15 apr 2019 | Pressmeddelande

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Designen och namnet på Audi AI:ME visar på släktskapet med en annan visionär elbil som presenterades redan i Frankfurt 2017. Audi AIcon är den större modellen som är tänkt att vara självkörande för längre resor medan Audi AI:ME är den kompakta bilen för citytrafik. Under bilsalongen i Shanghai, som pågår den 16-26 april, kommer båda bilarna att visas upp i Audi-montern.

Kompakt och eldriven

Med 4,30 meter i längd och 1,90 meter i bredd har Audi AI:ME kompakta yttermått, medan hjulbasen på 2,77 meter och höjden på 1,52 meter indikerar ett större innerutrymme. Tack vare eldriften är överhängen korta och avsaknaden av kardantunnel ger en rymlig interiör. Audi AI:ME är designad som 2 plus-x, vilket innebär att layouten är flexibel när det gäller säten och lastutrymme. Vid de flesta resor används de främre sätena medan det finns plats för upp till fyra personer vid behov. I fronten dominerar den hexagonformade Singleframe-grillen med inverterad form och yta som är typisk för en eldriven Audi.

Audi AI: på väg mot självkörande mobilitet

Audi AI:ME och Audi AIcon är två konceptbilar med namn som refererar till en förkortning som Audi använder för innovativ teknik. Audi AI betecknar en rad system som använder sig av strategier och teknik från artificiell intelligens och maskininlärning för att avlasta föraren och öka tiden då bilen kan användas till annat än att köras. Med namnet Audi AI:ME vill Audi understryka förhållandet mellan AI och bilens passagerare. Audis AI-system är självlärande och tänkande, samtidigt som de är proaktiva och personliga.  De kommer att kunna interagera med omgivningen och passagerarna, och bättre än någonsin anpassa dem till passagerarnas behov.

Självkörande på nivå 4: Avkopplande resa genom stan

Autonom körning, som sedan länge används inom rälsbunden trafik och i flygbranschen är nu på väg att få sitt genombrott i bilindustrin. Audi AI:ME är utvecklad för att användas i city och för att kunna köra själv på nivå 4. Det är den näst högsta nivån i en standardiserad internationell skala för nivåer av självkörande bilar. Även om nivå 4 inte kräver någon assistans av föraren är funktionen begränsad till speciella områden, som på motorvägar och vissa avgränsade områden i staden med anpassad infrastruktur. Föraren kan då släppa ratten och överlämna körningen helt till systemet för att senare återta kommandot när bilen lämnar området. Till skillnad mot Audi AIcon, som är helt autonom på nivå 5, har Audi AI:ME därför ratt och pedaler. I självkörande läge kommer trafiken att flyta i samma lugna tempo utan accelerationer, vilket är en förutsättning för att passagerarna mentalt skall kunna koppla av från den omgivande trafiken.

Interiör för avkoppling och underhållning

Audi AI ändrar bilarnas användning fundamental och ökar värdet på tiden som spenderas i bilen. Det är därför inte så konstigt att Audi designers prioriterat och utgått från interiören när de utvecklade bilen. De har lagt mindre fokus på ratt, instrument och pedaler och mer fokus på tiden som tillbringas i den självkörande bilen. Audi AI:ME har t.ex. stora ytor som döljer en innovativ detalj. Med magneter som kan hålla koppar och tallrikar på plats kan passagerarna njuta av en måltid medan de åker i den självkörande bilen. Framsätet är inspirerat av klassiska loungestolar och har breda och bekvämt stoppade textilklädda säten i varmgrå nyanser. När pedalerna inte behövs, kan föraren vila fötterna på stödet under instrumentpanelen. I baksätet kan passagerarna variera sina sätespositioner på alla upptänkliga sätt. Liksom i Audi Aicon är sidofönstren vinklade horisontellt och gör innerutrymmet rymligare.

Kommunikationen med bilen sker genom eye-tracking, röststyrning och tryckkänsliga områden i dörren. Längs med hela vindrutan löper en multifunktionell tredimensionell OLED-skärm som framförallt styrs med hjälp av eye-tracking så att navigation eller infotainment kan aktiveras med ögat. Det finns även VR-glasögon för internetanvändning, filmer eller gaming. Under CES 2019 i Las Vegas visade Audi vad som väntar i framtiden med sitt s.k. Holoride system. Med hjälp av bilens sensorer kan bilens egna rörelser integreras i ett spel vilket gör att risken för åksjuka minskar och upplevelsen blir ännu mer verklighetstrogen. Med en högkvalitativ ljudanläggning med brusreducering stängs den omgivande trafiken ute och passagerarna kan njuta av en meditativ tystnad eller lyssna till sin favoritmusik.

Materialvalen liknar de vi hittar inom heminredning. Högkvalitativa textilier gjorda av återanvänt material, trä och touchskärmar i dörrhandtagen av kompositmaterialet Corian, ger en lyxig känsla till den tekniska karaktären hos bilen. Stora glasytor gör interiören ljus och transparent och via elektrokromatisk styrning kan både ljus och värmeinsläpp reduceras i de tonade rutorna.

En nyhet är att riktiga växter används i interiören. Vegetationen som sällan finns i citymiljön ger passagerarna en naturnära känsla och hjälper till att förbättra luftkvaliteten i bilen. System som avgör stressnivån för vitala parametrar fungerar även för att öka välbefinnandet för passagerarna. Intelligenta algoritmer gör att Audi AI:ME lär känna föraren bättre och förbättrar utrustningen.

Att se och bli sedd

Med framtidens självkörande bilar kommer strålkastarna som mest ha ett deltidsjobb eftersom föraren kommer att ha annat att göra den mesta tiden och knappast behöver en upplyst väg. Istället blir det viktigare att kommunicera med andra trafikanter. Audi AIcon har redan visat hur digitala ytor kan använda sig av rörlig grafik för att signalera bilens status och markera sig själv.

Audi AI:ME tar det ett steg vidare: Eftersom trafiken kommer att köra närmare varandra kommer de traditionella positionerna för fram- och bakljus inte synas. Audis belysningsdesigners har därför integrerat LED-element i karossen på en ovanligt hög position ovanför hjulen, där de är synliga från alla vinklar. 360-graderskommunikationen blir därför ytterligare en säkerhetsfunktion för gångtrafikanter och cyklister.

Liksom i AIcon, kan AI:ME projicera symboler på vägen eller en vägg för att signalera till gångtrafikanter när de kan korsa vägen. Funktionen kan även användas för att belysa dörrytan så att passagerarna ska kunna kliva säkert in eller ur bilen. Audi AI:ME kan dessutom tolka signaler från andra fordon och använda sin egen ljusteknik för att förstärka om det är till fördel till omgivningen. Som exempel kan AI:me upptäcka om ett framförvarande fordon blinkar med varningsljus och förstärka detta med projiceringar på karossen så att den blir tydligt synlig för alla andra vägtrafikanter.

På väg i timmar med eldrift

Audi har medvetet konfigurerat AI:ME för stadstrafik. Det innebär att extrema accelerationssiffror och topphastighet är lika ointressanta som kurvtagningstider och räckvidden för längre distanser. Istället gäller hastigheter mellan 20 och 70 km/h och målet att kunna köra under lång tid utan att behöva ladda. Lång räckvidd i kilometer är därför mindre relevant än möjligheten att använda tiden på bästa sätt. Ett batteri med 65 kWh och permanent utlagd synkronmotor på 125 kW (170 metric hk) på bakaxeln är mer än tillräckligt för att hålla jämn takt med trafikflödet. Tack vare återvinning av bromsenergi och den jämförelsevis låga vikten har Audi AI:ME låg energiförbrukning även i citytrafik.

Audi on demand: innovativa koncept vid behov

Efter Audi AIcon, som visades på bilsalongen i 2017, och den radikala sportbilen Audi PB 18 som visades sommaren 2018, är Audi AI:ME märkets tredje visionära bil som utvecklats för specifika användningsområden. Medan Audi AIcon är avsedd för längre affärsresor, är PB 18 sportbilen för racebanan och Audi AI:ME den perfekta bilen för urbana områden. Vid bilsalongen i Frankfurt i september 2019 kommer en fjärde konceptbil att komplettera kvartetten med visionära koncept från Audi.  

Målsättningen har inte varit att utveckla bilarna för speciella kundgrupper utan snarare för speciella behov vid olika tillfällen. Bilarna skall finnas tillgängliga och helst skräddarsydda för varje förare, men behöver inte ägas av en speciell kund. Premiumkunderna kräver dock fortfarande att de kan beställa sina bilar med så många individuella funktioner som möjligt och med samma höga kvalitet som de är vana vid och förväntar från Audi.  

Kunder som bokar en bil kommer därför inte bara att få sin önskade bil, utan kan få den konfigurerad för att passa de personliga preferenserna så långt som möjligt. Färgerna, interiören och tillval kan förbeställas online via en app eller via förarinformation som är lagrad i “myAudi”. Till och med förarens önskade interiörtemperatur, sätesjustering och personliga musikbibliotek är redan aktiverade när de kliver in i bilen. AI:ME överlämnas vid önskad tid och på överenskommen plats. I zoner med rätt utrustning kan bilen t.o.m. köra själv mellan depån och förarens adress. Tack vare uppkopplingen mellan användarens eget hemmanätverk och Audi AI:ME kan passagerarna fortsätta att se på en film med VR-glasögonen när de lämnat hemmet. På vägen hem från arbetet kan de blunda och njuta av tystnaden i bilen och koppla av.

“Audi on demand” finns redan i storstäder på flera kontinenter och är ett perfekt exempel på hur Audi kommer att expandera sitt erbjudande till att bli en global mobilitetsleverantör. Med specialiseringen av flottan av premiumbilar och den digitala kommunikationen siktar Audi på en ledande position även i detta segment med märkets devis Vorsprung durch Technik som ledord.

För mer information och bilder:
https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/audi-at-auto-shanghai-2019-11452

Fakta Audi i Kina:

-          Över 30 års närvaro på marknaden. Etablerades 1988 genom joint venture.
-          2018 levererade Audi 663,049 bilar, en ökning med ca 11%
-          Audi är bästsäljande premiummärke sedan etableringen i Kina
-          Tillverkningen sker i Changchun (1988 -), Foshan (2013 -) och Tianjin (2019-)