En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 1974
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
- Europas nummer 1: Golf är den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
- Hittills har 37 miljoner exemplar tillverkats: Varje dag under de senaste 50 åren har över 2 000 människor världen över valt en ny Golf.
- Garanterar arbetstillfällen: 20 miljoner av alla hittills byggda Golf-bilar har tillverkats på fabriken i Wolfsburg. Under årens lopp har åtta generationer av Golf tillverkats i åtta länder världen över.
- Säkrar vägen in i framtiden: Stor teknikuppdatering för jubileet med laddhybriddrift med en räckvidd på betydligt mer än 100 km på enbart el och Chat GPT-röststyrning med artificiell intelligens.
Golf speglade tidens anda, namngav sin egen fordonsklass och har följt generationer av människor över hela världen. Hittills har mer än 37 miljoner exemplar byggts efter att det första serietillverkade exemplaret rullade av monteringsbandet den 29 mars 1974. Rent matematiskt betyder det att över 2 000 människor världen över har valt att köpa en ny Golf varje dag under de senaste 50 åren.
I Sverige har Golf genom åren varit en av de allra mest sålda bilmodellerna, med över 585 000 registrerade exemplar inom Golf-familjen. Under 2016 skrev Volkswagen historia då Golf blev Sveriges mest sålda bil.
Idag firar Volkswagen födelsedagen för Golf – och även starten på framtiden för denna bästsäljare runt om i världen tack vare en omfattande teknisk och visuell uppdatering av den åttonde generationen.
Volkswagen – från runda Beetle till kantiga Golf
De första exemplaren av nya Golf visades upp i bilhallarna i juli 1974. Där Beetle med motorn bak dominerat scenen i många decennier, inleddes nu äntligen en ny era: tvärställd motor framtill. Volkswagen inledde denna omställning strax innan med Scirocco och Passat. Med Golf använde nu även den volymstarkaste klassen sig av denna nya teknik.
Volkswagen uppfinner sig själv på nytt
Första generationen Golf utvecklades av Giorgio Giugiaro och Volkswagen Design. Legendariska Beetle, i folkmun kallad “Bubblan“, hade tillverkats i mer än 21,5 miljoner exemplar och var den mest framgångsrika bilen någonsin fram till dess. Som efterföljare var Golf tvungen att leva upp till höga förväntningar på att framgångssagan skulle fortsätta. Och det gjorde den på alla sätt: Kunderna imponerades så mycket av det moderna drivningskonceptet, den flexibla interiören och den nya designen att Golf redan hade nått en miljon tillverkade exemplar i oktober 1976.
Golfprincipen
1974 skrev Volkswagen följande om den nya bilen med sin stora baklucka: "Golf erbjuder maximalt med utrymme och säkerhet. Den är kompromisslöst inriktad på praktiska funktioner. Den låga dörrkanten under fönstren ger föraren god överblick och den sluttande motorhuven gör att vägen framför bilen syns. Bakrutan går långt ner, vilket gör det mycket enklare att backa." Och allt detta gäller än idag för varje Golf som någonsin byggts.
Golf och fabriken
Redan från början gynnades Volkswagen-fabriken i Wolfsburg och dess medarbetare av den framgångsrika starten av Golf I. Hittills har mer än 20 miljoner Golf byggts enbart i Wolfsburg. De 17 miljoner Golf som hittills byggts utanför Wolfsburg har tillverkats i andra tyska fabriker samt i Belgien, Brasilien, Kina, Malaysia, Mexiko, Slovakien och Sydafrika. Även i detta avseende är Golf en världsbil. Tekniken har dock alltid varit typiska exempel på progressiv tysk ingenjörskonst.
Golf I – En avspegling av framsteg
Precis som alla efterföljande Golf-generationer speglade även den första generationen den senaste tekniken och aktuella fordonstrender. Och det gäller inte bara det smarta utrymmesutnyttjandet och framhjulsdriften. Med första Golf GTI (1976) inledde Volkswagen den dynamiska utvecklingen av kompaktklassen. Golf D (1976) och senare Golf GTD (1982) gjorde dieselns genombrott i kompaktsegmentet. 1979 lanserade Volkswagen Golf Cabriolet – en gång i tiden världens mest sålda cabriolet. Det var som ett friskt andetag för den här fordonsklassen, som redan då var känd som Golf-klassen. 1983 hade totalt 6,9 miljoner exemplar av den första generationen av Golf, inklusive alla derivat, sålts på alla kontinenter – Golf I visade sig därmed vara en värdig efterträdare till Beetle.
Golf II – Milstolpen
Dagens designchef på Volkswagen, Andreas Mindt, sammanfattar det viktigaste ögonblicket i Golf-modellens historia: "Det var övergången från Golf I till Golf II. Volkswagens dåvarande designchef Herbert Schäfer gjorde allt där. Han moderniserade den andra generationen Golf men behöll den första generationens DNA. Denna bro är extremt viktig för modellens historia. Golf har alltid varit en vidareutveckling av den ursprungliga modellen. Det är det speciella med Golf, och det är Herbert Schäfer som står bakom detta." Tekniker som reglerad katalysator, ABS och fyrhjulsdrift debuterade i Golf II. Mellan 1983 och 1991 tillverkades totalt 6,3 miljoner Golf av den andra generationen.
Golf III – Säkerheten först
Från augusti 1991 inledde Volkswagen en ny era av säkerhet med Golf III. Golf fanns från 1992 för första gången tillgänglig med frontkrockkuddar och stora framsteg inom karossdesignen ledde till betydande förbättringar av krockegenskaperna. Flera av modellseriens andra milstolpar är förknippade med Golf III, som byggdes i 4,8 miljoner exemplar fram till 1997: till exempel den första sexcylindriga motorn (VR6), farthållaren och de första sidokrockkuddarna. För första gången fanns denna Golf även som kombi.
Golf IV – Stilikonen
Golf IV som presenterades 1997 anses idag vara en stilikon – utan tvekan även för att den överbryggade gapet till Golf I från 1974 med sina tydliga detaljer och den markanta designen av C-stolpen. Med Golf IV uppnådde Volkswagen en ny kvalitetsstandard inom segmentet. Parallellt bidrog debuten av ESP ytterligare till att göra säkerheten tillgänglig för många människor. 2002 presenterade Volkswagen även den sportigaste Golf-versionen hittills, baserad på den fjärde generationen: R32 med en topphastighet på 250 km/h. År 2003 var detta den första Volkswagen-bilen som fick en dubbelkopplingsväxellåda (DSG). Golf IV ersattes samma år efter att 4,9 miljoner exemplar tillverkats.
Golf V – Klassgränser upphävdes
Med sin enastående komfort var femte generationen Golf – som lanserades 2003 – mil före många konkurrenter i den övre mellanklassen. Detsamma gällde kvaliteten. Ett värde som underströk stabiliteten hos den lasersvetsade karossen var den 35 procent högre vridstyvheten. För första gången fanns även upp till åtta krockkuddar ombord. Dessutom imponerade Golf V, som hade tillverkats i 3,4 miljoner exemplar fram till 2008, med en ny fyrlänkad bakhjulsupphängning, bi-xenonstrålkastare och den första 7-växlade DSG-växellådan.
Golf VI – Högteknologisk kompaktklass
Den sjätte generationen av Golf introducerades 2008. I slutet av juli 2012 hade ytterligare 3,6 miljoner exemplar tillverkats på bara fyra år. Och säkerheten tog ännu ett stort kliv framåt: Den lasersvetsade karossen var så stabil att den fick det maximala betyget fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Ny teknik som avancerad helljusreglering (Light Assist), parkeringsassistent (Park Assist), hjälp vid start i backe (Hill Start Assist) och adaptiv chassireglering (DCC), gjorde 2009 års ”World Car of the Year” till en av de mest avancerade kompaktbilarna på sin tid.
Golf VII – Lägre vikt, lägre förbrukning
I september 2012 firade Volkswagen världspremiären för sin sjunde Golf. Vikten har minskats med upp till 100 kg jämfört med föregångaren, vilket innebär att bränsleförbrukningen också har minskat med upp till 23 procent. Ny teknik som adaptiv farthållare och områdesövervakaren Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake avrundade utbudet av assistanssystem. Med nya e-Golf satte Volkswagen 2014 sin kurs mot elmobilitetens era. Fram till 2019 tillverkades totalt 6,3 miljoner exemplar av den sjunde generationens Golf.
Golf VIII – Den progressiva moderna eran
Volkswagen presenterade Golf VIII i oktober 2019. Med sina nya mild- och laddhybriddrivningar elektrifierade den kompaktklassen. Och som en av de första kompaktbilarna möjliggjorde den assisterad körning med hjälp av Travel Assist. Även instegsversionen har funktioner som filhållningsassistent (Lane Assist), områdesövervakare med autobroms (Front Assist), LED-strålkastare, LED-bakljus och automatisk klimatanläggning ombord som standard. I kombination med den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) och kördynamikhanteraren uppnår Golf VIII också en bred spännvidd mellan komfort och dynamik i denna klass. Mer än en miljon exemplar har sålts hittills.
Nu – år 2024 – är det dags för en uppdatering av den åttonde generationen. Nya Golf kännetecknas av en ny generation infotainmentsystem, ett mer intuitivt manövreringskoncept, skarpare front- och bakpartidesign samt effektiva drivlinor. Hit hör bland annat laddhybriddriften med en utökad räckvidd på enbart el på betydligt mer än 100 kilometer. För första gången på en Golf pryder även fronten en belyst Volkswagen-logotyp (beroende på utrustning). Dessutom gör nya Golf med röststyrning och den AI-baserade chattbotten Chat GPT återigen tekniska innovationer tillgängliga för många människor.
Mer information
För mer information, bilder och filmer om de olika generationerna av Golf, se länkarna här nedan.