Ökad andel privatleasade elbilar
44 procent av hushållen som skaffar en ny bil väljer att finansiera den genom privatleasing. 28 procent väljer istället billån via ett finansbolag. Knappt var tredje privat bilköpare finansierar bilen på egen hand, exempelvis med sparade pengar eller att låna på annan säkerhet än bilen. Nya elbilar som säljs till privatpersoner är oftast privatleasade eller finansierade med billån. Under årets åtta första månader syns en ökning i andelen elbilar som leasas eller finansieras genom billån bland privatkunder. Boomers och millennials är de generationer som oftast väljer privatleasing. Denna rapport - "Bilfinanshjulet" - är framtagen av Volkswagen Financial Services Sverige och kommer att återkomma kvartalsvis
Är elbilen sakta på väg tillbaka?
Under årets första åtta månader har det registrerats 25 605 nya privatleasingavtal. Det innebär att 44 procent av de svenskar som skaffade en ny bil finansierade denna genom privatleasing. Andelen elbilar som finansieras genom privatleasing eller billån har ökat från 29 till 32 procent.
- Privatleasing har en fortsatt stark ställning bland kunderna. Det är en finansieringsform som gör det möjligt att köra en ny och modern bil, exempelvis en elbil, utan att ta ett lån eller ta en egen risk för värdeminskningen. Det som nu är intressant är att leasing av elbilar åter ökar bland privatkunder. Som bilfinansbolag känns det viktigt att bidra till omställningen mot en grönare svensk bilflotta, säger Patrik Lindroth, VD Volkswagen Finans.
Hela 72 procent av dem som skaffar en ny bil finansierar den via ett finansbolag, antingen med privatleasing eller i form av billån med bilen som säkerhet. Privatleasing står ensamt för 44 procent, en minskning från 47 procent motsvarande period förra året. Minskningen kan förklaras av att det förra året levererades många bilar som beställdes under 2022 då det skedde en topp i beställningarna inför slopandet av klimatbonusen.