02 maj 2024 | Pressmeddelande

Säsongspremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia – nu börjar jakten på SM-guldet 2024!

Skandinaviens ledande racingmästerskap rivstartar säsongen 2024 på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Förlängd SM-status, miljöanpassat bränsle och comeback till FDM Jyllandsringen i Danmark är bara några av nyheterna. Nytt för i år är också att mästerskapet når fler racingentusiaster än någonsin tidigare genom öppen livestreaming av samtliga deltävlingar. Även i år arrangeras det populära eventet Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.

Äntligen drar racingsäsongen igång igen! Den 3 – 4 maj går starten i Skandinaviens ledande racingmästerskap – Porsche Carrera Cup Scandinavia – på tidigare Grand Prix-banan Scandinavian Raceway i Anderstorp. Med 16 bilar i startfältet vid premiären rivstartar då en ny tävlingssäsong som bjuder på många nyheter och tät racing än någonsin.

Som uppladdning inför premiären arrangerades roll-out på Gelleråsen Arena i Karlskoga den 23–24 april. I omväxlande väder kördes totalt sju testpass under de två testdagarna. Den femfaldige mästaren Lukas Sundahl, som förra året fick nöja sig med en andraplats, gav under testerna ett tydligt styrkebesked genom att noteras för bästa varvtid. Smålänningen skuggades närmast av formstarka Fragus Motorsport-duon Daniel Roos och William Siverholm. Ytterligare två namn att hålla koll på vid premiären på Scandinavian Raceway är värmländskan Mikaela Åhlin Kottulinsky och schweiziskan Simona de Silvestro, som båda har stor erfarenhet och varit framgångsrika i andra mästerskap. Under premiärhelgen kör de båda för teamet Porsche Experience Racing.

– Den 21:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia håller som vanligt hög nivå, säger Thomas Johansson, mästerskapets Sporting Director. Under roll-outen på Gelleråsen var de flesta av förarna inom sekunden från den snabbaste varvtiden, så vi kan se fram mot en väldigt spännande säsong.

Nytt för i år är att de tävlande i Porsche Carrera Cup Scandinavia och i supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia uteslutande kör på miljöanpassat bränsle från specialbränsletillverkaren Aspen. Det nyutvecklade högprestandabränslet, som är godkänt både för 911 GT3 Cup och 718 Cayman GT4 RS Clubsport, har en 33-procentig inblandning av fossilfria komponenter som bidrar till att de båda racingserierna reducerar sitt miljöavtryck utan effektförluster.

Utöver de klassiska svenska banorna och det sedvanliga besöket på Rudskogen Motorsenter i Norge gör Porsche Carrera Cup Scandinavia denna säsong comeback på FDM Jyllandsringen utanför Silkeborg i Danmark, vilket innebär att mästerskapet nu innefattar alla de skandinaviska länderna.

Liksom tidigare finns det en rejäl prispott att köra om i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nytt för i år är att summorna höjs rejält och totalt finns det nu 1 100 000 kronor att tävla om. Mästaren får hela 500 000 kr, tvåan i mästerskapet får 250 000 kr och trean 100 000 kr. Utöver ovan nämnda prissummor erhåller segraren i Pro Am, klassen för lite äldre deltagare i mästerskapet, 100 000 kr. Ytterligare 150 000 kr är öronmärkta för seriens mest framgångsrika team.

Sedan 2022 innebär dessutom en mästerskapsseger i Porsche Carrera Cup Scandinavia att man kan titulera sig Svensk Mästare, då serien sedan dess har officiell status som de Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Mästerskapets SM-status är nu förlängd och gäller till och med 2027.

Även i år arrangeras den populära Porsche-festivalen, Sportscar Together Day, under samtliga svenska tävlingshelger. Fritt inträde och dedikerad parkering för alla föranmälda som kommer till banan i en Porsche samlade förra säsongen totalt 1 700 bilar och 4 000 besökare fördelat på de olika racen – en fröjd för ögat för alla som älskar sportbilar från Porsche.

För de som inte har möjlighet att närvara på plats står liksom tidigare år populära kommentatorduon Robin Nilsson/Björn Wirdheim redo att liverapportera från mästerskapet. Nytt för i år är att sändningarna når bredare än tidigare då samtliga deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia och supportklassen och Porsche Sprint Challenge Scandinavia livestreamas på www.carreracup.se.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2024

Scandinavian Raceway: 3 – 4 maj