27 jan 2020 | Pressmeddelande

Porsche fortsätter att växa. Linköping får Sveriges elfte Porsche Center.

Porsche har expanderat kraftigt på svenska marknaden den senaste femårsperioden. För att möta den växande efterfrågan presenteras nu planerna på en ny fullserviceanläggning – Porsche Center Linköping.

Porsche har de senaste fem åren upplevt stark tillväxt i nybilsförsäljningen på den svenska marknaden. Från 550 sålda bilar 2013 till 2 270 nybilsregistreringar 2019. Framgångarna kommer delvis från ökad försäljning av märkets klassiska sportbilar 911 och 718, men också från nya innovativa laddhybrid-versioner av Cayenne och Panamera. I mars 2020 lanseras en helt ny modellserie som redan har rönt stort intresse hos kunderna. Den helelektriska sportbilen Porsche Taycan.

Med stor efterfrågan och ett växande modellprogram ser Porsche Sverige behov av att öka kapaciteten i återförsäljarledet. Under de senaste 14 månaderna har tre helt nya Porsche Center invigts. Totalt finns idag därmed tio Porsche Center i Sverige.

Linköping och hela Östergötland har en stark ekonomisk utveckling och Porsche kan sedan tidigare erbjuda sina kunder en auktoriserad serviceverkstad, Porsche Service Center Linköping. För att bättre kunna möta den lokala efterfrågan i området etableras nu en helt ny fullserviceanläggning, Porsche Center Linköping. Det innebär att verksamheten utökas med nybilsförsäljning och nya Porsche Center Linköping kommer därmed att helt ersätta den befintliga verksamheten.

– Under de senaste åren har vi sett en mycket stark utveckling av försäljningen av Porsche i Sverige. säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Med etableringen av Porsche Center Linköping stärker vi vår position i en viktig tillväxtregion med ett starkt näringsliv och goda affärsmöjligheter.

Porsche Center Linköping kommer att drivas av det svenska bilhandelsföretaget Hedin Performance Cars. Bolaget är sedan tidigare etablerade i Sverige med tre Porsche Center i Göteborg, Borås och Jönköping.

– Sedan 2017 representerar vi Porsche på den svenska marknaden. Under den tiden har affären Porsche fortsatt att utvecklas på ett mycket positivt sätt. Vi är glada att få förtroendet från Porsche att etablera ytterligare ett nytt Porsche Center, säger Anders Hedin, koncernchef för Anders Hedin Invest AB, inom vilket Hedin Performance Cars ingår.

Porsche Center Linköping blir den elfte fullserviceanläggningen i Sverige med lokaler i utkanten av Linköping längs E4. Detaljerad planering inför byggnationen av Porsche Center Linköping har påbörjats och processen med att rekrytera personal till anläggningens nyckelpositioner kommer igång senare under 2020. Invigning av fullserviceanläggningen Porsche Center Linköping beräknas ske under 2022.

För ytterligare information kontakta Rickard Magnusson, Hedin Performance Cars, tel. 031-385 55 02 eller Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel. 08-553 867 94.