22 nov 2018 | Pressmeddelande

Volkswagens enkät visar: laddhybridförare väljer el framför bensin

De som kör Volkswagen GTE fortsätter vara flitiga laddare. Enligt en ny enkät som Volkswagen ställt till förare av märkets GTE-modeller, det vill säga laddhybrider, kör hälften av de som svarat minst 80 procent på el. Resultatet är något bättre än när samma fråga ställdes 2016. Då var det knappt hälften av GTE-förarna som körde minst 80 procent på el.

− Jag är glad över att så många av våra kunder pluggar in kontakten, men jag är inte överraskad. Kunderna har både miljöskäl och ekonomiska skäl att maximera körningen på el, säger Sten Forsberg, chef  Volkswagen Sverige.

− Om man laddar med förnybar el innebär detta att hälften av GTE-förarna kapat 80 procent av körningens klimatpåverkan och samtidigt sparar pengar, säger Sten Forsberg.

Undersökningen visar att nio av tio laddar sin bil minst en gång per dag. Nästan tre av tio laddar den flera gånger per dag.

− Det är fenomenalt bra att så många kör så mycket på el, men också ett intressant faktum att nästan tre av tio laddar sin bil flera gånger per dag. Det visar att man maximerar eldriften, men visar också behovet av bra laddmöjligheter när allt fler skaffar laddbara bilar, säger Sten Forsberg.

Enligt Volkswagens enkät saknas förare som helt undviker att ladda sin bil. Endast två procent av förarna når inte över 20 procent av körsträckan på eldrift.

Brittiska BBC publicerade den 9 november en undersökning som BBC beställt av företaget Miles Consultancy. Enligt den undersökningen är det vanligt att brittiska förare av laddhybrider aldrig använder fordonets laddkabel. Undersökningen fick viss publicitet i Sverige, men dess resultat motsvaras inte av hur svenskar använder sina laddbara bilar.

Kort om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Volkswagen Sverige under vecka 46 via en webbenkät till förare som köpt eller leasat en ny Volkswagen Passat GTE eller Golf GTE under 2018. I underlaget ingår 200 svar.

Resultat på frågan: ”Hur stor andel av körsträckan under en vanlig vecka uppskattar du sker i E-läget, det vill säga med ren eldrift?”

Svarsval Svar
0 % 0,0 %