17 mar 2020 | Pressmeddelande

Nya SEAT Leon, den mest avancerade modellen SEAT någonsin utvecklat

Helt nya Leon är här, redo att liva upp kompaktsegmentet. Företaget har investerat över 1,1 miljarder euro på att ge nya Leon mer bränslesnåla motorer, uppkoppling och assistanssystem på högsta nivå, enastående kraft och inspirerande design.

• Nya Leon tar ett stort designkliv och bjuder på belysningsteknik på en helt ny nivå
  • Bränsleeffektivitet har varit en av hörnstenarna vid utvecklingen av helt nya SEAT Leon – bilen erbjuder flera avancerade drivlinor: laddhybrid (eHybrid), mildhybrid (eTSI), naturgas (TGI), bensin (TSI), diesel (TDI)
  • Nya Leon är den första helt uppkopplade bilen från SEAT, för ett smidigt digitalt liv också på resan

Martorell, 17 mars 2020. SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud och en referenspunkt i segmentet. Inte minst framgår detta av att de tidigare tre generationerna av bilen sålts i fler än 2,2 miljoner exemplar. Den fjärde Leon-generationen har utvecklats och designats för fortsatta framgångar genom att ta uppkoppling, bränslesnålhet, kraft och säkerhet till helt nya nivåer.

Nya SEAT Leon har design i fokus, precis som alla produkter som lämnar märkets produktionslinje. Förutom sin innovativa design erbjuder nya Leon en hög nivå av elegans och sportighet till kompaktsegmentet.

Nya SEAT Leon är designad, utvecklad och tillverkad vid märkets fabrik i Martorell, Barcelona.

”SEAT Leon har ständigt förbättrats generation efter generation och därmed också hela tiden erövrat nya kunder. Under 2019 var Leon den bästsäljande bilen för SEAT med mer än 150 900 levererade fordon, liksom den varit bästsäljande bilmodell i Spanien under de senaste fem åren,” säger SEAT’s Executive Vice-president for Sales and marketing and CUPRA CEO, Wayne Griffiths, ”Vi har nu skapat den bästa Leon någonsin. Nya Leon har utformats efter "skapad i Barcelona" andan samtidigt som den är den säkraste, mest uppkopplade bilen som erbjuder det bredaste utbudet av motorer som märket någonsin tidigare gjort. Vi tror att vi har alla ingredienser för att göra nya Leon till ett bra val, inte bara för privatkunder utan också för företagskunderna. ”

Med en exteriördesign som utstrålar självförtroende, elegans och sportighet, drar nya SEAT Leon nytta av sina väl avvägda proportioner. Bilen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som givit designteamet den flexibilitet och anpassningsbarhet de behövt för att förädla proportionerna för denna nya designgeneration.

“Även om helt nya Leon är en evolution av vårt designspråk, är den helt klart djärvare än sina föregångare, den håller fast vid vårt DNA och de viktiga attribut som representerar Leon.” sa Alejandro Mesonero-Romanos, Director of Design at SEAT. “Exteriören kombinerar modellens viktigaste karaktärsdrag av självförtroende, elegans och sportighet."

Interiören är en fulländad mix av funktionalitet, minimalism och elegans. Den smäckra, breda instrumentpanelen har en jämn yta och ger nästan intryck av att sväva fritt. Effekten skapas med hjälp av dekorativa lister som löper över instrumentpanelen och fortsätter ut över dörrarna. Allt i kupén har designats för att vara så ergonomiskt som möjligt vilket optimerar komforten för alla ombord.

Läs mer om helt nya SEAT Leon, följ denna länk.