18 jul 2017 | Pressmeddelande

ŠKODA Design skapar segerpokaler till Tour de France

Efter 3 540 kilometer och 21 etapper i Frankrike, Tyskland, Belgien och Luxemburg avgörs årets Tour de France med målgången i Paris på söndag 23 juli – och segrarna får äntligen lyfta segerpokalen! Precis som tidigare år är glasskulpturen designad av ŠKODA Design och är 60 centimeter hög och fyra kilogram tung. I år har skulpturen skapats med inspiration från ŠKODA VISION E och tilldelas fyra segrare i touren.

För fjortonde året i rad är ŠKODA officiella sponsorer till cykelvärldens främsta tävling: Tour de France – och precis som tidigare år är segerpokalen designad av ŠKODAs designavdelning ŠKODA Design. I år har inspirationen hämtas från konceptbilen VISION E som också symboliserar företagets omställning till eldrivna modeller när den nya elbilen sätts i produktion år 2020.
Fyra segrare i Tour de France tilldelas varsin segerpokal. Totalsegraren med den gula ledartröjan, bergsmästaren med sin rödprickiga tröja, bästa ungdom med vit tröja och självklart sprintmästaren med den av ŠKODA sponsrade gröna sprinttröjan som dessutom delas ut av ŠKODAs vd Bernhard Maier tillsammans med en specialpokal i grönt kristallglas.

Segerpokalerna är designade och skapade av ŠKODA Design och tillverkade av den tjeckiska glastillverkaren Lasvit. Höjden på 60 centimeter och vikten på fyra kilo är densamma varje år, men ŠKODA Design uppdaterar varje årgång med ny design. I år har ŠKODA VISION E stått för inspirationen med sin känslofyllda design med dynamiska linjer och skarpa kanter. Allt för att symbolisera ŠKODAs framtid med elektrifierade bilmodeller.

ŠKODA officiella sponsorer i 14 år
Årets Tour de France är den 104 i ordningen sedan tävlingen grundades och i år har cyklisterna i tre veckor cyklat 3 540 kilometer fördelat på 21 etapper, genom länder som Tyskland, Belgien, Luxemburg och 34 franska regioner under deras väg till målgången i Paris. ŠKODA är sponsorer till Tour de France sedan 2004 och tillhandahåller varje år 250 bilar till arrangören och teamen.

Årets bilflotta innehåller modeller som nya ŠKODA KODIAQ, uppdaterade ŠKODA OCTAVIA och ŠKODA SUPERB. Självklart är också ledarbilen en Corrida-röd ŠKODA SUPERB varifrån tävlingsdirektören styr etapperna.
I år använde dessutom tre team nya ŠKODA KAROQ som servicebilar under premiäretappen i Düsseldorf.

Förutom att vara huvudsponsor och bilpartner är ŠKODA dessutom sponsorer till den gröna sprinttröjan som tilldelas etappernas bästa sprint – och den totala sprintmästaren som också får en specialdesignad glasskultur i grönt kristallglas.