Škoda stöttar den gröna omställningen av cykelsporten med förlängt sponsoravtal med några av världens största cykeltävlingar
Škoda förlänger sponsoravtalet med organisationen A.S.O (Amaury Sport Organisation) vilket inkluderar några av de största och mest populära cykeltävlingarna i världen. I avtalet ingår ambitiösa satsningar för grönare tävlingar samt ökad jämställdhet inom cykelsporten genom fler tävlingar enbart för kvinnor.
Škodas långvariga partnerskap med A.S.O började redan för två decennier sedan, år 2004, men banden mellan sporten och biltillverkaren sträcker sig ännu längre tillbaka. Škoda har sina rötter som cykeltillverkare för nästan 130 år sedan och har sedan dess varit en del av cykelsportens historia. Bland alla sponsorinitiativ är Tour de France det mest framträdande, synligt genom både bilar och den ikoniska gröna poängtröjan.
Ett välkommet tillskott i avtalet är en ny punkt som innebär inledningen på en grönare era för cykeltävlingar, där Škoda lovar upp till 250 helt eldrivna och laddhybrida fordon till A.S.O:s evenemangsarrangörer, från helelektriska Enyaq till klassiska Superb. Biltillverkaren är fast besluten att elektrifiera fordonsflottan för att främja hållbarhet, vilket står i samklang med cykelsportens grundvärderingar.
Det fyraåriga sponsoravtalet som nu ingåtts innefattar Tour de France, Tour de France Femmes avec Zwift, La Vuelta a España, La Flèche Wallonne och Liège-Bastogne-Liège, samt flertalet andra internationella cykelhändelser, inklusive fem enskilda lopp exklusivt för kvinnor.