24 mar 2021 | Pressmeddelande

Hur förbereder sig Mattias Ekström för en extrem, elektrisk utmaning?

Strax går startskottet för ett extremt utmanande race - Extreme E, en serie där förarna tävlar i eldrivna SUV:ar, över fyra olika kontinenter, i fem tuffa, helt olika terräng- och klimatförhållanden. Mattias Ekström CUPRAs e-ambassadör och racingförare tar hjälp av svenska CUPRA ambassadör Madeleine Vall för att gå in i tävlingen i optimal form och för att vinna.

  • Mattias Ekström, CUPRA e-ambassadör och tävlingsförare förbereder sig fysiskt och mentalt inför Extreme E med hjälp av Madeleine Vall, professionell fighter och svensk CUPRA ambassadör
  • I denna extrema serie tävlar förarna i eldrivna SUV:ar genom öken-, arktiska-, havs-, djungel- och glaciärområden
  • Extreme E startar den 3 april med ökentema i Saudiarabien

Martorell, 24 mars 2021, Is, sand, djungel, hav, snö... att köra under sådana ogynnsamma förhållanden är ingen lätt prestation, speciellt när du tävlar mot stoppuret. Därför måste föraren Mattias Ekström, som kommer att tävla i Extreme E-racing med Abt CUPRA XE-teamet, förbereda sig både fysiskt och mentalt. Den svenska föraren förbereder sig inför den tuffa serien, där förarna ska tävla i eldrivna SUV:ar i öken-, arktiska-, havs-, djungel- och glaciärområden. Men han är inte ensam, till sin hjälp har han Madeleine Vall, professionell fighter och svensk CUPRA ambassadör, känd från Elitstyrkans hemligheter och som amazonkrigaren Egeria i filmen Wonder Woman.

Den fysiska gränsen.
”I motorsport behöver du kanske inte träna för att vara den som är tuffast eller med mest muskler, men det är väldigt viktigt att arbeta med din förmåga att hålla fokus och din uthållighet” förklarar Ekström. Vall har ändå arbetat med honom för att övervinna de fysiska utmaningarna, "Hon är en riktigt stark kvinna som har hjälpt mig att bli tuffare och att orka uthärda vad som helst som möter mig när jag går in i en så krävande tävling som Extreme E", säger han.

Körteknik.
Förutom fysiska förberedelse tränar Ekström sin körteknik som förare. Hur? Logiskt nog, genom att köra. ”Mina reflexer måste vara skarpa, jag måste hantera ratten i hög hastighet och behärska bromsen och gaspedalen” förklarar han och tillägger, "Du tränar detta genom att öva, så jag tar chansen att ta ut min CUPRA Formentor i snön när jag kan och jag har en simulator hemma för att komma in i racingatmosfären."

”Mens sana in corpore sano”
Det viktigaste för en racerförare är dock att träna mentalt. ”Du kan vara väldigt stark fysiskt, men om du inte arbetar med din koncentration och hur du hanterar stress påverkar det hur du kör och hur du hanterar tävlingssituationer." För detta ändamål tillämpar Ekström en strategi som kombinerar fysisk och mental träning med körning. ”Om jag till exempel inte körde på ett tag skulle mina ögon bli trötta oftare, för i ett lopp måste du gå i hög hastighet samtidigt som du tittar på dina konkurrenter och håller ett öga på banan.” påpekar han, "Det är viktigt att vara vaken för att kunna fatta bra beslut på mindre än en sekund, så stresshantering är av största vikt." förklarar Ekström.

En tävling av extrema ytterligheter.
Extreme E startar den 3 april med ökentema i Saudiarabien, men detta är bara början på en odyssé som ska gå över fyra olika kontinenter, i fem helt olika terräng- och klimatförhållanden. Tävlingen fortsätter sedan från 29 maj till 12 december 2021 - vid Senegals Lac Rose, på Grönlands is, mitt i brasilianska Amazonas och på glaciären i Tierra del Fuego, Argentina.

På Abt CUPRA XE-teamet samarbetar svensken med tyska föraren och veteranen Claudia Hürtgen. ”Jag känner mig redo för det här äventyret, Claudia, CUPRA-teamet och jag har arbetat mycket hårt för att komma till den här tävlingen och vi kommer köra fullt ut!” avslutar Ekström.