Vår historia

Vår historia börjar 1948

Volkswagengruppens historia i Sverige börjar 1948 då Scania blev generalagent för Volkswagen. Den 15 juli samma år rullade de fyra första "Folkorna" ut på de svenska vägarna. Folkan blev snabbt populär och var under många år Sveriges mest köpta bil.

1950 Porsche

Den 11 maj 1950 kommer den första Porschen till Sverige. Sverige blir Porsches andra exportmarknad och en av världens mest Porschetäta marknader.

50-tal bygger handlar- och verkstadsnät

En viktig del av införsäljningen av Volkswagen i Sverige var att etablera ett välutvecklat servicenät. Vi började därför tillsammans med Scania att redan på 50-talet bygga upp ett brett återförsäljar- och servicenät runt om i Sverige.

1976 Audi

1976 utökades verksamheten med agenturen för Audi. Genom Audi kompletterades sortimentet med bilar från de övre segmenten.

1992 SEAT

1992 kompletterades programmet ytterligare med SEAT - ett väletablerat märke över hela Europa.

1995 SKODA

Sedan 1995 marknadsförs också nya, moderna SKODA genom Svenska Volkswagen.

2002 helägt av Volkswagen AG

2002 Scania säljer sitt ägarskap till Volkswagen AG. Svenska Volkswagen blir ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG.

2007 blir Volkswagen Group Sverige

Den 10 maj 2007 byter Svenska Volkswagen namn till Volkswagen Group Sverige.

2011-2014 Scania blir en del av Volkswagen-gruppen

2011 blir Volkswagen AG blir majoritetsägare i Scania AB och 2014 blir Scania ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG.

2016 Golf blir årets mest sålda bil

Vid årsskiftet 2016-2017 står det klart att Volkswagen Golf blir årets mest sålda bil i Sverige - en historisk händelse!

2017 Fortsatt satsning på e-mobilitet

”Roadmap E” lanseras globalt. Fortsatt satsning på e-mobilitet hos VGS märken. Under 2017 slog VGS rekord med 119 905 registrerade personbilar och lätta lastbilar under 3,5 ton.

2018 Volkswagen firar 70 år i Sverige

Volkswagen blev nummer ett bland svenska privatköpare – och Passat GTE blev den mest sålda laddbara bilen.

2019 Fortsatt digitalisering

VGS märken tog ännu ett kliv mot digitalisering och lanserar flera laddbara modeller. Koncernen rullade ut integritets- och compliance-programmet Together4Integrity, vilket också implementerades inom VGS.

2020 Covid-19-pandemin innebar ett utmanande år

Följderna av covid-19 innebar ett utmanande år. VGS kunde ändå hålla igång verksamheten med många åtgärder mot coronaviruset, för att ha en säker miljö för medarbetare och kunder i bilhallarna. Många nya laddbara modeller lanserades från våra märken, och Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil och i december, Sveriges mest sålda bil totalt.

2021 Ännu ett utmanande år med pandemi och global komponent- och halvledarbrist

Vi ser ett mycket stort kundintresse i marknaden och har under 2021 väsentligt ökat vårt kundordertecknande. Särskilt positiv är vår starka utveckling på eldrivet, där vi är den klart ledande aktören i Sverige.

2022 Omställning till ny affärsmodell för elbilar

Påverkan av många omvärldsfaktorer under året. Vi ligger helt rätt för framtiden i elbilssegmentet som ökar stort. I december påbörjades omställningen till en ny affärsmodell för elbilsförsäljning.