24 mar 2011 | Pressmeddelande

För att kunna fortsätta sälja miljösmarta gasbilar krävs klara besked om förmånsbeskattningen

 

För svensk bilhandel, som har daglig och direkt kontakt med bilköpare, är det väsentligt att kunna lämna klara besked om hur den enskilde bäst kan bidra långsiktigt i det miljöförbättringsarbete som alla ställer sig bakom.

Av den anledningen har vi hittills kunnat motivera köp av bilar som går på fordonsgas. Men i brist på besked om förmånsbeskattningen av gasdrivna tjänstebilar från och med årets slut, märker vi att intresset för gasbilar avtar snabbt. Ärendet ligger på regeringens bord och vi hoppas på en skyndsam hantering. För att kunna bibehålla intresset för gasbilar och ge kunderna kloka råd, måste nya regler komma snabbt, vara långsiktiga och lätta att förstå.

Den stimulans som tjänstebilsköparna tidigare fått och får när vederbörande väljer en så kallad miljöbil, slutar gälla vid årsskiftet. Vad som händer efter den tidpunkten vet vi alltså inget om. Vi vet inte ens om det blir en förlängning av reduktion av förmånsbeskattningen. Bristen på besked och information antar vi är förklaringen till att intresset för gasbilar sjunker snabbt; en utveckling som har negativ påverkan på miljön.

I sammanhanget är det en tröst att de bränsleeffektiva, dieseldrivna bilarna slår försäljningsrekord. Men det uppväger inte gasbilens fördelar helt och hållet. Genom att fordonsgasen i Sverige består av i genomsnitt 60 procent biogas är de hittills oslagbara i fråga om utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. En gasbil som körs på biogas är i princip fossilt koldioxidneutral.

En ökad försäljning och acceptans av gasbilar som ett alternativ till bensin- eller dieselmotordrivna bilar skapar på sikt också en viktig begagnatbilsmarknad för privatbilister. Försäljningsvolymerna för gasdrivna bilar är också helt avgörande för investeringsviljan i nya produktionsanläggningar och påfyllnadsställen för biogas och fordonsgas.

Svensk bilhandel behöver snabbt få besked om vilka regler som kommer att gälla för så kallade miljöbilar från och med nästa år. Vi poängterar behovet av långsiktighet och ser helst att de nuvarande reglerna förlängs. Ett beslut i den riktningen ger oss möjlighet att fortsätta vår del av miljöförbättringsarbetet genom att vi kan råda bilköpare att köpa gasbilar.

Christer Persson Volvohandlarföreningen
Pontus Lövrup SVÅ – Svenska Volkswagenkoncernens Återförsäljares Förening
Mats Gustafsson Mercedes-Benz Återförsäljarförening
Per Höglund Bilia
Åke Eriksson Åke Eriksson Bil Luleå
Jan Vestlund JemtBil AB
Jan Carlsson Autocentrum Västerås
Jan Bergh Veho Bil Stockholm
Bernt Schmidt Daimler Försäljnings AB
Anders Åberg Bilkompani Kalmar AB
Lars-Olof Olsson AB Enköpings Bilkompani
Johan Nohlgren Toveks Personbilar AB
Fredrik Schildt Engströms Bil AB
Tobias Rückert Volkswagen Stockholm
Mathias Nilsson  Møller Bil Mälardalen AB
Daniel Svedlund Lecab Bil AB
Slavo Veljkovic Din Bil Syd
Owe Gustafsson Din Bil Syd
Johannes Ljungmo VD BE-GE Personbilar AB
Patrik Johansson  Møller Bil Katrineholm AB
Christer Säll Motor AB Halland
Mats Öhman Bilmetro AB
Jonas Månsson Söderbergs Personbilar i Norrköping AB
Mauritz Wahlstedt Wahlstedts Bil AB
Maria Olofsson Bil AB Ove Olofsson
Jonas Carpvik Svenstigs Bil AB
Bo Gustafsson Visby BilCity AB
Eine Rosengren Börjessons Bil i Ängelholm AB
Lennart Börjesson Börjessons Bil AB
Patrik Kilenius Din Bil Göteborg
Kent Nilsson Bil AB Kungälv AB
Stefan Hermansson Hermibil AB

Öppet brev från svensk bilhandel till Finansminister Anders Borg

Cc:

Miljöminister Andreas Carlgren, Miljödepartementet

Näringsminister Maud Olofsson, Näringsdepartementet