Beröm från ADAC: Volkswagen ID.3 övertygar i uthållighetstest efter 10 000 mil
Europas största bilägarorganisation, tyska ADAC, ger elbilen ID.3 en positiv testrapport. Ingenjörerna på test- och teknikcentret i Landsberg am Lech har redan kört mer än 10 000 mil. Det viktigaste resultatet är att högvoltsbatteriet fortfarande har en nettokapacitet på 93 procent.
- Högvoltsbatteriet uppvisar inga avvikelser ens efter 2,5 år
- Laddningshastigheten har ökats permanent genom mjukvaruuppdateringar
- ADAC lovordar bilens lämplighet för långa avstånd och den intelligenta ruttplaneraren för laddning längs vägen
Det är en ID.3 Pro S med ett batteri på 77 kWh nettokapacitet som har testats av ADAC. För alla modeller i ID.-familjen garanterar Volkswagen att batteriet fortfarande ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga nettokapacitet efter åtta års drift eller 16 000 mils körning.
Testförarna från ADAC skonade inte batteriet. För att så snabbt som möjligt nå 10 000 mil laddades testbilen ofta till 100 procent på snabbladdningsstationer. Dessutom var bilen, i motsats till rekommendationen, normalt redo för nästa test vid laddningsstationen med en laddningsnivå på 100 procent, ibland under flera dagar.
Uthållighetstestet är det första i sitt slag för en bil från ID.-familjen. Mellan testkörningarna kontrollerades bilen upprepade gånger av ingenjörer på Landsberg am Lech Test and Technical Center. ADAC undersöker åtta huvudkriterier och mer än 300 underkriterier – allt från teknik och säkerhet till hantering, användarvänlighet och miljöpåverkan.
Mjukvaruuppdateringar ska alltid installeras
ADAC har en tydlig rekommendation till kunderna: Mjukvaruuppdateringar ska alltid installeras. Under uthållighetstestet fick ID.3 flera mjukvaruuppdateringar. Förutom olika buggfixar har uppdateringarna bland annat medfört en ökning av laddningseffekten upp till 170 kW. Uppdateringarna hade även en positiv effekt på förbrukningen och därmed räckvidden. Framför allt har den nya mjukvaran avsevärt förbättrat energiförbrukningen på korta sträckor och vid vintertemperaturer på 0 till 5 °C.
Den intelligenta ruttplaneraren för laddning längs vägen, som ID.3 fick via en uppdatering, får också beröm av ADAC. På längre sträckor planeras laddningsstoppen så att målet nås så snabbt som möjligt. Förutom batteriets laddningsnivå tar systemet även hänsyn till den aktuella trafiksituationen och prognoser. Laddningsstoppen utvärderas dynamiskt och baseras på laddstationernas prestanda. Ruttplaneringen kan därför föreslå två korta laddningsstopp med hög effekt i stället för ett långt stopp med lägre effekt.
Mer information
Ytterligare information och testdata finns här (på tyska):
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw-id3-dauertest/