07 feb 2012 | Pressmeddelande

Teknisk milstolpe när Audi ställer upp i Le Mans med hybridteknologi

När årets Le Mans 24-timmars går av stapeln ställer Audi upp med totalt fyra LMP1-sportvagnar. Två av dessa kommer att vara utrustade med hybridteknologi.

Efter den första vinsten med en TFSI-motor 2001, och den historiska första segern med en dieseldriven bil 2006, passerar Audi nu ytterligare en teknisk milstolpe i världens mest berömda långlopp Le Mans. I år deltar märket nämligen med två tävlingsbilar utrustade med hybridteknologi.

– Att utveckla hybridteknologi för Le Mans har varit minst lika utmanande som vårt dieselprojekt, säger Dr. Wolfgang Ullrich, chef Audi Motorsport.

– De första testerna har varit positiva och vi är nu nyfikna på hur denna nya teknik fungerar under tävlingsförhållanden. Likafullt ser vi, precis som våra kollegor som utvecklar standardbilar, stor potential i konventionella drivsystem. Därför är vi mycket nöjda med att ACO och FIA har godkänt att vi ställer upp med båda typerna av teknik i Le Mans. Detta ger oss också möjlighet att delta med hela fyra ekipage nu när tävlingen åttioårsjubilerar, säger Dr. Wolfgang Ullrich.

Förutom Le Mans planerar Audi även att ställa upp i ytterligare några utvalda långlopp såsom Sebring 12-timmars och 6-timmarstävlingen på Spa-Francorchamps, där den sistnämnda blir något av en generalrepetition inför Le Mans.

Även Audi Sport Team Joest kommer att använda sig av både hybrid- och konventionell teknologi under sitt deltagande i långloppsserien FIA World Endurance Championship (WEC) under 2012.

Den nya hybridbilen kommer att visas i slutet av februari, medan den första tävlingen blir sextimmarstävlingen i Spa den 5 maj. Audi har vunnit tio segrar på Le Mans sedan 2000, och är därmed det överlägset mest framgångsrika märket i tävlingens historia.