12 jan 2023 | Pressmeddelande

CUPRA ökar försäljningen med 93% och bidrar till SEAT S.A.s ekonomiska vändning

Med Formentor nådde CUPRA nya höjder under 2022 - märkets första fristående modell stod för mer än en fjärdedel av SEAT S.A.s totala försäljning.

  • CUPRA nådde all time high med över 150 000 levererade fordon
  • Den okonventionella utmanaren blev Europas snabbast växande bilmärke
  • Totalt sjönk SEAT S.A.s leveranserna med 18,1 % till 385 600 på grund av försörjningsbrist
  • För långsiktig stabilitet prioriterade SEAT S.A. CUPRAs modeller

CUPRA fortsatte framgångsrikt att prestera under 2022 med totalt 152 900 levererade enheter, en ökning med 92,7% jämfört med året innan (79 300). Resultatet bidrog till bolagets finansiella vändning under ett år präglat av den fortsatta bristen på halvledare och andra väsentliga komponenter. Totalt stängde SEAT S.A. böckerna 2022 med 385 600 levererade bilar, en minskning med 18,1% jämfört med 2021 (470 500).

"2022 var ett oförutsägbart år, men vi gjorde verkligen det bästa av det", säger Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA. "CUPRA fortsatte att överträffa förväntningarna och befäste sin position som Europas snabbast växande bilmärke. Våra enastående leveranssiffror visar att efterfrågan på märket och dess elektrifierade fordon inte visar några tecken på att bromsa in."

”På grund av fortsatt brist på halvledare och andra viktiga komponenter, fattade vi det strategiska beslutet att prioritera CUPRAs modeller med högre marginal framför SEAT”, fortsatte Griffiths. ”Detta påverkade oundvikligen det antal bilar vi levererade av märket SEAT, men var av största vikt för att ge företaget långsiktig stabilitet.”

Tyskland fortsätter som SEAT S.A.s ledande marknad, med 105 300 sålda bilar, en ökning med 1,2% jämfört med 2021 (104 100). Spanien behåller sin position som företagets näst största marknad med 62 900 sålda bilar, 23,1% mindre än året innan (81 800), följt av Storbritannien, med 36 600 sålda bilar, 27,9% mindre än 2021 (50 700). Italien gick om Frankrike som bolagets fjärde största marknad. Försäljningen i Italien nådde 25 300, 8,6% lägre än 2021 (27 600), medan leveranserna i Frankrike sjönk 31,1% från 31 200 till 21 500. Förutom de fem största länderna ökade försäljningen med 7,6% i Portugal till 7 800.

2022: CUPRA och SEAT i siffror

Under ledning av bästsäljaren CUPRA Formentor, nådde CUPRA nya höjder 2022. Märkets första fristående modell sålde 97 600 exemplar och stod för 63,8% av företagets försäljning och mer än en fjärdedel av SEAT S.A.s totala försäljning. Samtidigt markerade CUPRAs näst populäraste modell, CUPRA Born, sitt första år på marknaden med sina 31 400 levererade enheter. Sedan starten 2018, har CUPRA sålt nästan 300 000 bilar.

De viktigaste europeiska marknaderna för CUPRA var Tyskland (58 400; 89,9% högre än 2021), Storbritannien (14 400; +87,4%), Spanien (13 600; +23,9%), Italien (11 300; +83,9%), Frankrike (7 600; +86,5%), Österrike (5 400; +157,6%) och Schweiz (5 000; +38,3%). Globalt sett såg man enorma ökningar i Mexiko (4 300; +120,0%), Turkiet (2 800; +879,9%) och Israel (2 700; +138,8%).

2022 tog CUPRAs globala expansion fart med lansering i Australien och invigning av nya CUPRA City Garage i Lissabon, Rotterdam och Sydney. 2023 utökar märket sitt globala nätverk med ytterligare invigningar i Berlin, Madrid och Paris.

SEAT levererade 232 700 bilar under 2022, en minskning med 40,5% jämfört med 2021. SEAT Arona behöll sin position som företagets mest sålda modell (71 000 enheter; -33,5% jämfört med 2021), följt av SEAT Ibiza (51 300; -46,4%) och SEAT Leon (41 500; -47,3%). SEATs största marknader var Spanien (49 200; -30,4%), Tyskland (46 900; -36,0%), Storbritannien (22 200; -48,4%), Italien (13 900; -35,2%) och Frankrike (13 900; -48,8%). Märket nådde en viktig milstolpe 2022 med försäljningen av sin miljonte SUV.

"Efterfrågan på både SEAT och CUPRA är fortsatt mycket hög, med en rekordstor orderbank för båda. Vår styrka ligger i att våra märken är så attraktiva och erbjuder kunderna ett brett utbud, från de effektivaste traditionella förbränningsmotorerna till 100% eldrivna bilar", säger Kai Vogler, Executive Vice-President for Sales & Marketing på SEAT S.A.

Företagets globala produktion, inklusive tillverkningen av Audi A1, låg kvar på samma nivåer som 2021 med 478 954 tillverkade bilar, en minskning med 1,1% jämfört med året innan (484,046). På grund av komponentbrist minskade produktionen vid företagets anläggning i Martorell med 4,8% till 366 764.

2023: När drömmar slår in

2023 blir ett år av milstolpar för företaget. CUPRAs dröm kommer att förverkligas när den produktionsklara versionen av CUPRA Tavascan presenteras, företagets första helt eldrivna SUV. CUPRA kommer också att utöka sitt utbud, med nya versioner och nya motorer i det befintliga modellprogrammet.

SEAT kommer med uppdateringar i sitt modellprogrammet samt lansering av två nya eScooters: SEAT MÓ 125 performance och en ny version av SEAT MÓ 50.

I år kommer SEAT S.A. att fira 30-årsjubileum för företagets anläggning i Martorell - ett firande som också blir ett avstamp i företagets satsning på elektrifiering.

Vad gäller försörjningssituationen 2023 tillägger Wayne Griffiths: "Det enda som är säkert är att ingenting är säkert. Men genom att prioritera CUPRAs tillväxt och elektrifieringen av SEAT S.A., är vi fast beslutna att möta framtida utmaningar och förvandla dem till möjligheter."

Försäljningssiffror*

 

2022

2021

 

SEAT S.A.

385,600

470,500

-18.1%

CUPRA (brand)

152,900

  79,300

+92.7%

SEAT (brand)

232,700

391,200

-40.5%

 

     

*avrundade siffror.