24 jun 2020 | Pressmeddelande

Volkswagen presenterar nya Arteon – som laddhybrid, R-version och Shooting Brake

Nu är det dags för en uppdatering av Arteon. I samband med det är det även världspremiär för kombiversionen Shooting Brake. Både Arteon och Arteon Shooting Brake kommer dessutom att erbjudas som laddhybrid och prestandaversionen R.

Snabbfakta:

  • En produktlinje, två modeller. Parallellt med uppdaterade Arteon lanseras även nya Arteon Shooting Brake.
  • Avantgarde. Med sin mycket uttrycksfulla exteriör och interiör tar Arteon och Arteon Shooting Brake designen till nya höjder.
  • Arteon Shooting Brake. Den nya, andra modellen är en expressiv nytolkning av kombikonceptet som sådant.
  • 100 % digital. Hela modellserien har fått en omfattande teknisk uppdatering och är som standard utrustad med ”Digital Cockpit Pro”.
  • Arteon eHybrid. För första gången kommer Arteon och Arteon Shooting Brake att erbjudas som laddhybrid (218 hk).
  • Högklassig prestanda. Volkswagen R har tagit fram en högprestandamotor på 320 hk till de båda Arteon-modellerna.
  • Twin dosing-teknik för TDI. Dubbla SCR-katalysatorer sänker utsläppen av kväveoxider (NOx) från de turboladdade dieselmotorerna med upp till 80 %.
  • Assisterad körning. Med Travel Assist kan de nya Arteon-modellerna köras med assisterad körning i hastigheter upp till 210 km/h.
  • Ny fyrhjulsdrift. För ännu bättre kördynamik är R-versionerna som standard utrustade med fyrhjulsdrift med ny selektiv momentreglering.
  • R-Line standard i Sverige. På den svenska marknaden kommer de båda modellerna att ha designpaketet R-Line som standard. Det gäller även eHybrid.

Wolfsburg/Södertälje, 24 juni 2020. Arteon är Volkswagens ”Gran Turismo” – en mångsidig avantgarde-modell som är full av energi men effektiv med bränslet. Nu breddar Volkswagen produktutbudet med en andra modellversion: det blir världspremiär för nya Arteon Shooting Brake – en sportig, progressiv 5-dörrarsmodell med uttrycksfull design. Nya Arteon och Arteon Shooting Brake lanseras i Europa under det andra halvåret i år.

Ralf Brandstätter, COO och CEO för märket Volkswagen:
– Arteon Shooting Brake erbjuder extra gott om plats för ett liv i fart och fläng. Den har designats för alla de bilälskare som sätter lika stort värde på särpräglad stil och innovativ teknik som på idealisk funktionalitet och mångsidighet. Aldrig tidigare har det funnits en Volkswagen som denna!

Klaus Zyciora, Volkswagen-koncernens designchef:
– Arteon Shooting Brake är en mix av den progressiva dynamiken hos en Gran Turismo med den mångsidighet som präglar en kombi – allt tolkat på ett helt nytt och uttrycksfullt sätt.

Arteon eHybrid – lokalt utsläppsfri körning

Laddhybriddrift med 218 hk.
Parallellt med lanseringen av Arteon Shooting Brake kommer Volkswagen också med en omfattande uppdatering av modellserien. Alla uppdateringar implementeras på båda karossversionerna av bilen. Bland annat kan man för första gången nu få Arteon med laddhybriddrift (218 hk), både i fastback-modellen och Shooting Brake. Lansering planeras till slutet av året.

– Efterfrågan på laddhybrider ökar i hela världen. Därför ansåg vi det viktigt att kunna erbjuda båda Arteon-modellerna i ”eHybrid”-utförande med laddhybriddrift redan i år. Arteon eHybrid och Arteon Shooting Brake eHybrid appellerar lika mycket till förnuft som till känsla – och det gör dem unika i sitt prissegment, säger Jürgen Stackmann, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad.

Vardagsresor på eldrift. Arteon eHybrid and Arteon Shooting Brake eHybrid kombinerar de egenskaper som utmärker en långfärdsbil med de fördelar det innebär att kunna köra eldrivet. Resultatet är en av de allra energieffektivaste Business Class-modellerna.
– Med dessa båda eHybrid-modeller kommer det stora flertalet av de som pendlar till jobbet att klara den dagliga körsträckan helt på eldrift, säger Frank Welsch, styrelsemedlem med ansvar för teknisk utveckling.

Startar i eldriftsläget E-MODE. Laddhybridtekniken är konstruerad för att i första hand klara korta avstånd i tätbebyggda områden. Därför startar eHybrid-modellerna alltid i eldriftsläget E-Mode, förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat. Tack vare ett konfigurerbart hybrid-läge, är det även lätt att spara tillräckligt med elektricitet på långa resor för att kunna köra utsläppsfritt när man kommer fram till tätbebyggda trakter och sin slutdestination.

Elmotor plus TSI-motor. För längre resor, och i hastigheter över 140 km/h, får den bränslesnåla bensinmotorn (TSI) assistans av elmotorn. Det effektivare samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn ser till att optimera bränsleeffektiviteten och den dynamiska prestandan. Här kan eldriftsläget användas för att köra helt på el, men även för att öka prestandan. Det elektriska tillskottet fungerar som en booster och bjuder på sin alldeles egna dynamik i eHybrid-läget. Det extra sportiga ”GTE”-läget aktiveras med en enkel kick-down eller via GTE-knappen. TSI-motorn har en effekt på 156 hk. Elmotorn utvecklar exakt 115 hk. Den kombinerade effekten – ”systemeffekten” – är 218 hk.

Batterikapacitet på 13 kWh. Högspänningsbatteriet, som är av litiumjontyp och sitter placerat i underredet framför bakaxeln, förser elmotorn med ström. Batterikapaciteten är på 13 kWh. Drivkraften leds till hjulen via en 6-stegad automatväxellåda (DQ400E) med dubbla kopplingar, utvecklad speciellt för laddhybrider. Drivningen ligger på framhjulen.

Uppkopplad. Även som förare är man uppkopplad till sin eHybrid: via appen We Connect kan man till exempel kyla eller värma kupén i sin Arteon i förväg så att den håller en behaglig temperatur när det är dags att köra, och även starta laddningen på avstånd, förutsatt förstås att laddkabeln är inkopplad. Precis som för alla övriga nya Arteon-modeller har man också tillgång till massor av data (till exempel räckvidden) och möjlighet att fjärrstyra olika funktioner från sin smartphone.

Arteon R – utvecklad av Volkswagen R

Maximal prestanda.
För en Volkswagen är ”R” liktydigt med maximal prestanda. Alla R-modeller kännetecknas av progressivitet, känsla och inspiration. Sportighet och uttrycksfull design står i full harmoni med förmågan att effektivt kunna klara vardagen. Dessa egenskaper präglar också de nya, första R-versionerna av Arteon. De kommer hädanefter att stå som sportiga spjutspetsar för hela produktfamiljen.

Jost Capito, chef för Volkswagen R:
– Med Arteon R och Arteon Shooting Brake R flyttar Volkswagen fram sina positioner i segmentet premiumprestandabilar ytterligare ett steg. Det är inte bara motoreffekten på 320 hk som är det intressanta i sammanhanget, utan också det sätt på vilket dessa bilar förvandlar energi till framdrivning. Vi har utvecklat en ny, progressiv teknik vi kallar R Performance Torque Vectoring. Det här är ett selektivt momentregleringssystem som inte bara varierar fördelningen av motordrivkraften mellan fram- och bakaxeln, utan också mellan bakhjulen. Resultatet är kördynamik på helt ny nivå.

Sportbilsmotor med 320 hk och 420 Nm. Den turboladdade fyrcylindriga motorn med en effekt på 320 hk är en del av EA888-bensinmotorfamiljen. Den genererar sin maximala effekt mellan 5 350 och 6 500 varv per minut. Det maximala vridmomentet på 420 newtonmeter är tillgängligt redan från 2 000 varv per minut. Kraften överförs till fyrhjulsdriften med en 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG).

Ny fyrhjulsdrift. En ny selektiv hjulmomentstyrning (R Performance Torque Vectoring) hanterar den variabla kraftfördelningen mellan de två axlarna och båda bakhjulen. Beroende på körsituation riktas upp till 100 procent av drivkraften till ett hjul, vilket leder till märkbart mer smidig hantering. Kraftfördelningens intensitet bestäms av styrvinkeln, gaspedalens position, sidoacceleration och hastighet. Föraren kan också påverka effekten via förarprofilvalet och reglaget för det standardmonterade adaptiva chassit DCC.

Avancerade TDI- och TSI-motorer

Bränsleeffektiva och med låga utsläpp.
På den svenska marknaden kommer två turboladdade bensinmotorer (TSI), 1 turboladdad dieselmotorer (TDI) och 1 laddhybrid (eHybrid) att erbjudas för Arteon och Arteon Shooting Brake. TSI-motorerna utvecklar 150 respektive 320 hk (R). eHybrid-versionen är också utrustad med en TSI-motor. Denna utvecklar 156 hk och assisteras av en elmotor med en effekt på 115 hk. Den TDI-motor som kommer att erbjudas i Sverige har 200 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift. Gemensamt för alla motorerna är att de är mycket bränsleeffektiva, har låga utsläpp och ett imponerande vridmoment. Tack vare det innovativa utbudet av motorer klarar nya Arteon och Arteon Shooting Brake att uppfylla många mobilitetskrav. Drivlinornas höga effektivitet är resultatet av innovativ motor- och avgasteknik.

Twin dosing SCR-teknik för TDI. Volkswagen har även försett sina direktinsprutade turbodieselmotorer med ny teknik. Tack vare så kallad ”Twin dosing”-teknik – ett system bestående av dubbla SCR-katalysatorer (för selektiv katalytisk reduktion) med individuell AdBlue-insprutning – åstadkommer den upp till 80 % lägre utsläpp av kväveoxider (NOx), beroende på version. Fram till nu har twin-dosing-tekniken endast använts för motorer med en effekt på upp till 150 hk. Nu används denna teknik även för 200-hk-klassen i form av nya Arteon 2.0 TDI som levererar en effekt på 200 hk.

Nya assistanssystem

Travel Assist – assisterad körning i hastigheter upp till 210 km/h.
Bland de tekniska innovationerna hittar vi både drivlinor och IQ.DRIVE-assistanssystem. En nyhet för denna modellserie är Travel Assist. Systemet möjliggör delvis automatiserad körning i hastighetsområdet från 0 till 210 km/h. Speciellt i ryckig kötrafik och vid sträckor med vägarbeten kommer Travel Assist till sin fulla rätt och gör resan både säkrare och bekvämare. I Travel Assist ingår ACC med förutseende hastighetsreglering. Den adaptiva farthållaren kan reagera på hastighetsbegränsningar, tätorter, kurvor, rondeller och korsningar genom att anpassa farten på motsvarande sätt. Filhållningsassistenten Lane Assist, som ser till att bilen håller sig i mitten av sitt körfält, och närområdesbevakningen Front Assist inklusive Autonomous Emergency Braking (autobroms) och Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning) hör också till de funktioner som ingår i Travel Assist. Backkameran har förbättrats ännu mer och bjuder nu bland annat på Corner View som breddar kamerabilden på infotainmentsystemets display från 90 till 170 grader, och även på en speciell vy för när man kör med släp. Dragkroken ses uppifrån för att göra det enklare att koppla till ett släp.

Active Lighting System. Om man väljer Active Lighting System för sin Arteon fungerar också LED-strålkastarna som ett slags assistanssystem. Redan innan man svänger in i en kurva ser nämligen de övre strålkastarna till att den lyses upp perfekt. Teknikpaketet Active Lighting System erbjuder dubbla LED-helljus med projektorlinser. Detta teknikpaket innehåller dessutom den dynamiskt styrda helljusregleringen Dynamic Light Assist advanced och dynamiskt kurvljus med förebyggande reglering. Det dynamiska kurvljuset anpassar de varierbart reglerbara strålkastarmodulerna efter styrvinkeln samtidigt som det på ett förebyggande sätt reglerar helljuset oberoende av styrvinkeln, baserat på frontkamerans bilder och vägdata från navigationssystemet. Det här gör att Arteon kan lysa upp i en kurva redan innan föraren styr in i den. Dessutom fokuseras ljuskäglorna optimalt efter kurvradien eftersom det inte uppstår några spridningsförluster.

Avantgarde-design – både ut- och invändigt

Arteon x 2.
Fastback och Shooting Brake – två Arteon-modeller för framtiden.
– När Volkswagen lanserade Arteon 2017 sa jag att den kombinerade designdetaljer från klassiska sportbilar med den elegans och generösa plats som karakteriserar en fastback, minns Klaus Zyciora.
– Med nya Arteon Shooting Brake presenterar vi nu en nytolkning av begreppet kombi. Samtidigt är den här bilen den mest uttrycksfulla 5-dörrarsmodell vi någonsin tagit fram. Arteon och Arteon Shooting Brake har båda linjer som inte bara är sportiga utan också ett konkret uttryck för ett mycket funktionellt helhetskoncept.

MQB-dimensioner. Modellserien är baserad på den modulära MQB-plattformen (Modular Transverse Matrix). Denna innebär många fördelar: till exempel att hjulbasen kan göras lång (2 480 mm), vilket gör att utrymmet ombord kan utnyttjas mycket bättre. Båda Arteon-modellerna har samma längd (4 866 mm), samma bredd (1 871 mm utan sidobackspeglar) och spårvidd (1 587 mm, fram och bak). Designen gör att Shooting Brake med sin höjd på 1 447 mm är 19 mm högre än fastback-modellen (1 428 mm).

Uppdaterad front. Arteon har en stil som varken följer trender eller specifika mönster. Tack vare sin design sticker Arteon ut i mängden – och nu har den finslipats ytterligare. Fronten på de nya modellerna kännetecknas av ännu vassare designdetaljer. För första gången kan Arteon nu också fås med de nya varselljusen vars LED-lister inte bara kan placeras under de vanliga LED-strålkastarna utan som tillval också i mitten av kylargrillen – ljus har ersatt krom. Därför har Arteon fått en ny ljusbild, både dag och natt, som ingen kan ta miste på. Även LED-baklyktorna är nya.

Shooting Brake – exteriören. Från B-stolparna och nedåt har nya Shooting Brake en helt egen design hela vägen bak. Marco Pavone, chef för Volkswagen Exterior Design:
– Vi har dragit taksektionen och sidorutorna bakåt. Som en kontrast mot detta har hjulhusen breddats för att ge Shooting Brake ett kraftfullt skulderparti. Detta skapar intrycket av en sportbil, trots bilens mångsidiga kombiarkitektur.

Lastvolym: upp till 1 632 liter. Öppna bakluckan på Arteon Shooting Brake och du får tillgång till ett lastutrymme på 565 liter om du lastar upp till insynsskyddet (fastbackversionen: 563 liter). Lastar du upp till taket och hela vägen till framsätena står ett utrymme på 1 632 liter. (fastback: 1 557 liter) till ditt förfogande. I bägge fallen är lastutrymmet 2 092 mm långt (räknat fram till framsätena).

Ny förarmiljö. Invändigt har modellserien fått en uppdaterad förarmiljö som anpassats efter Arteons karisma och exklusiva karaktär. Handhavandet i bilen underlättas bland annat av praktiska skjutreglage för den automatiska luftkonditioneringen och en ny multifunktionsratt med beröringskänsliga reglage. En annan nyhet är integreringen av apparna ”App-Connect Wireless” för ”Apple CarPlay” och ”Android Auto” (Google), och ett både förstklassigt och ljudstarkt ljudsystem på 700 Watt från HiFi-experterna harman/kardon (tillval), speciellt framtaget för Arteon och Arteon Shooting Brake. Ett annat tillval är en bakgrundsbelysning med 30 färger som alltid kan ge rätt stämning i kupén. Här är instrumentpanelen och dörrarna upplysta – ljus istället för krom.

Nydesignad och digitaliserad invändigt

Exklusiv interiör.
Volkswagens formgivare har designat om hela instrumentpanelen – förarplatsen, ytorna, luftinsläppen, listerna, mittkonsolen (inklusive infotainmentdelen och reglagen till klimatsystemet) liksom den övre delen av dörrsidorna. En annan nyhet är tygerna och lädret i interiören. Interiören har fått en betydligt mer exklusiv karaktär som stämmer ännu bättre överens med Arteons position på marknaden.

Ny instrumentpanel. Längst upp på instrumentpanelen och dörrklädseln fångar konstlädermaterialet blicken genom att vara ännu mer förfinat och exklusivt med sina dekorsömmar som utseendemässigt knyter an till Volkswagens lyx-SUV Touareg. På den andra nivån är det detaljer i äkta trä (”Regal Eucalyptus”) eller metall (”Hatched” respektive ”Aluminium Black Carbon”) som förskönar interiören (beroende på utrustning). Luftinsläppen, som sträcker sig ända upp till instrumentpanelens tredje nivå, har också de fått ny design och är nu helt integrerade. På denna nivå ackompanjeras de av belysta dekorpaneler. Med bakgrundsbelysning (tillval, beroende på utrustning) kan man variera stämningsbelysningen i Arteons interiör genom att välja någon av de upp till 30 olika färger som står till buds. Även dörrhandtagen och konstläderdekoren i dörrpanelerna har fått ny design.

Nya digitaliserade reglage. Arteon stoltserar nu med en ny generation multifunktionsrattar med digitala, beröringskänsliga ytor. Tillsammans med Travel Assist-systemet har ratten dessutom andra beröringskänsliga ytor som, när Travel Assist har aktiverats, som en ren säkerhetsåtgärd kan känna av om föraren håller minst en hand på ratten eller inte. Ett helt nytt koncept är digitaliserade reglage för klimatsystemet Climatronic. Ett beröringskänsligt skjutreglage gör det smidigt att ställa in temperaturerna. Även fläkthastigheten, när den automatiska luftkonditioneringen står i manuellt läge, styrs via ett användarvänligt beröringskänsligt skjutreglage. Stolsvärmen, avfrostningen av rutorna och andra luftkonditioneringsfunktioner regleras via beröringskänsliga ytor på mittkonsolen. Båda Arteon-modellerna är som standard utrustade med helt digitala instrument – ”Digital Cockpit Pro”. Grafiken på systemets 10,25"-display håller hög klass och är lätt att läsa av. Via ”View”-knappen på multifunktionsratten kan föraren snabbt och enkelt växla mellan tre olika grundlayouter för displayen.

Högklassiga infotainmentsystem. MIB3-infotainmentsystemen har integrerats ovanför de nya luftkonditioneringsreglagen för att vara lätta att se, nå och använda: Discover Media (8,0" med navigationssystem, standard i Sverige) och Discover Pro (9,2" med navigationssystem). Till nyheterna här hör röststyrning med naturligt tal, möjlighet till uppgradering och möjlighet att använda en kompatibel smartphone som nyckel. Dessutom erbjuder Volkswagen ett nyutvecklat ljudsystem från hifi-experterna harman/kardon (tillval). Detta högklassiga system är speciellt avstämt för Arteon och Arteon Shooting Brake. De 12 högprestandahögtalarna drivs av en 16-kanals Ethernet-förstärkare med en effekt på 700 Watt. En av högtalarna, placerad i den nydesignade instrumentpanelen, fungerar som centerhögtalare. En annan, placerad i bagageutrymmet, fungerar som subwoofer. Övriga diskant-, mellanregister- och bashögtalare sitter monterade i dörrarna. Infotainmentsystemet koordinerar den individuella regleringen av harman/kardon-systemet som också bjuder på förinställda lägen, som ”Pure”, ”Chill out”, ”Live” och ”Energy.

Den svenska marknaden

På den svenska marknaden kommer följande motoralternativ att erbjudas till både Arteon och Arteon Shooting Brake: bensinalternativen TSI 150 hk (framhjulsdriven) och R med 320 hk (fyrhjulsdriven), laddhybriden eHybrid (framhjulsdriven) med systemeffekt på 218 hk och dieselalternativet TDI 200 hk 4MOTION (fyrhjulsdriven). TSI 150, eHybrid och TDI 200 kommer som standard att vara utrustad med designpaketet R-Line.

Mer information om priser, utrustning och lanseringstidpunkt kommer i samband med säljstarten som beräknas ske under augusti.

Världspremiären på Youtube

Världspremiären av nya Arteon och Arteon Shooting Brake kan ses via följande länk (Youtube): https://youtu.be/RYDULcX-n6k