13 jan 2021 | Pressmeddelande

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar.

En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carrara White Metallic. Ytterligare en designdetalj är det silverfärgade locket till bränslepåfyllningen, från avdelningen Exclusive Design, med textad "Porsche"-inskription. Även sportavgassystemets ändrör är tillverkade i högblank aluminiumglans, medan ramen till vindrutan är folierad i kontrasterande svart.

I stil med det historiska originalet har specialmodellen läderklädsel i Bordeaux Red i kombination med rött cabriolettak. Suffletten är präglad med bokstäverna ”Boxster 25”.  Både läderinteriör och sufflett erbjuds även i svart. Några detaljer ur den nya modellens omfattande standardutrustning är inredningspaket i aluminium, 14-vägs elektriskt justerbara sportstolar, instegslister med texten ”Boxster 25” och eluppvärmd läderratt med multifunktion.

Jubileumsmodellens 4,0-liter stora boxermotor erbjuder ren körglädje. Med snabbt svar på gasen, exceptionell kraft och ett mäktigt avgasljud garanterar den högvarviga 294 kW (400 hk) starka sugmotorn en särskilt känslostark körupplevelse. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” med en manuell sexväxlad växellåda och en sjustegad dubbelkopplingslåda (PDK). Specialmodellen har en toppfart av 293 km/tim och i kombination med PDK-lådan och det standardmonterade Sport Chrono-paketet accelererar den från 0 – 100 km/tim på fyra sekunder.

Andra delar i standardutrustningen är sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) inkl 10 mm sänkning samt Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialbroms. De kombinerar en hög grad av körkomfort med sportiga, dynamiska köregenskaper.

Nya ”Boxster 25 year” kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i maj 2021. Svenskt pris från 980 000 kronor.

Ett kvartssekel med ren körglädje: Boxster-familjen fyller 25

Boxster har en speciell plats hos Porsche eftersom den ledde till en ny inriktning i Porsches modellstrategi och visade en väg framåt under ekonomiskt svåra tider i mitten av 1990-talet. Ett exempel är den första vattenkylda serietillverkade boxermotorn och också ett intelligent sätt att utnyttja gemensamma delar, ett koncept som gjorde sin debut i den sportiga mittmotorbilen. Konceptet togs vidare till 996-generationen av 911, vilken lanserades ett år senare, och gjorde det möjligt för Porsche att åter tillverka bilar på ett lönsamt sätt.

Den attraktivt prissatta tvåsitsiga sportbilen togs väl emot av nya, unga kunder redan från start. Utseendemässigt inkorporerade den flera kännetecken från märkets historia. Konceptbilen Boxster från Detroits bilsalong gav eko från den legendariska 550 Spyder och tävlingsbilen 718 RS60 Spyder. Den togs emot så väl i januari 1993 att Porsches styrelse ingrep i arbetet med att utveckla en produktionsmodell med att utan vidare säga: ”Bygg bilen precis som den är.” Och som tiden skulle utvisa var det ett klokt beslut.

När den serietillverkade modellen lanserades i augusti 1996 var den nästan oförändrad jämfört med bilsalongens höjdpunkt. Eftersom den delade frontpartiet med 996-generationen av 911 var det aldrig någon tvekan om släktskapet. Boxster var en äkta Porsche. Tack vare vattenkylning, fyrventilsteknik och variabelt insug var den centralt placerade sexcylindriga boxermotorn på 2,5-liter och 150 kW (204 hk) samtidigt konstruerad för att möta strängare avgaskrav.

Snart därefter ökade motoreffekten och modellen förbättrades ytterligare. Den första 986-generationen av Boxster fick en 2,7-liters motor 1999, först med 162 kW (220 hk) och senare med 168 kW (228 hk). Nya Boxster S lanserades med en 3,2 liters sexcylindrig motor med 185 kW (252 hk) vilken snart ökade till 191 kW (260 hk). 987-generationen  kom 2004 med en åtstramad design, 17-tumsfälgar och ny inredning samt, som tillval, PASM med justerbara stötdämpare, PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) keramiska bromsar och Sport Chrono-paket. Med oförändrad cylindervolym utvecklade motorerna 176 kW (240 hk) och 206 kW (280 hk). Mot slutet av sin produktionsperiod ökade motorernas effekt till 188 kW (255 hk) från 2,9 liters cylindervolym och 228 kW (310 hk) med 3,4 liter. PDK-lådan ersatte automatlådan Tiptronic S.

2012 presenterade Porsche den helt nydesignade och visuellt skarpare 981-generationen av Boxster. Tack var en helt ny lättviktskaross och ett moderniserat chassi, var nykomlingen mer muskulös, mer anslående och snabbare än någonsin tidigare. Det helt elektriskt manövrerade tygtaket klarade sig utan övertäckning i nedfällt läge, överhängen fram och bak var ännu kortare och vindrutan hade flyttats längre framåt. De mer ekonomiska boxermotorerna kom med direktinsprutning och började med en 2,7-liters sexcylindrig motor med 195 kW (265 hk) och en 3,4-liters motor med 232 kW (315 hk). I april 2014 kom GTS med 243 kW (330 hk). Boxster Spyder var tveklöst höjdpunkten som med en 3,8-liters motor skapade sensation med 276 kW (375 hk).

Den nuvarande 982-generationen Porsche 718 Boxster satte ny kurs i januari 2016, då den gjorde sin debut med fyrcylindriga turbomotorer och förfinad design. 2,0-litersmotorn utvecklar 220 kW (300 hk) och 2,5-litersmotorn 257 kW (350 hk), tack vare variabel turbogeometri. Boxster S följde strax efter med 269 kW (365 hk). I mitten av juni 2019 lanserades den nya 718 Spyder som Boxster-seriens toppmodell. Den delar sin 309 kW (420 hk) starka 4,0-litersmotor med den täckta toppmodellen 718 Cayman GT4. Sedan 2020 drivs även 718 Boxster GTS 4.0 av en 294 kW (400 hk) stark version av samma sexcylindriga motor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.de

 

Boxster 25 years: bränsleförbrukning vid blandad körning 10.9 – 10.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 247 – 247 g/km

718 Boxster GTS 4.0: bränsleförbrukning vid blandad körning 10.9 – 10.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 247 – 247 g/km

718 Spyder: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.1 – 11.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 251 – 251 g/km

718 Cayman GT4: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.1 – 11.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 251 – 251 g/km

 

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.