaden under andra halvan av 2024. Svenska specifikationer och priser tillkännages i samband med försäljningsstarten. ID. Buzz med normal hjulbas säljs och levereras redan på svenska marknaden och modellen kommer fortsätta att erbjudas som en 5-sitsig bil (senare även i 6-sitsig version), för alla som behöver en bil med riktigt bra med utrymme i ett förhållandevis kompakt format.