06 sep 2023 | Pressmeddelande

Audi Q8 uppdaterad med renodlad design och ny ljusteknik

Audi uppdaterar flaggskeppet i Q-familjen med renodlad design och uppgraderad teknik. Den omarbetade exteriören med nya stötfångare understryker SUV-coupéns starka karaktär. För första gången erbjuds även laserljus som helljus till HD Matrix LED-strålkastarna vars dagsljus är digitala med valbar signatur. Digitala OLED-bakljus med fyra valbara signaturer breddar ljusutbudet. Nya fälgar, färger, dekorinlägg och säten med kontrasterande sömmar framhäver bilens topposition bland Q-modellerna. Ca-priset för nya Audi Q8 börjar på 904.800 kr.

Reducerad och samtidigt kraftfull exteriör

Med sin uttrycksfulla och reducerade design är uppdaterade Q8 en sportig, elegant SUV-coupé. Den Audi-typiska Singleframe-grillen med åttakantig design har förfinats med L-formade inlägg i SQ8 TFSI och i Sline, som är svensk standard. Markeringarna gör det tydligt att Q8 tillhör Audis toppmodeller och skiljer sig från A-modellerna. Det medvetna utseendet understryks av de nya, framträdande luftintagen som är integrerade i bilens arkitektur. Singleframe-grillen kan som tillval markeras med svart optikpaket och svart optikpaket plus som även omfattar dörrlisterna på sidorutorna och stötfångarna fram och bak. Singleframe-masken är dessutom lackerad i högblankt svart.

De innovativa strålkastarna med HD Matrix LED-teknik och laserljus liksom de digitala dagsljusen ger Q8 ett ännu mer självsäkert uttryck. I kombination med de digitala OLED-bakljusen, som för första gången finns i Q8, blir premiumkaraktären ännu tydligare. Över bakpartiet löper även en LED-ljuslist och svarta, högblanka paneler med integrerade Audi-ringar som ansluter till OLED-bakljusen.

Audi Q8 bär Audis nya företagsidentitet med de tvådimensionella ringarna som debuterade i Q8 e-tron och visuellt skapar en ännu högre precision. I stället för krom framträder de nya fyra ringarna i kontrasterande vitt och svart. Som en del av ett tillvalspaket ersätts ringarnas vita färg av en mörkgrå som optiskt liknar högblankt svart. I Q8 har B-stolpen nu även modell-, derivat- och teknikbeteckning.

Laserstrålkastare och OLED-bakljus med valbar design

Ljusstarka Matrix LED-strålkastare med dynamiska blinkers är standard i Sverige. Därutöver finns nu även HD Matrix LED-strålkastare med Audi laser light som vardera arbetar med 24 lysdioder och en högeffektslaserdiod, där strålkastarna är lätta att känna igen på det blå ljuset. Laserljuset aktiveras från och med 70 km/h och ökar helljusets räckvidd avsevärt. En nyhet i de mest avancerade strålkastarna är den digitala dagsljussignaturen. De ger Q8 dess karakteristiska och omisskännliga utseende genom att användaren kan välja en av fyra individuella ljussignaturer via MMI. Det är inte bara strålkastarnas utökade funktioner som är nytt – även designen är ny. Den högre placeringen av positionsljusen ger Q8 en större visuell bredd och skapar också en flytande förbindelse mellan strålkastarna och Singleframe. För första gången kan Q8 som tillval även utrustas med digitaliserade OLED-baklyktor (OLED = organisk ljusdiod), som i kombination med strålkastarna även har fyra digitala ljussignaturer.

Precis som på Audi A8 och Q5 har de digitala OLED-bakljusen i Q8 en avståndsindikerings-funktion som fungerar tillsammans med assistanssystemen. När fordon bakifrån kommer inom två meter från en stillastående Q8 aktiverar styrenheten alla digitala OLED-segment för att uppmärksamma bakomvarande. Ytterligare funktioner är bland annat dynamiska körriktningsvisare och ljussignaturer när man låser upp eller låser bilen.

Dekor, färger och fälgar för alla smaker

Med den senaste produktuppgraderingen har Audi förfinat utrustningsprogrammet ytterligare. Sätesklädseln har nu kontrasterande grå sömmarna i grundutförandet. Dessutom finns nio dekorinlägg att välja mellan. För att ytterligare understryka karaktären hos Q8 finns tre nya lacker tillgängliga. Audi Sport GmbH erbjuder Sakhirguld, Ascariblå och Chiliröd, alla i metallic. I fälgsortimentet går det dessutom att välja mellan fem nya fälgdesigner i storlekar från 21 till 23 tum.

I samband med modelluppdateringen utökar Audi även utbudet av appar. För första gången erbjuds även populära appar från tredjepartsleverantörer (t.ex. Spotify eller Amazon Music). Regelbundna programuppdateringar och ett ständigt växande utbud av appar gör att infotainmentsystemet kan anpassas ännu mer individuellt. Den tredje generationen infotainmentplattform (MIB3) har utökats med en butik med en marknadsspecifik appportfölj.

När det gäller förarassistanssystem har framför allt omgivningsvisningen förbättrats avsevärt. Audi virtual cockpit visar filbytesvarning, avståndsvarning för andra trafikanter (lastbilar, bilar och motorcyklar), vägkorsningsassistent och trafikljusinformation online i fantastisk full HD-kvalitet. Förutom app-butiken och den nya omgivningsdisplayen utökas även standardutrustningen för Q8 med 21-tums lättmetallfälgar, backkamera, Kontur/miljöbelysningspaket.

Stabil i alla situationer: chassi med Audis DNA

Bara en Audi kör som en Audi:  det är så märket med de fyra ringarna sammanfattar DNA:t i Audis köregenskaper. Fem egenskaper definierar Q8:ans uppträdande på vägen: balanserad, solid, kontrollerad, exakt och smidig. Chassit, styrningen, drivningen samt broms- och reglersystemen spelar alla en viktig roll för att åstadkomma en säker, dynamisk och samtidigt bekväm körupplevelse.

Elektroniskt styrd luftfjädring med ett kontinuerligt adaptivt dämparsystem, dvs adaptiv luftfjädring är standard för Q8. Dessutom ger fyrhjulsstyrningen (ingår till SQ8 TFSI) ökad säkerhet och komfort. I låga hastigheter vrids bakhjulen upp till fem grader i motsatt riktning mot framhjulen. Detta minskar vändradien med upp till en meter och ökar hanterbarheten. Samtidigt får föraren ökad komfort och bättre stabilitet i högre hastigheter eftersom bakhjulen vrids i samma riktning som framhjulen. För att förbättra Q8:ans köregenskaper i vardagliga situationer som till exempel på parkeringsplatser, i parkeringshus eller i garage har styrsystemet optimerats för att göra det enklare.

Rätt drivlinor för varje situation

Det svenska motorprogrammet startar med 50 TDI quattro, med 286 hk och 600 Nm vridmoment som accelererar från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder och når en topphastighet på 241 km/h.

Alla V6-motorer i Audi Q8 arbetar tillsammans med en åttaväxlad tiptronic-växellåda, quattro permanent fyrhjulsdrift och mildhybridsystem, som kan ge en bränslebesparing på upp till 0,5 liter per 100 kilometer. De viktigaste komponenterna är ett litiumjonbatteri och en remgeneratorstartare (BAS) som förser SUV-coupéns 48 V-elsystem med ström. Vid inbromsning återvinner BAS upp till åtta kW och matar in dem i batteriet. Mellan 55 och 160 km/h kan Q8 rulla med avstängd motor i upp till 40 sekunder när föraren släpper gaspedalen. Efter inbromsningen startar BAS om den 6-cylindriga motorn snabbt och bekvämt. Start-stopp-funktionen börjar redan vid 22 km/h.

Överlägsen prestanda: Audi SQ8 med V8 TFSI-bensinmotor på 507 hk

Nya SQ8 TFSI lyfter sportigheten ytterligare – och känns igen på sin nydesignade frontspoiler samt ett sportigt underkörningsskydd fram och en ny diffusor bak. Singleframe sticker ut med vertikala L-formade inlägg i en sportig färgsättning. De större luftintagen har bikakemönstrade galler över hela ytan. Audi har även valt aluminiumlook på ytterbackspegelkåporna, inläggen i Singleframe och kanterna på luftintagen på sidorna. Samma färgkoncept används även för inläggen i sidotrösklarna. Svart optikpaket och svart optikpaket plus kan även beställas till SQ8 TFSI.

Som en del av uppgraderingen drivs SQ8 TFSI nu av den beprövade 4,0 TFSI med 507 hk och 770 Nm vridmoment med snabbväxlande 8-växlad tiptronic och quattro permanent fyrhjulsdrift. 0 till 100 km/h görs på bara 4,1 sekunder, med en elektroniskt reglerad topphastighet på 250 km/h. Med tändningsordningen 1-3-7-2-6-5-4-8 ger 4,0 TFSI ett distinkt sportigt och sonoröst ljud. Vid låg till medelhög belastning och accelerationshastigheter – från 160 till 250 Nm och mellan 950 och 2 500 v/min med ett maximalt vridmomentskrav på 145 Nm – stänger cylinder on demand-systemet av cylindrarna 2, 3, 5 och 8 på de övre växlarna genom att stänga av insprutningen och tändningen samt stänga in- och utloppsventilerna. Växlingen tar bara några millisekunder och föraren märker nästan inte av den. I fyrcylinderläget förskjuts arbetspunkterna i de aktiva cylindrarna till högre belastning, vilket ökar den termiska verkningsgraden, medan de avaktiverade cylindrarna följer efter, i stort sett utan förluster, som gasfjädrar. När föraren trampar på gaspedalen aktiveras de avaktiverade cylindrarna omedelbart igen. För att uppnå det sportiga ljudet finns ett avgasspjäll på varje slutrör som modulerar ljudet beroende på last och varvtal.

Avancerat chassipaket med sportdifferential och eAWS

För en optimal körupplevelse behöver en bil inte bara förstklassiga motorer, utan även förstklassiga chassikomponenter. I det avancerade chassipaketet (tillval) drar kunderna också nytta av sportdifferentialen. Vid kurvtagning i hög hastighet använder den två lamellkopplingar för att fördela vridmomentet mellan bakhjulen, så att hjulet på utsidan av kurvan, som har bättre grepp, får större andel dvs torque vectoring som gör hanteringen ännu smidigare och mer exakt. När du svänger eller accelererar i en kurva pressar sig den stora sport-SUV-coupén bokstavligen in i kurvan och minimerar tendensen till understyrning. Den andra komponenten i paketet är den elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS). Här är båda axlarna utrustade med en kompakt elmotor kopplad till en växellåda. Den delar stabilisatorn i två halvor. Vid körning rakt fram kan de arbeta i stort sett oberoende av varandra, vilket minskar karossrörelserna på ojämna vägar. Vid sportig körning får elmotorn de båda halvorna att rotera i motsatta riktningar och samverkar på så sätt som en enhet. På så sätt lutas bilen betydligt mindre mot kurvan och styrresponsen blir mer exakt. eAWS drivs av en 48 V superkondensator. Den kompakta och lätta energilagringsenheten, som kan absorbera och avge höga strömmar på mycket kort tid, försörjer de båda elmotorerna med en maximal effekt på 1,5 kW vardera.

Audi SQ8 TFSI rullar av bandet med 22-tumsfälgar och 285/40-däck som standard. Alternativt erbjuder Audi och Audi Sport andra 22-tumsfälgar. Det största formatet är 23-tumsfälgar med däckdimension 285/35. För ännu större mångsidighet erbjuder Audi även nya 23-tums lättmetallfälgar till SQ8 TFSI* som är speciellt utformade för bilens sportiga utseende.

Bromsskivorna på framaxeln har en diameter på 400 millimeter, på bakaxeln mäter de 350 millimeter. De svarta bromsoken, som kan fås i rött som tillval, bär S-logotypen som definierar Audis utseende på framaxeln.

Kan beställas från september, ca-priser från 904.800 kr

Lanseringen av Audi Q8 - med sin uppdaterade design, innovativa belysningsteknik och utökade utrustning sker i september 2023. Ca-priserna för 50 TDI quattro ligger på 904.800 kr medan SQ8 TFSI börjar på 1.112.700 kr.

Bränsleförbrukning och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller:

Audi Q8 SUV 50 TDI
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 8,1
CO2-utsläpp blandad körning, g/km: 213

Audi SQ8 TFSI SUV
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 12,3
CO2-utsläpp blandad körning, g/km: 278