Nya Volkswagen up! – kompakt citybil för fyra personer (uppd. 111020)
· up! erbjuder maximalt utrymme och innovativa funktioner på 3,54 x 1,64 meter · up! debuterar som första bil i sin klass med funktionen ”City Emergency Brake”
Volkswagen har utvecklat en ny liten bil: up! Det är en citybil som erbjuder maximalt utrymme med ett minimalt avtryck (3,54 x 1,64 m). Detta gör up! perfekt för körning i världens stora och små städer. up! har en helt ny design och är det allra senaste inom småbilssegmentet. Lanseringen av up! inleds först i Europa (december), sedan i omgångar i resten av världen. Den svenska premiären sker under slutet av februari 2012.
Det finns tre versioner för olika budgetar och behov: ”take up!” är den enklaste bilen, ”move up!” fokuserar på komfort, och ”high up!” är en mer exklusiv version. Dessutom finns det två specialversioner baserade på high up!: ”black up! black” och ”white up!”.
I Europa kommer ”take up!” i sitt enklaste utförande att kosta under 10 000 euro, denna version erbjuds dock inte på den svenska marknaden.
En ny generation motorer
En ny generation trecylindriga 1,0-liters bensinmotorer gör sin debut i up!. De erbjuder en effekt på 44 kW/60 hk och 55 kW/75 hk. Bränsleförbrukningen är 4,5 l/100 km respektive 4,7 l/100 km.
En motor optimerad för körning på fordonsgas med 50 kW/68 hk och liknande grundkonfiguration kommer att lanseras senare under 2012. Motorns blandade bränsleförbrukning på 2,9 kg/100 km (fordonsgas) motsvarar ett koldioxidvärde på 79 g/km. Vid körning på biogas sjunker koldioxidutsläppen till nära noll.
Det finns också planer på en up! med elmotor till år 2013.
Första småbilen med ”City Emergency Brake”
Ett viktigt nytt säkerhetssystem är ”City Emergency Brake”. Det aktiveras automatiskt i hastigheter under 30 km/h och upptäcker risken för en annalkande kollision med hjälp av en lasersensor. Beroende på bilens hastighet och körsituationen kan säkerhetssystemet genom automatiska bromsingrepp minska eller helt eliminera risken för svåra olyckor. Än så länge är up! den enda bilen i segmentet som erbjuder en funktion för nödinbromsning i stadstrafik.
Mått och design för världens storstäder
Med sin storlek på 3,54 meter x 1,64 meter är up! en av de allra minsta fyrsitsiga bilarna. Volkswagens nya bil är 1,48 meter hög. Den samlade längden består av iögonfallande korta överhäng och en mycket lång hjulbas (2,42 meter) – en chassikonstruktion som utnyttjar det tillgängliga utrymmet i den nya designen på bästa möjliga sätt.
Volkswagens designchef, Klaus Bischoff, säger:
– För att hushålla med utrymmet skulle den perfekta formen för en liten bil vara en rektangulär låda. I up! kan vi formge en sådan låda med en imponerande ren och inbjudande design, som inte påverkar användningen av utrymmet. En kraftfull liten bil med extremt korta överhäng, lång hjulbas och stor spårvidd.
Generösa utrymmen trots litet format
Utrymmet inuti bilen kan utnyttjas väl tack vare hjulbasen, som är en av de längsta i segmentet, i kombination med en motor som är monterad långt fram i bilen. Trots att förare, framsätespassagerare och två baksätespassagerare reser i en liten bil blir det inte alls trångt.
Bagageutrymmet på 251 liter är betydligt mer än det normala i denna storleksklass. När baksätet fälls fram helt ökas dessutom utrymmet till 951 liter.
Invändig designglädje
up! har i grund och botten en modern och välorganiserad layout invändigt. Dessutom erbjuder nya up! mängder av smarta och detaljerade lösningar, innovativ styling och en kvalitetsnivå som känns igen från högre marknadssegment. Ett exempel är instrumentpanelen. Beroende på utrustningsversion finns ett antal dekorfärger att välja mellan.
Information i farten
För första gången någonsin i en Volkswagen erbjuds nu systemet ”maps + more”, som är en personlig infotainmentenhet (PID). I up! är detta ett system som har utvecklats för att organisera navigation, telefon, information och underhållning. I samarbete med Navigon, en av världens ledande leverantörer av navigationssystem, skräddarsyddes en särskild lösning för up!, nämligen ”maps + more”. Användaren sätter enkelt PID:en på plats ovanför mittkonsolen.
Till skillnad mot andra liknande system smälter "maps + more" bättre in i bilens nätverk av system: Navigation, telefon, information och underhållning kan nu kontrolleras och hämtas via pekskärmen på PID:en, samtidigt som pekskärmen också kan användas för att visa viktig fordonsinformation, till exempel parkeringshjälpens visuella display (kontrollerar avståndet till angränsande fordon), kylvätsketemperatur och oljetemperatur.
Appar som har utvecklats speciellt för up! låter användarna utöka ”maps + more” så att systemet passar deras specifika behov.
up! på den svenska marknaden
I Sverige lanseras up! under slutet av februari 2012. Mer information om motorprogram, utrustningsnivåer, paket och priser väntas till slutet av 2011.
Tekniska fakta
Motorer: Två trecylindriga 1,0-liters bensinmotorer
Hästkrafter: 60 hk vid 5 500 varv/minut resp. 75 hk vid 6 200 varv/minut
Toppfart: 160 km/h (60 hk), 171 km/h (75 hk)
Vridmoment: 95 Nm vid 3 000 4 300 varv/minut
Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km (60 hk), 4,7 l/100 km (75 hk)
0-100 km/h: 14,4 sekunder (60 hk), 13,2 sekunder (75 hk)
CO2-utsläpp, g/km: 105 (60 hk), 108 (75 hk)
Tjänstevikt: 930 kg
Maxlast: 360 kg
Totalvikt: 1 290 kg
Dragkrok: erbjuds ej
Bagagevolym: 251 liter
Längd/bredd/höjd: 3,54/1,64/1,48 m
