08 jul 2020 | Pressmeddelande

SEAT investerar i framtiden

SEAT presenterade idag, direkt från CASA SEAT i Barcelona, sina framtida planer. Strategin med de båda varumärkena SEAT och CUPRA, de planerade investeringarna på 5 miljarder fram till 2025 och framförallt visade man nya CUPRA el-Born.

  • SEAT planerar investeringar på 5 miljarder euro fram till 2025 i FoU-projekt för utveckling av nya modeller, ny utrustning och faciliteter. Målet är att ta på sig nya projekt inriktade på att elektrifiera sitt utbud
  • Företaget kommer lansera el-Born som den första 100% elektriska modellen under varumärket CUPRA
  • Wayne Griffiths: “SEAT och CUPRA är båda viktiga för företagets utveckling. Var och en har sin tydliga roll, sin egen personlighet och egenskaper och riktar sig mot olika kundprofiler”
  • SEAT kommer att rekrytera 100 personer till SEAT:CODE, den nya centret för mjukvaruutveckling som kommer att upprättas på Rambla i Barcelona

Martorell, 8 juli 2020, SEAT kommer att investera 5 miljarder euro från 2020 till 2025. Investeringen går till nya FoU-projekt för fordonsutveckling vid SEATs tekniska center, med fokus på att elektrifiera sitt utbud, samt till utrustning och faciliteter vid fabrikerna i Martorell, Barcelona och Componentes. Med denna investering förbereder sig SEAT för att utveckla nya modeller och ta på sig nya projekt för att säkerställa sysselsättningen och stärka företagets framtid.

SEATs VD, Carsten Isensee, understryker att “denna investeringsplan är vårt sätt att hantera framtiden med beslutsamhet och optimism, så att vi får ett starkare, mer innovativt och mer hållbart företag. Vår vilja är att Martorell ska tillverka elfordon från 2025 och framåt, när marknaden för elfordon har blivit större.”

Ett företag, två varumärken
Vid presskonferensen, som hölls i CASA SEAT tidigare idag för att presentera företagets framtida strategi, påpekade SEATs vice ordförande för försäljning och marknadsföring samt CUPRAs VD, Wayne Griffiths att SEAT och CUPRA är båda viktiga för företagets utveckling. Var och en har sin tydliga roll, sin egen personlighet och egenskaper och riktar sig mot olika kundprofiler. De kompletterar varandra och den ena kan inte ersätta den andra. SEAT är ingångsporten till Volkswagen Group: vi har de yngsta kunderna, 10 år yngre än genomsnittet och många första-gångs-köpare. CUPRA riktar sig däremot till ett nytt marknadssegment som ligger mellan volymmarknaden och den traditionella premiummarknaden. Vi är säkra på att det finns en stor potential för tillväxt bland kunder som letar efter det unika med CUPRA.”

Enligt Carsten Isensee ”är SEAT och kommer ännu tydligare att bli ett företag med två väldefinierade varumärken inom sin struktur: SEAT och CUPRA. SEAT och CUPRA är två sidor av samma mynt. SEAT ger CUPRA volymbasen för tillväxt när det gäller produktion, FoU och mänskliga resurser, och CUPRA tillåter SEAT att flytta sin tyngdpunkt mot mer känslomässiga bilar, med en högre positionering.”

Isensee tillade att "Facket och företagsledning delar en gemensam vision och vi arbetar hand i hand mot framtiden för företaget och dess varumärken."

Investeringskapaciteten för båda varumärkena ligger inom SEATs struktur, liksom tillgångar som mer än 15 000 anställda och tre produktionsanläggningar: SEAT Martorell, SEAT Barcelona och SEAT Componentes. Företagets huvudkontor och den kreativa och tekniska potentialen som samlas i Technical Center och Design Center finns också i Martorell under SEATs struktur. Och i närheten, i Barcelona, finns CASA SEAT och SEAT:CODE, SEATs mjukvaruutvecklingscenter.

Idag tillkännagav företaget att SEAT:CODE kommer att få ett nytt kontor i hjärtat av Barcelonas Rambla. Ett team på mer än 150 mjukvaruutvecklare dedikerade att driva företagets digitala transformation, skapa digitala produkter och lösningar för att driva SEAT och CUPRA framåt samt definierar digitala lösningar för Volkswagen Group. SEAT har redan anställt 20 nya proffs till
SEAT:CODE och kommer nu och under de närmaste månaderna att anställa ytterligare 100 st.

CUPRA vinner momentum med nya el-Born
Sedan födelsen av varumärket CUPRA i februari 2018, har märket vuxit exponentiellt och överträffat alla förväntningar. Efter öppningen av CUPRA Garage och presentationen av CUPRA Leon och CUPRA Formentor, har företaget beslutat att konceptbilen el-Born lanseras som en CUPRA-modell.

“CUPRA el-Born har alla de gener som finns i varumärket CUPRA och är ett levande bevis på att prestanda och elektrifiering passar perfekt ihop. Detta gör det möjligt för oss att ta ett viktigt steg mot elektrifiering samt att öka både försäljning och marginal”, förklarar Wayne Griffiths.

CUPRA el-Born är en bil som helt designas och utvecklas i Barcelona, och planeras att tillverkas i Zwickau, Tyskland, på MEB-plattformen. el-Born lanseras 2021.

Griffiths understryker att “lanseringen av CUPRA-varumärket för två år sedan har varit väldigt framgångsrik. Den transformation som sker inom bilindustrin är en idealisk möjlighet för nya märken som CUPRA att etablera sig. Vi tror på att CUPRAs potential är så stor att vi kan nå en intäkt på €1 miljard när hela produktsortimentet finns tillgängligt på marknaden.”

Gällande Formentor, betonar CUPRAs VD att “den representerar nästa steg i att utöka CUPRAs produktportfölj och markerar en ny fas i varumärkes utveckling samt öppnar dörrar till en ny kundgrupp. Den är en vändpunkt i vårt mål att vinna bilentusiasterna runt om i världen”.

Försiktig optimism för andra halvåret
SEAT vd Carsten Isensee reflekterar också över årets första sex månader, en period präglad av coronavirusets utbrott. Isensee uttalar att “det första halvåret har troligtvis varit ett av de mest utmanande i SEATs historia. Räkenskapsåren 2020 och 2021 förväntades bli svåra. Nu måste vi lägga till den mycket allvarliga inverkan som COVID-19 kommer att åverka bilindustrin.” Trots detta, uttrycker Isensee en försiktig optimism för verksamhetens framtid de kommande månaderna: “de senaste veckorna har vi sett en liten förbättring då vi började återuppta verksamheten. Vi är säkra på att det blir en återhämtning, åtminstone delvis, under den andra halvan av 2020.”

Ur ett industriellt perspektiv är SEAT-fabriken i Martorell uppe i nästan samma produktionsgrad som före coronaviruset utbrott och idag produceras dagligen runt 1 900 bilar. Även fabrikerna i Barcelona och Componentes är uppe i nästan samma volymer som innan utbrottet. Fabriken i Martorell möter nu ett andra halvår som kommer att präglas av produktionsstarten av nya CUPRA Formentor, den första modellen som är 100% CUPRA, och den nya Leon som plug-in-hybrid-version. Båda modellerna kommer att produceras på linje två på Martorell-fabriken som detta år lanserat den fjärde generationen av Leon.

SEAT MÓ – nytt varumärke med fokus på mikromobilitet
Förutom att erbjuda fordon med fyra hjul kommer SEAT också att erbjuda mobilitetslösningar på två hjul genom SEAT MÓ, ett nytt varumärke med fokus på mikromobilitet som har integrerats i SEATs varumärkesstruktur. SEAT MÓ presenterades för första gången för tre veckor sedan med två nya helelektriska produkter: SEAT MÓ eScooter 125 och SEAT MÓ eKickScooter 65.