02 jun 2005 | Pressmeddelande

Maj bra månad för Volkswagen

Under maj tog försäljningen av Volkswagen fart på riktigt. Volkswagens marknadsandel under maj är 9,5 procent jämfört med 8,5 procent i maj förra året.

-Det är de nya modellerna Passat, Golf Plus och nya Polo tillsammans med bra erbjudanden som ligger bakom det fina resultatet, säger Jens Effenberger, märkeschef för Volkswagen Personbilar i Sverige. -De många nya modellerna har dragit folk till hallarna och det har stimulerat försäljningen, fortsätter han. Det är framförallt introduktionen av nya Passat Sedan som börjar synas i statistiken. Försäljningsmålet för månaden överträffades med 100 procent. Men bakom resultatet finns också bra erbjudanden till kund. Golf Masters med 5 dörrar, AC och farthållare gör Golf attraktiv och modellen håller fjärde plats i registreringsstatistiken och förstaplatsen i Golf-klassen sedan årets början. Erbjudandet om konsumentleasing av nuvarande Passat Variant har också varit framgångsrikt och även den modellen har överträffat försäljningsmålet. Totalt har Volkswagen sålt drygt 100 bilar mer än målet i maj och till det har t ex även nya Polo, som överträffat målet med stor marginal, bidragit. Volkswagens modelloffensiv fortsätter i höst med introduktionen av Passat Variant, nya Jetta och Golf R32. År 2004 levererade Volkswagen 3, 064 miljoner fordon till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Personbilsmodellerna i Sverige heter Lupo, (Fox), Polo, Golf, Golf Variant, Golf Plus, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton. För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se