27 maj 2020 | Pressmeddelande

Jens Reichert blir ny märkeschef för ŠKODA Sverige

Nu är det klart att Jens Reichert tar över rodret för ŠKODA i Sverige. Jens kommer närmast från BMW och tillträder sin nya tjänst inom Volkswagen Group Sverige efter sommaren.

I januari valde tidigare märkeschef att efter 5 år lämna företaget och organisationen har under rekryteringsperioden haft en tillförordnad märkeschef. Nu står det klart att det blir Jens Reichert som tar över.


Jens är 41 år och kommer närmast från BMW där han arbetat som försäljningsdirektör för norra Europa med bas i Stockholm. Före det har han haft flera roller inom BMW-organisationen, både i Sverige och Tyskland. Bland annat har han varit försäljningschef för MINI i Sverige och VD för BMW:s motorcyklar i norra Europa.


"ŠKODA är ett väldigt spännande varumärke som utvecklats mycket under de senaste åren. För mig är ŠKODA ett prestigelöst bilmärke som lever upp till devisen ”surprisingly clever” som handlar om att man blir överraskad av allt ŠKODA har att erbjuda. Det stämmer väl överens med hur jag tycker att jag själv är som person. Nu ser jag fram emot att träffa hela ŠKODA-organisationen och börja bidra till fortsatta framgångar” säger Jens Reichert.


"Jens Reichert har en gedigen bakgrund som gör honom till en lämplig och kompetent ny märkeschef för ŠKODA. Tillsammans med ŠKODA-teamet får vi en ledning som är väl lämpad att ta sig an den utveckling som sker inom märket och marknaden mot en mer hållbar och uppkopplad mobilitet. Jag önskar Jens varmt välkommen till Volkswagen Group Sverige", säger VD Claes Jerveland.


Jens Reichert tillträder sin nya roll som märkeschef för ŠKODA Sverige den 1 september 2020.