01 jul 2013 | Pressmeddelande

Starkt första halvår för Audi

· Audi stärker sin position som landets tredje bäst säljande bilmärke · Ackumulerad marknadsandel på 6,6 procent jan-juni

Det första halvåret har börjat starkt för Audi på den svenska marknaden. Med en marknadsandel på 6,6 procent är märket uppe på rekordnivåer och har stärkt positionen jämfört med 2012 (6,3 procent). Totalt registrerades 8513 bilar under det första halvåret varav 1502 i juni.

-          Vi har haft en bra start på året men slår oss inte till ro utan satsar offensivt även inför hösten. Tjänstebilsmarknaden är viktig och där har vi stärkt vår position med attraktiva modeller och bra serviceavtal, säger Audi Sveriges märkeschef Oliver Bartholomaey.

Audi A3 Sportback, som lanserades under våren, har tagits emot väl och kompletteras till hösten med flera intressanta varianter, bl.a. fyradörrars Audi A3 sedan. Till årsskiftet utökas A3-familjen dessutom med miljöklassade gasbilen Audi A3 g-tron och under nästa år börjar försäljningen av plug-in hybriden Audi A3 e-tron.

-          Det är viktigt att kunna bidra till utvecklingen mot alternativa drivkällor och framtidens mobilitet, fortsätter Oliver Bartholomaey. Men det förutsätter att vi har stabila spelregler så att vi kan vara långsiktiga i våra satsningar.

För att driva på utvecklingen ytterligare invigde Audi nyligen en egen produktionsanläggning för gas i Werlte i nordvästra Tyskland. Med hjälp av överskottsel från vindkraftverk, vatten och koldioxid produceras Audi e-gas, som initialt beräknas driva 1500 A3 g-tron helt koldioxidneutralt vid 1500 mils körning per år.